• Fru Massu

Hur går jag tillväga för att starta eget?

Jag är intresserad av att starta eget som nagelterapeut då många sagt till mig att jag borde de för att jag är så duktig. Har ännu ingen utbildning inom detta men tänkte starta ett företag och sedan ta lån för utrustning och utbildning och sedan hyra in mig i en salong på en plats här i stan där jag gått måååånga gånger. Stället är väldigt populärt.

Det jag undrar är;
    - kan man fortfarande få starta-eget-bidrag från f.kassan genom arbetsförmedlingen? Om, hur gör jag för att få de?
    - Vem kan få ett starta-eget-lån?
    - Hur gör jag för att överhuvudtaget starta företaget?

• Svar på tråden Hur går jag tillväga för att starta eget?
  • Krycke

Man kan alltidfå information om jobb på Arbetsförmedlingen. Här är om "Manikyrist och negelterapeut"

www.arbetsformedlingen.se/Go.aspx

Där står en sak som du bör tänka på:
    "Arbetsmarknaden är dock känslig för svängningar i hushållsekonomin. Under det kommande året väntas därför yrkets arbetsmarknad försvagas eftersom hushållens konsumtion minskar. Konkurrensen om de lediga jobbet blir hårdare."

Ett tips är att undersöka hur
    negelterapeut påverkas av den dåliga ekonomin.

Om du är intresserad och duktig på detta så tycker jag doch att du skall prova att ha det som ditt jobb. Du skall först etablera dig, bygga upp bra rykte och därför få bra kunder.

Han där uppe e så snål så han ger oss bara ett liv så jag tycker, som jag skrev, att du skall prova jobba som
    negelterapeu. Är det inte är så bra just nu så kanske skall du vänta ett par år. Har inte en anging.

Lycka till!

• Krycke
    Bricke skrev 2009-03-04 19:52:21 följande:
    Man kan alltidfå information om jobb på Arbetsförmedlingen. Här är om "Manikyrist och negelterapeut" www.arbetsformedlingen.se/Go.aspx?C=107 Där står en sak som du bör tänka på: "Arbetsmarknaden är dock känslig för svängningar i hushållsekonomin. Under det kommande året väntas därför yrkets arbetsmarknad försvagas eftersom hushållens konsumtion minskar. Konkurrensen om de lediga jobbet blir hårdare." Ett tips är att undersöka hur negelterapeut påverkas av den dåliga ekonomin. Om du är intresserad och duktig på detta så tycker jag doch att du skall prova att ha det som ditt jobb. Du skall först etablera dig, bygga upp bra rykte och därför få bra kunder. Han där uppe e så snål så han ger oss bara ett liv så jag tycker, som jag skrev, att du skall prova jobba som negelterapeu. Är det inte är så bra just nu så kanske skall du vänta ett par år. Har inte en anging. Lycka till!
    Hemsidan tydligen uppbyggd i ramar.

Två alternativ:
    Gå till sidan, http://www.arbetsformedlingen, och skriv in "negelterapeut" i "Skriv in sökord " och sen "Sör yrke. Du kommer till "Manikyrist och negelterapeut"

Det andra är att jag gör så att den bara visar ramen om "Manikyrist och negelterapeut":
    www.arbetsformedlingen.se/yrken/YrkesBeskrivning.aspx
  • Fru Massu
    Svar på #5
    läste vad du skrev och vad du skickade för länkar, väldigt bra länkar och står mkt om att man måste kunna marknadsföra sig själv och tycka om att jobba med människor. I dagens läge fixar jag naglar på mina nära och kära då jag inte FÅR marknadsföra mig idag pga att jag ingen utbildning har då de skan orsaka hygieniska besvär hos kunden och jag måste kunna behandla rätt.
    Jag har fått förfrågningar om att starta eget och intresset är stort hos mig och min omgivning. Min svärmor har kontaktat sina arbetskamrater som är väldigt intresserad och är villiga att betala en större summa för material och tid.
    Jag är i dagsläget självlärd pga att jag själv är väldigt intresserad och väldigt petig med de jag gör.

Jag tror att detta skulle gå bra för mig som egenföretagare dock kanske första året som en hobbyverksamhet. Va nagelterapeut vid sidan om det vanliga jobbet.

Funderar på att starta eget till sommaren om det finns möjlighet till de dvs pengar för tiden har jag.

Det jag är lite fundersam över är om man kan få ta lån till att starta eget (om man är student) till anledningen av material och kursen.
    Sen om man fortfarande kan få starta-eget-bidrag av fk genom arbetsförmedlingen utan att ha varit jobbsökande i ett eller flera år?
  • Fru Massu

finns det någon man kan ringa och prata med eller måste man gå någonstans och boka tid?

• Krycke

Kanske skall berätta. En som jag känner är frissör och det var det som hon alltid viljat bli. Hon är mycket duktigt och kunnig och fått bra rykte så hon har många kunde. Berer på när på dagen man kan klippa sig, men vill man klippa sig hos henne brukar man behöva boka par-tre-fyra veckor innan. Sen kostar det några hundra...

rodriiguez skrev 2009-03-05 13:07:03 följande:
    finns det någon man kan ringa och prata med eller måste man gå någonstans och boka tid?
    Detta från Försäkringskass. Finns MYCKET information här här under "Eget företagare":
    forsakringskassan.se/privatpers/foretagare/starta_verksamh/

Här är det du funderar på:
    Om du behöver stöd till start av egen näringsverksamhet
    forsakringskassan.se/privatpers/foretagare/starta_verksamh/

Lycka till!
  • Krycke
    rodriiguez skrev 2009-03-05 13:07:03 följande:
    Kom på en sak till. Detta står i "Om du behöver stöd till start av egen näringsverksamhet":

Starta företag - checklista
    Med hjälp av en ny interaktiv tjänst kan du som vill starta eget göra din egen checklista. Gå in på Företagarguiden och gör din egen checklista med information som gäller just dig.

Länken dit:
    www.nutek.se/checklistan
  • Fru Massu

tack så mkt! detta har kommit mkt till hjälp..

kan man fortfarande anmäla sig som arbetslös om man är student?

• Mummy

Att få startaegetbidrag nu är väldigt svårt. Nästintill omöjligt.
    Nutek och nyföretagarcentrum är bra ställen att gå till. Almi sysslar med lånehjälp för företagare och då även nyblivna. Men du måste ha en affärsplan som de verkligen tror håller.

Tycker du ska gå en utbildning först och kanske försöka spara ihop lite pengar. Gå en kurs samtidigt om att starta företag

• Fru Massu
    Svar på #11
    Jag har kollat efter kurser i min kommun men de finns inte. Bara i sthlm på en vardag mellan 09.00-16.30 kanske ska ta ledigt för att gå på den.. då är alla bolag som blir inblandade där..
  • StinaStina

Nutek har en starta eget linje (telefon) som man kan ringa och få svar om vart man kan vända sig angående nyföretag.
    www.nutek.se (de byter namn till tillväxtverket 1 april).

www.nyforetagarcentrum.se är också att rekomendera.

Vad gäller skatter kan du få mycket hjälp hos Skatteverket. Kolla in deras hemsida www.skatteverket.se De tar även emot besök där du kan få personlig information.

• Fru Massu

ska boka tid med en kvinna på almi företagarcenter där jag bor på måndag för att få rådgivning och troligtvis går jag på kursen på torsdag.. tänkte inte på om den kostade något men jag tror inte de.

Någon som varit på en sådan kurs, synpunkter?

Svar på tråden Hur går jag tillväga för att starta eget?