• issen4

Sticka sjal på rundsticka?

Hej!
    Är det någon som stickat sjalen som var med i ngt av de senaste numren av Drömhem och trädgård? Precis en sådan vill jag ha men förstår inte riktigt mönstret. Det står att man ska använda en lång rundsticka och lägga upp 5 maskor, men man ska väl sticka fram och tillbaka? Hur kan man då använda rundsticka? Finns det någon som kan förklara för mej?
    Issen4

• Svar på tråden Sticka sjal på rundsticka?
  • Tecken

Jag har inte sett tidningen, men jag antar att man ökar med 1-2 maskor/varv. Man vänder helt enkelt på stickorna, så att det inte blir runt, det går finfint

• Tecken

Du kan nog lika gärna göra det på vanliga stickor, men rundstickorna är oftast (om det är 60-80cm) längre = får plats fler maskor.

• stenfalk

Ja, som Tecken säger så är det för att du får plats med fler maskor på en lång rundsticka. Det är dessutom mycket snällare mot kroppen att använda rundsticka då tyngden hamnar i knäet istället för längst ut på ett par raka stickor, vilket blir väldigt tungt för nacke och axlar.
    Själv stickar jag aldrig på annat än rundstickor numera :)

• M C

*hehe*
    Nästa rundstickefrälsta individ kommer här!
    Jag använder bara rundstickor jag med, det är så jämarns tungt att sticka på raka.
    Använder nästan aldrig strumpstickor heller.

Dessutom får du plats med säkert 4ggr fler maskor på en rundsticka än en rak. Dels så är rundstickan längre, delst så är slangen smalare.
    Sen när man ska sluta är det bara att sluta, man drar bara in stickorna lite. Man behöver inte sticka till slutet.

Svar på tråden Sticka sjal på rundsticka?