• myrani

    snälla kan ja få hjälp?

    jag har en längtan efter barn, är singel vilket många höjer ögonbrynet åt.
    men jag vill hitta en privat donator, vars kan jag hitta en sån?

  • Svar på tråden snälla kan ja få hjälp?
  • Noiis

    Jag har jätte dålig koll, men närmaste är väl i köpenhamn om man inte har nån i bekantskapskretsen som vill.
    vet att det är lagligt i köpenhamn och har för mig att det är ganska dyrt.
    lycka till


  • hymafr

    I Köpenhamn kan du välja en icke-anonym donator, dvs barnet har rätt att träffa donatorn vid ett enda tillfälle efter 18 års ålder. Tex för att kunna få svar på frågor om donatorns bakgrund, etc. Det finns också rätt mycket information redan vid inseminationstillfället. Du själv har inte rätt till information om donatorn, bara ditt barn. (Du kan alltså inte träffa donatorn, det kan bara barnet)

    Man kan också välja anonym donator. Då får man aldrig reda på någonting förutom vissa specifika saker som tex hårfärg.

    Icke-anonym donator är dyrare än anonym.

    Själv har jag varit på Storkkliniken och kan rekommendera dem.
    Jag vet att det finns andra kliniker som andra också rekommenderar.
    Mitt tips är att du googlar, tex "insemination, Danmark", så får du nog träff.

    Jag betalade ca DKK 5000/gång, men det var 2-3 år sedan. (Icke-anonym)
    Man var dock tvungen att betala en större summa på en gång och sedan en mindre summa vid varje försök.

  • Polargirl
    hymafr skrev 2009-03-03 10:33:03 följande:
    I Köpenhamn kan du välja en icke-anonym donator, dvs barnet har rätt att träffa donatorn vid ett enda tillfälle efter 18 års ålder. Tex för att kunna få svar på frågor om donatorns bakgrund, etc. Det finns också rätt mycket information redan vid inseminationstillfället. Du själv har inte rätt till information om donatorn, bara ditt barn. (Du kan alltså inte träffa donatorn, det kan bara barnet)Man kan också välja anonym donator. Då får man aldrig reda på någonting förutom vissa specifika saker som tex hårfärg.Icke-anonym donator är dyrare än anonym.Själv har jag varit på Storkkliniken och kan rekommendera dem.Jag vet att det finns andra kliniker som andra också rekommenderar.Mitt tips är att du googlar, tex "insemination, Danmark", så får du nog träff.Jag betalade ca DKK 5000/gång, men det var 2-3 år sedan. (Icke-anonym)Man var dock tvungen att betala en större summa på en gång och sedan en mindre summa vid varje försök.
    Noas mamma skrev 2009-03-03 00:24:58 följande:
    Jag har jätte dålig koll, men närmaste är väl i köpenhamn om man inte har nån i bekantskapskretsen som vill. vet att det är lagligt i köpenhamn och har för mig att det är ganska dyrt. lycka till
    Jag tolkar det som att TS menar en privat donator i den mening att hon inte vill blanda in en klinik, som t.ex. Storkkliniken i Danmark, eller liknande. Göra det helt privat, liksom! {#lang_emotions_smile}
    I believe in dragons, good men, and other fantasy creatures.
  • Polargirl

    Om detta är fallet, Myrani, kan du säkert hitta någon lämplig kandidat på Villhabarn.com eller RFSL's forum.


    I believe in dragons, good men, and other fantasy creatures.
  • Taraxacum

    Det är naturligtvis fritt fram att arrangera med en man som du vill dela föräldraskapet med. Vem har sagt att man måste var ett kärlekspar för att göra det.

    Däremot är det ingen god idé att bara ta sperman och sedan lämna honom utanför. Femmis (föreingen för ensamstående mammor med insemination) avråder från ett sådant arrangemang på goda grunder. Den svenska lagen är väldigt hård med att den biologiska fadern skall identifieras och skrivas in i folkbokföringen. Det innebär att han även måste betala underhåll och barnet får arvsrätt. Du är skyldig att samarbeta så långt det går; om man har skäl att tro att du vet men inte berättar har du bl a svårt att få underhållstöd och ev annan ekonomisk hjälp (om du skulle behöva det).

