• xxJessikaxx

Bästa medlet för tandblekning? Har skena

Har i många år blekt tänderna ngn gång per år med ett blekmedel från Daywhita tror jag de heter. Upplever nu att det inte är lika effektivt längre, kan ju ha att göra med att de redan är hyfsat blekta men jag vill ändå ha dem ngt vitare. Har iaf redan en gummiskena och är bara ute efter ett superbra blekmedel. Ngn som känner till nåt som är bra?

• Svar på tråden Bästa medlet för tandblekning? Har skena
  • fluortanten

Oj,oj!
    Man kan/ska inte bleka tänderna hur mycket som helst! Stor risk för besvär med isningar. Dessutom är det inte alls bra om man tex har "småhål"/början till hål. Om man bleker för mycket får tänderna också en oerhört ful vit färg (har för mig att det inte går att få bort detta helt, men jag är inte säker). Rekommenderar dig INTE att bleka på eget initiativ om du dessutom har gjort det många gånger förut. Hade diskuterat det med tandläkaren nästa gång du är där. Min erfarenhet är också att patienter ofta upplever sina tänder som mer gula/missfärgade än de är. Skulle därför gissa att dina tänder är " tillräckligt" vita eftersom du tycker det själv.
    Om man får besvär efter att man blekt själv eller hos tex en frisör (som inte har någon kontroll , utbildning eller möjlighet att åtgärda besvär) är det inte helt lätt för en tandläkare att " fixa" besvären - ungefär som att frisörer inte vill ta hand om en misslyckad färgning eller blekning som man gjort själv...

• xxJessikaxx

Hejsan Jag har gjort skenan hos en seriös tandläkare och det är också denna som säljer blekmedlet. Har alltså använt medlet typ 1-2 ggr per år i några dagar och aldrig hittills fått isningar. Bleker dessutom endast i överkäken på de tänder som syns mest så det är inte hela garnityret liksom.
    Ngn annan som har tips på bra blekmedel bortsett från riskerna?

• fluortanten

Bara för att det är en tandläkare som gjort skenan från början innebär det ju inte att man kan använda den hur man vill (Menar inte att vara oförskämd, men du förstår hur jag menar...). Varför inte använda samma medel som tidigare om du tyckt att det fungerat? Köp det i alla fall genom en tandläkare.

• xxJessikaxx

Nej det är sant, men han sa faktiskt att man kan bättra på blekningen ngn gång per år utan att det är ngn fara. Har gjort detta nu i fem-sex år minst och har ännu inga besvär. Jag tar risken i så fall om det nu är så!
    Javisst, det är väl alltid bra att köpa medlet genom en tandläkare men som sagt, NGN som känner till ett superbra medel? Borde ju ha tillkommit några genom åren menar jag...

• xxJessikaxx

Tack, det var ett sånt tips jag var ute efter. Då skall jag testa det!

Svar på tråden Bästa medlet för tandblekning? Har skena