• majlinsa

Utlyfkter runt Stockholm

I sommar planerar vi att göra dags utflykter istället för att resa bort. Vi bor norr om Stockholm och har en son som i sommar kommer vara 2,5r. Vad finns det för roligt att göra? Tex skansen, finns det några bra 4h gårdar?, parken zoo i Eskilstuna osv.. Kom med förlag

• Svar på tråden Utlyfkter runt Stockholm
  • CosmicCat

En dagsutflykt till Sandhamn för att bada. På "utsidan" av Sandön finns underbara sandstränder, men ta med en vagn till lillen för det är ganska långt att gå.

• majlinsa
    CosmicCat skrev 2009-03-03 08:25:14 följande:
    En dagsutflykt till Sandhamn för att bada. På "utsidan" av Sandön finns underbara sandstränder, men ta med en vagn till lillen för det är ganska långt att gå.
    Det låter som en bra utflykt.. Finns det nått bra cafe, kiosk eller så där?
  • Pumpkin

Sydpoolen och/eller Tom Tits i Södertälje. Lådbilslandet i Nykvarn. Smultronstället i Söderköping om man vill åka lite längre, då kan man strosa runt i de mysiga butikerna och kolla på båtar som slussar också.

• CosmicCat
    Svar på #2
    Jag har inget minne av något café, men inne i Sandhamn finns förstås restauranger och caféer. Picknick är dock att rekommendera.
  • Duckan74

Vill ni bada och ha en mysdag tycker jag att ni ska åka till Storholmen. Går båtar från Ropsten och Djursholm tex. En liten mysig ö, med en bra restaurang.
    Eller en tripp till Stendörren. Mellan Nyköping och Vagnhärad. Poppis havsbad med långgrunt.

Parken Zoo
    Junibacken

• lövet

Här är några av mina tips:
    * Mulle meck lekparken i Järvastaden gillar min precis 3-åring. Halvtrist för föräldrar dock och fika bör man ta med själv.
    * Överjärva gård www.overjarvagard.se - mysigt att klappa lamm m.m. Bra fik men länge sedan jag var där. Vi brukar promenera vidare till Ulriksdals stottsträdgård och äta på trädgårdscaféet www.rappne.nu Ulriksdal är ett utflyktsmål för sig oxå men mycket ytor att springa på.
    * 4H-gården i Akalla är överaskande bra - en idyll i betongsdjungeln och det samma gäller Spånga by´s 4H-gård, Stora skuggan på Norra djurgården är oxå mysigt + bra fik.
    * Djurexpo på Spånga gymnasium brukar vara populärt. Helgen den 9-10 maj 2009 www.spa.edu.stockholm.se/index.php
    * Dagsutflykt till någon bra parklek - finns ju massor bra parklekar.
    * Skansen är ju så klart bra
    * Dagsutflykt till Sigtuna -mysigt och pittoreskt.
    * Tyresta Nationalpark - bad, skogspromenad, djur, fika osv www.tyresta.se

osv...finns ju massor

• Lillgrodis

Mulle meck i Solna
    Parkleken Björklunds hage

Men bäst av allt--- SKOGEN! Mata myror med socker, kika på blommor, bygga koja, fika.....

• Noonis

en 2,5-årig son kommer att ÄLSKA Lådbilslandet, man får dessutom ta med matsäck och äta där (inte så vanligt i alla desa parker som vill att man ska köpa jättedyra torra mackor). Jättemysigt.

Ta en sväng till Mariefred, åk lilla järnvägen och ta ångbåten tillbaka.

Finns många mysiga slott (10 kungliga bl.a.).

Eskilstuna zoo är också lite kul. Vasamuseet och Tekniska museet, och inte att glömma vår favorit: Naturhistoriska museet, kolla på dinosaurieskelett, skoj.

4H på norra sidan, vid Universitetet. Det finns djur och stooor gräsmatta att spela på (ta med filt, bollar och annat roligt), cafe med hembakad och lite längre borta en trevlig restaurang.

Oj, det finns så mycket!

• Carolaj83

min 2,5 åring älskar bilar och mc så vi kommer åka på custom bike show och amerika car show i norrtälje i sommar....här har vi även ett roligt lekland som ni kan passa på at besöka

Svar på tråden Utlyfkter runt Stockholm