    Dessutom kan du och mannen avtala ur mycket ni vill, men ni har ingen juridiskt bindande möjlighet i världen att förhindra att någon av er när som helst ändrar sig och drar igång ett faderskapsärende. Framför allt kan ni inte förhindra att den allra viktigaste personen i sammanhanget - barnet självt - gör det så småningom.

  • myrani

    ne jag vill helst göra det helt privat. inte fara till danmark.

    tackar för alla svar jag får :)

  • closetomyheart
    hymafr skrev 2009-03-03 10:33:03 följande:
    I Köpenhamn kan du välja en icke-anonym donator, dvs barnet har rätt att träffa donatorn vid ett enda tillfälle efter 18 års ålder. Tex för att kunna få svar på frågor om donatorns bakgrund, etc. Det finns också rätt mycket information redan vid inseminationstillfället. Du själv har inte rätt till information om donatorn, bara ditt barn. (Du kan alltså inte träffa donatorn, det kan bara barnet) Man kan också välja anonym donator. Då får man aldrig reda på någonting förutom vissa specifika saker som tex hårfärg. Icke-anonym donator är dyrare än anonym. Själv har jag varit på Storkkliniken och kan rekommendera dem. Jag vet att det finns andra kliniker som andra också rekommenderar. Mitt tips är att du googlar, tex "insemination, Danmark", så får du nog träff. Jag betalade ca DKK 5000/gång, men det var 2-3 år sedan. (Icke-anonym) Man var dock tvungen att betala en större summa på en gång och sedan en mindre summa vid varje försök.
    Jag ser att det var ett tag sedan tråden var aktiv, men jag svara ändå ifall du TS läser...

    Jag skulle ännu snarare rekommendera en fertilitetsklinik med läkare som utför inseminationerna. Det är skillnad på om en barnmorska och en läkare gör en insemination. En läkare som gör en insemination får föra upp "sprutan med spermierna" enda upp i livmodern, vilket innebär att spermierna inte behöver simma lika långt, jämfört med om det är en barnmorska som gör inseminationen då de bara får föra upp "sprutan" till livmoderöppningen.

    Jag kan varmt rekommendera både
    Trianglen    http://www.trianglen.dk/
    och Nordica http://www.nordica.org/composite-327.htm

    Nordica är dock enormt mycket billigare, läkarbesöket är gratis och varje insemination inkl. ultraljud för att se när äggblåsorna är tillräckligt stora för inseminationen kostar 2300dkr
    medan Trianglen tar 1200dk för läkarbesök och sedan 3700dkr per insemination plus att du får betala för ultraljuden.

    Båda ställena är mycket trevliga och hjälpsamma.
    Vart du än går är du där
  • kantarellkisse

    Jag måste bara få korrigera tidigare inlägg. Även BM lägger kateter upp i livmodern, vem har sagt att de inte får det?? Det de inte får göra är att ta ut äggen, dvs göra en IVF eller förskriva medicin. En barnmorskeklinik utför även ultraljud även om det kostar där också.

  • kantarellkisse

    Ehm... Jag menade nu inte "en barnmorskeklinik" som i jämförelse mot läkarklinikerna i sista meningen om ultraljud utan att en av bm-klinikerna gör ultraljud...

  • SexyMann

    MYRANI jag kan hjälpa dig med barnet om du vill det på narurligt sätt/sexyMann

  • Nerfherder
    SexyMann skrev 2015-06-01 10:46:58 följande:

    MYRANI jag kan hjälpa dig med barnet om du vill det på narurligt sätt/sexyMann


    Men kolla hur gammal tråden är innan du postar!
Svar på tråden snälla kan ja få hjälp?