• Fannsan

Hur gör ni grekisk sallad?

Vilka ingredienser har ni i eran grekiska sallad?

har ni dressing? I så fall, vad består den av?

• Svar på tråden Hur gör ni grekisk sallad?
  • AlvaLovisa

isbergssallad, tomat, gurka, rödlök, svarta oliver (kalamata, urkärnade), tärnad fetaost och ev paprika. Jag gör dressing på olivolja, balsamvinäger, vitlök, oregano, salt och svartpeppar.

• misstristess

Jag har bara tunt skivad tomat och lök, toppat med fetaost skuren i kuber.
    Dressing på olja och vinäger, smaksatt med salt, peppar och oregano.

• misstristess

Och så svarta stora oliver till.

• Vårsolen

isbergssallad,tomat, gurka, rödlök, fetaost(oliver vägrar jag)
    helst har jag tzatziki till annars vitlöksdressing som jag gör på creme fraiche,vitlök, lite sweetchilisås, salt och peppar.

• Fru T

greken här hemma gör den på

sallad (valfri)
    gurka
    tomat
    rödlök
    fetaost
    gröna oliver (men det är för att ja inte gillar svarta)

sen har han på

flingsalt
    olivolja (finare med mer smak)

ibland blir det även en skvätt balsamvinäger eller pressad citron på...

Till det äter vi vitt nybakat bröd å det är suupergott att doppa det i olivoljan...

Åh vad jag längtar
  • buffybus

jag e så kräsen så vet inte om min sallad räknas som grekisk

men har isbergssallad, tomat, gurka, fetaost, paprika, rödlök.. typ... ingen dressing heller.. hehe så JA min va liiite tråkig..

André ska bli storebror i Juli-09
  • Tecken

Jag har gurka, tomat, röd lök, svarta kärnfria oliver, fetaost och salt och peppar och så en liten vinägrättsås på det. Det är en "äkta" grekisk sallad för mig (men det finns säkert flera "äkta"...).

• Saranh

Jag vet en god pastasallad. Det är pasta, gurka, körsbärstomater, rödlök, paprika, svarta oliver, fetaost i olja med kryddor och avakado. Man kan ha sallad i också om man vill. Så blandar man allt och häller över oljan som fetaosten legat i och blandar runt den. Sen kan man ha i lite salt och peppar om man vill. väldigt gott!

• luckyme

Jag är oxå grek och gör som Fru Tzoanidis man, men jag gör dressing på det gamla vanliga sättet.... ringlar över olja och skvätter över vinäger och saltar och pepprar!!

det fina är att det blir alltid över i botten av skålen så man kan ta och doppa brödet där och få i sig allt!! ÄÄÄÄlskar vinegrette!!

• Havsluft

Jag gör min sallad på samma sätt som alla de sallader jag ätit i Grekland, dvs tomater i stora bitar, gurka, grön paprika, rödlök och svarta (kalamata)oliver. Samt förstås mycket fetaost, som gärna kryddas med torkad oregano. Ovanpå ringlas olivolja, balsamvinäger och salt o peppar. Till detta äter jag en tzatziki och ljust bröd. Mums!!

Svar på tråden Hur gör ni grekisk sallad?