• Lillan7704

Hur tar man reda på vem som äger en viss e-mail adress?

Ja, som rubriken lyder.. Hur tar man reda på vem som äger en viss e-mail adress?

Min systerdotter får hotfulla mail via sin msn, som hon kollar genom sin mobiltelefon. Finns det något sätt att kolla vem det är som skriver till henne?

Är mycket tacksam för svar!

Ps. Detta ska självklart polisanmälas! Ds

• Svar på tråden Hur tar man reda på vem som äger en viss e-mail adress?
  • MosterMaja

Jag tror att det i princip är omöjligt att binda någon till en Hotmail/Msn, men jag är inte helt säker. Klart att man ska polisanmäla, men risken är nog stor att det inte finns något de kan göra..

Hoppas din systerdotter slipper mer av detta obehag iaf!

• Lillan7704

Okej.. vad synd!
    Ja, hon är 13 år och i en mycket känslig ålder så jag hoppas också att hon slipper det där!
    Och nej, tror väl inte heller att en anmälan kommer att göra så mycket, men den ska i alla fall göras!
    Blir så förbannad på alla, ursäkta uttrycket, jävla snorungar som ska hålla på att mobbas!!

• MosterMaja

Usch ja, det är aldrig roligt att hamna i såna obehagliga situationer men särskilt inte i den åldern!

Tyvärr är det nog väldigt vanligt med sårande beteende, jag tror att många i den åldern inte ens är medvetna om när de sårar en annan människa. De har liksom inte "lärt sig" det sociala spelet än, trots att de börjar märka av konsekvenserna. Nu vet jag ju självklart inte hur situationen just i detta fall ser ut, men jag tror att det finns så många mobbare som aldrig menar att mobbas, de kanske aldrig ens fattar att de mobbat.. Och den stora frågan är självklart hur man ska komma ifrån det? Polisen gör ju aldrig nåt i såna här "små" ärenden, skolan har lite tappat suget i att jobba med det sociala beteendet hos barn & ungdomar och föräldrarna är ofta alltför ovetande om vad som verkligen sker.

• Stumpan84

När du polisanmäler det så måste du ha mailadressen/adresserna det skickas från så kommer polisen kolla upp mailen och sen kolla ipnummer den mailen är registrerad på och via det ipnummret får dom reda på vem det tillhör. Polisen tar faktiskt sånt här mer seriöst än man tror...

• Lillan7704
    MosterMaja skrev 2009-03-02 23:40:16 följande:
    Usch ja, det är aldrig roligt att hamna i såna obehagliga situationer men särskilt inte i den åldern!Tyvärr är det nog väldigt vanligt med sårande beteende, jag tror att många i den åldern inte ens är medvetna om när de sårar en annan människa. De har liksom inte "lärt sig" det sociala spelet än, trots att de börjar märka av konsekvenserna. Nu vet jag ju självklart inte hur situationen just i detta fall ser ut, men jag tror att det finns så många mobbare som aldrig menar att mobbas, de kanske aldrig ens fattar att de mobbat.. Och den stora frågan är självklart hur man ska komma ifrån det? Polisen gör ju aldrig nåt i såna här "små" ärenden, skolan har lite tappat suget i att jobba med det sociala beteendet hos barn & ungdomar och föräldrarna är ofta alltför ovetande om vad som verkligen sker.
    Nej, fast dom här ungarna skriver så dumma saker så att om dom inte skulle fatta att dom utsätter X för mobbing, då är dom hjärndöda!
    Och deras föräldrar vet precis vad dom håller på med. Och gör ingenting!!
    OM det nu är dom vi tror att det är så har dom redan "tvingat" henne att byta skola en gång då dom varit så himla elaka mot henne. Det har varit möten med alla inblandade, rektor, kurator och samtliga föräldrar. Vi har sparat msn-konversationer och skrivit ut och gett deras föräldrar svart på vitt vad deras barn gör när dom sitter vid datorn/mobilen. Och det händer INGENTING!!
    Önskar verkligen att vi får reda på, på något sätt, vem det är som är i farten den här gången.. Jag blir så ledsen för X´s skull. Detta tar HÅRT på henne!
  • Stumpan84
    Lillan7704 skrev 2009-03-02 23:51:33 följande:
    Nej, fast dom här ungarna skriver så dumma saker så att om dom inte skulle fatta att dom utsätter X för mobbing, då är dom hjärndöda! Och deras föräldrar vet precis vad dom håller på med. Och gör ingenting!! OM det nu är dom vi tror att det är så har dom redan "tvingat" henne att byta skola en gång då dom varit så himla elaka mot henne. Det har varit möten med alla inblandade, rektor, kurator och samtliga föräldrar. Vi har sparat msn-konversationer och skrivit ut och gett deras föräldrar svart på vitt vad deras barn gör när dom sitter vid datorn/mobilen. Och det händer INGENTING!! Önskar verkligen att vi får reda på, på något sätt, vem det är som är i farten den här gången.. Jag blir så ledsen för X´s skull. Detta tar HÅRT på henne!
    Som sagt, kontakta polisen och ge polisen loggarna så kommer dom göra något åt detta! Som sagt, polisen tar mer allvarligt på detta än vad man tror!
  • Lillan7704
    Stumpan84 skrev 2009-03-02 23:42:41 följande:
    När du polisanmäler det så måste du ha mailadressen/adresserna det skickas från så kommer polisen kolla upp mailen och sen kolla ipnummer den mailen är registrerad på och via det ipnummret får dom reda på vem det tillhör. Polisen tar faktiskt sånt här mer seriöst än man tror...
    Tror du det?
    Detta är en windows live-adress och jag var inne och registrerade mig nyss för skojs skull och jag gav ut totalt felaktiga uppgifter om mig själv och vips hade jag en ny mail..
    Har också sökt på nätet sen jag la ut tråden och där står det att genom ip-numret så kan dom få veta vart SERVERN står. Och det kan vara flera mil ifrån den aktuella datorn....?

