• InteVetJag

Hur fan kokar man potatis??

Självklart kan jag koka potatis, gör de väldigt ofta till familjen MEN ja är inte världsbäst på de hehe. VIssa potatisar blir perfekte och några blir lite mosade!
    Imorn är första dagen på nya jobbet. Jag ska koka potatis pt ett helt dagis! Och nu vill jag veta exakt hur man gör.... hur länge, vilken temuratur m.m??

• Svar på tråden Hur fan kokar man potatis??
  • Nyfiken gul

så här gör jag:

Skalar potatisen

Delar stora potatisar så alla är lika stora.

lägger på lock

när potatisen kokar sänker jag värmen till 5-6 på spisen. Sätter locket på sniskan.

känner efter då och då om potatisen är klar.

häll av och servera.

Hemligheten är egentligen att potatisarna måste vara lika stora för att inte få mosad potatis i botten och stenhårda högst upp...

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Pappa G

Och sedan har det ju stor betydelse vilken potatissort det är. En fast sort är ju inte alls så känslig för överkokning.

• Lilla näktergal

Glöm inte att salta vattnet också. Sen om du kan påverka vad för potatis det blir, så välj fasta och inte mjöliga. Fasta är svårare att misslyckas med och förblir oftast hela och fina medans mjöliga är svåra att få perfekta, de som sagt mjölar sönder lätt. Runt 20 minuter brukar bli lagom.

• Kaydina

Jag lägger alltid i dem när vattnet kokar sedan brukar det ta 20-25 minuter beroende på hur stora de är. Men mycket vatten och lika stora potatisar är ju viktigt.

• Kaydina

Förresten, bara det kokar så är det ju rätt temp.

• buffybus

potatis ska aldrig stormkoka.. så koka lagom.. och gärna en fast sort...  men typ 20 min tar det nog..

André ska bli storebror i Juli-09
  • Glamour1

Jag kokar alltid vattnet först och lägger i potatisen i det kokande vattnet. Det gör att potatisen behåller alla vitaminerna bättre.

• Lovan

Och blir du störd av att potatisen gärna vill koka över, så häll i lite lite olja i vattnet.
    Låter konstigt, men faktiskt så funkar det!

C'mon - let's göra get-ragu!!!
Svar på tråden Hur fan kokar man potatis??