• modesty74

Har du marsvin?

Du som är marsvinsägare kanske kan besvara mina frågor.
    Jag är stolt ägare till två teddyungar (honor) och undrar:

Hur gör man för att undvika parasitangrepp av ex. löss i pälsen och är det vanligt att marsvinen drabbas av ringorm?
    Är det sant att löss kan komma från hö och halm? Hur ofta städar ni deras bur?

Blir marsvin sjuka ofta?
    Jättetacksam för svar, eftersom jag vill att mina svin skall ha det så bra som möjligt.
    Naturligtvis får de mycket grönsaker och extra C-vitamin.

• Svar på tråden Har du marsvin?
  • Twilight

Jag har haft marsvin när jag var liten, och ett av dessa fick ringorm och då sades det vara vanligt. Otäckt tyckte jag! Fy så det såg ut, men med nån grön läskig salva så gick det över rätt fort.

Har aldrig haft löss på min svin och har faktiskt aldrig hört talas om det.

Hur ofta vi städade i buren berodde lite på hur det såg ut. Spånet ska ju hela tiden se fräscht ut så det får ju inte alls vara så mycket kiss för då blir det ju hårt/klumpigt. Sen sprättes det iväg en j*vla massa spån med så det byttes nog rätt ofta.

Inte har jag haft nåt sjukt marsvin heller (Förutom ringormen då)

• septbebis

modesty74:

Jag har haft marsvin som aldrig var sjuk. Det där om löss och ringorm vet jag inte. Har aldrig råkat ut för det.

C-vitaminer och grönsaker är jättebra. Men glöm inte att de även ska ha fri tillgång till hö.

• modesty74

Alltså, jag har aldrig hört talas om ringorm tidigare, så jag vart ju vettskrämd när zoobutiken informerade om detta.
    Jag hade 7 st marsvin som barn och dom var kärnfriska (förutom att de fick löss).

Några fler tips för att hålla sina svin pigga och friska mottages tacksamt:0)

• Bast

För att hålla ordning på tänderna gillar de att gnaga på pinnar. Nu minns jag inte exakt vilka som var okej förutom päron och apel, då det är det jag ger till mina "korvar". Man kan ju ofta köpa en knippe pinnar i djuraffären, men de är ganska dyra och om de får riktigt färska äter mina grisar upp rubbet, och inte bara barken!

Motion är aldrig fel. Låt de få komma ut och springa då och då.

Jag har heller aldrig hört om ringorm. jag har haft mina i fyra år nu, och hade marsvin under hela min uppväxt! Däremot vet jag att min kusins marsvin fick nå löss eller ohyra, men de stod ute och har troligtvis blivit smittade av en nyfiken räv.

• systerystert

Jag har två marsvin och de fick parasiter i hårsäckarna och det kliade så mycket att de tappade pälsen, veterinären sa att det kom från gräs om marsvinen brukade vara ute. Det kan också finnas parasiter i höet om det inte är av bra kvalitet.
    Men parasiterna är lätta att bota, veterinären ger sprutor med en par veckors mellanrum.

• LadyX

Har 2 renrasiga abysar som jag ska ställa ut... Mitt tips mot ohyra är att hålla buren så ren som möjligt, jag bytar varannan- var 3:e dag.
    De får vara ute o springa mycket på golvet, håller dom i form o så att de inte blir uttråkade!

• modesty74

Heisan

Tack så mycket för den suveräna länken!
    och tack alla ni andra som också har svarat!

• Salsan

Löss och ringorm vet jag inte så mycket om men våra hade skabb en gång. Då kliade de sig jättemycket. Vi tror att de fick det av ett marsvin som vi köpte i djuraffären och som smittade de andra. De fick tre sprutor hos veterinären med någon veckas mellarum, sedan försvann det.

Att de har pinnar att gnaga på är jätteviktigt som Bast skriver. Pinnar från fruktträd är bäst. Vi har fått klippa tänderna på ett marsvin en gång för de blev för långa. Men sen har vi varit mer noga med att de har gnagpinnar så det har inte hänt fler gånger.

• gealach

Vi har två marsvin och de har hittills inte råkat ut för något sådant. Har hört det där om att parasiter kan spridas via hö, men jag tror inte det är så jättevanligt.

Heisan ---> Åh, en till som säger "margrisar"... Vi är två!

Svar på tråden Har du marsvin?