Men jag kan ju absolut ingenting om sånt här, så jag hoppas verkligen att jag har fel!!
  • Lillan7704
    Stumpan84 skrev 2009-03-02 23:52:41 följande:
    Som sagt, kontakta polisen och ge polisen loggarna så kommer dom göra något åt detta! Som sagt, polisen tar mer allvarligt på detta än vad man tror!
    Hon har tyvärr inte kunnat spara detta som har varit idag eftersom hon var inne på msn via mobilen. Så vi har inga loggar att ge polisen. Bara mailadressen..
  • Stumpan84
    Lillan7704 skrev 2009-03-02 23:55:10 följande:
    Tror du det? Detta är en windows live-adress och jag var inne och registrerade mig nyss för skojs skull och jag gav ut totalt felaktiga uppgifter om mig själv och vips hade jag en ny mail.. Har också sökt på nätet sen jag la ut tråden och där står det att genom ip-numret så kan dom få veta vart SERVERN står. Och det kan vara flera mil ifrån den aktuella datorn....? Men jag kan ju absolut ingenting om sånt här, så jag hoppas verkligen att jag har fel!!
    Polisen får fram ett ipnummer till den mailadressen och vilken leverantör som "äger" de ipnummret. Dom säger att det ipnummret blivit anmält och dom behöver uppgifter om vem som äger det och på de sättet får dom reda på vem som har reggat mailen. Dom kan även se från vila olika ipnummer personen har loggat in från ifall den loggar in från fler än ett ställe.
  • MosterMaja
    Svar på #7
    Det är just det jag tror, att du har rätt. Dessa gratis-mailsajter har inga krav på autentiska uppgifter. Man behöver inte ange personnummer eller något liknande. Och som du skriver, jag tror inte man kan få fram exakta dator tack vare IP-nummer, men jag är inte säker. Men man har ju ändå hört om folk som använder hotmail/msn när de inte vill kunna spåras. Så det borde ju vara svårt..

Men om det är några ungar ni misstänker ligger bakom borde ni kunna gå vidare den vägen och kanske få dem att erkänna till slut. Om nu polisen tar tag i det så kan de nog ha ganska stor inverkan på så unga tonåringar..
  • Lillan7704

Ja, vi f[r se vad polisen s'ger i morgon.

Tusen tack f;r era svar!! >/(

• Lillan7704
    Lillan7704 skrev 2009-03-03 00:07:26 följande:
    Ja, vi f[r se vad polisen s'ger i morgon.Tusen tack f;r era svar!! >/(
    Vad konstigt det blev!!
  • c0ol
    MosterMaja skrev 2009-03-02 23:59:46 följande:
    Det är just det jag tror, att du har rätt. Dessa gratis-mailsajter har inga krav på autentiska uppgifter. Man behöver inte ange personnummer eller något liknande. Och som du skriver, jag tror inte man kan få fram exakta dator tack vare IP-nummer, men jag är inte säker. Men man har ju ändå hört om folk som använder hotmail/msn när de inte vill kunna spåras. Så det borde ju vara svårt.. Men om det är några ungar ni misstänker ligger bakom borde ni kunna gå vidare den vägen och kanske få dem att erkänna till slut. Om nu polisen tar tag i det så kan de nog ha ganska stor inverkan på så unga tonåringar..
    Jo det går bra att få reda på vem som har en viss ip-adress via ett mail från tex hotmail, men det kräver ju att man har mailet kvar, och det har ingen betydelse om man kollat mailen via mobilen, mailen ska ligga kvar iallafall.
  • c0ol
    Lillan7704 skrev 2009-03-02 23:51:33 följande:
    Nej, fast dom här ungarna skriver så dumma saker så att om dom inte skulle fatta att dom utsätter X för mobbing, då är dom hjärndöda! Och deras föräldrar vet precis vad dom håller på med. Och gör ingenting!! OM det nu är dom vi tror att det är så har dom redan "tvingat" henne att byta skola en gång då dom varit så himla elaka mot henne. Det har varit möten med alla inblandade, rektor, kurator och samtliga föräldrar. Vi har sparat msn-konversationer och skrivit ut och gett deras föräldrar svart på vitt vad deras barn gör när dom sitter vid datorn/mobilen. Och det händer INGENTING!! Önskar verkligen att vi får reda på, på något sätt, vem det är som är i farten den här gången.. Jag blir så ledsen för X´s skull. Detta tar HÅRT på henne!
    Om du nu vet vilka föräldrarna är så behöver du ju inte leta rätt på dom via e-mailadressen, sen så måste man ha ett mail från den adressen för att få reda på vilken ip-adress den är skickad ifrån, har det skett enbart via msn så blir det lite svårare, men det går om man har tidpunkten för konversationen.
Svar på tråden Hur tar man reda på vem som äger en viss e-mail adress?