• Mollan70

Dataspel

Min 11 åring vill mer än allt annat spela CS (Counter stike från 16 år)
    Jag har sagt nej då jag upplever det spelet allt för våldsamt.
    Det är soldater som skjuter ner varandra och blodet sprutar.
    Problemet är att många av hans jämnåriga klasskamrater spelar detta spel.
    Min son känner sig utanför och får gliringar av kompisarna att hans mamma är larvig osv.
    Är det jag som överdriver?
    Spelar din son detta spel?
    Jag har sagt att jag ska sätta mig ner och spela det själv en gång för att få en bild av vad det är men ännu inte kommit till skott.
    Häromdagen spelade han det i smyg på sitt rum och vad han gör hos kompisarna kan jag inte styra över.
    Tacksam för råd!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-04 16:05
    Någon mer?

• Svar på tråden Dataspel
  • Pysselgalningen

Låt grabben spela! Det är inte värre än vad dom kan se på barnprogrammen, möjligen språket men det lär dom sig i skolan av sina vänner i slutändan ändåså.

HUR kan jag säga detta?
    Jo jag har själv spelat CS, Doom, Hexen och mycket mer i flera år och det är inte så farligt som det ser ut. Min bror på snart 10 har sett en del på det och han spelar själv WOW.

sätt dig och titta på simpsons, barnkanalen, cartoon ect i ett par dagar. Det är inte mindre blod och våldsamma scener där än i CS.

• Bubblan2
    Svar på #1
    Håller med ovanstående!

TS:
    Det som är viktigt är att se till att din son förstår skillnaden på fantasi och verklighet, dataspel och verkliga världen!

Min son, 14 år, har spelat WoW, CS, FarCry m.fl. spel i många år och vad jag kan se är han inget monster, han förstår att det är ett spel ovh inte går att göra samma sak i verkligheten, han sköter skolan med bravur, ser sund och kry ut, osv, trots att han spenderar många timmar framför datorn.

Jag ser hellre att han sitter framför datorn och använder hjärnan genom att spela än att han sitter och tomglor framför TVn!
  • Mollan70

Nja... jag är orolig att spelet ska påverka honom negativt.
    Spelar era barn detta som 11 åringar?

• Pysselgalningen
    Svar på #3
    Mina barn är inte inärheten av 11 år

Men jag känner en del barn som börjat spela runt den åldern o det är ingen skillnad på dom mot andra barn. Jag har även varit en del på LAN o det har kryllat med knattar där många gånger!

Dessutom, hur hade du tänkt dig när han är hos kamraterna? Om det nu skulle ge nå negativt så kommer der ju ändå ske för jag tror väl i nte att du kommer följa med honom o sitta som ett klistermärke och vifta med pekfingret hela tiden?!
  • Bubblan2

Min 14-åring har suttit vid datorn sedan han var mycket liten. Han och hans far har det intresset gemensamt och får ut väldigt mycket av det.
    14-åringen har varit med på DreamHack sedan han låg i min mage 1994, när nu världens största LAN började som en liten liten sammankomst i matslaen på Västerdalarnas Gymnasieskola i Malung.

Det du kan göra, om du är orolig, är att ibörjan sitta med honom när han spelar.
    Sätt dig in i vad spelen innebär och vad de gör i spelen.

Svar på tråden Dataspel