• Blommiga tjejen

Hur göra om i en hyresrätt

Här samlas vi som bor i hyresrätt och som gillar inredning.
    Hur kan vi göra om i våra lägenheter?
    Kom med tips

• Svar på tråden Hur göra om i en hyresrätt
  • sunshine82

Vi har också hyresrätt, vi har tapetserat om i köket och i sovrummet. Vi hittade billiga tapeter på ett ställe i gbg, för 3 rullar för 99:- spänn skit billigt, och jätte snygga. Dock köpte vi en flott fondvägg till sovrummet som gick på 700:- för 4 rullar, men i och med att vi hittade billiga matchande till resten av rummet så blev vi nöjda.

Sen så har vi faktiskt lagt in klickgolv i hallen och köket som ser ut som ljust klinker, köpte på Hornbach, skit snyggt. Vi la det bara ovanpå den as fula linolium mattan, eller vi hade nått grönt tunnt mellan linolium golvet och klickgolvet, det skulle man tydligen ha. Det har blivit så bra. Blev ett helt ny hall och kök. Gick på 2500:- med allting för kök och hall, inte så dyrt. Golvet kan man ta med sig sen den dagen man flyttar, eller sälja det vidare till nästa hyresgäst om dom vill ha det.

Sen så har vi köpt kakeldekor, vi hade bara vitt kakel i köket, med rosa små fyrkanter i varje hörne på mittenraden (av 3 rader) så vi köpte svart blankt kakelrutor som man klistrar på, blev så snyggt! Och väldigt billigt! Kan tillägga att vi har chiliserien (mörk röd) brödrost, vattenkokare, kaffebryggare King of coffe från OBH nordica, och det matchar så snyggt med det röda och svarta. Kakeldekoren satte vi enbart på mittenraden, så vi har vitt kakel över och under (Dom va hel vita, inte rosa).

Sen köpte vi nya handtag på Ikea till köksluckorna, vi hade sådana fula standard i trä, så nu har vi i metall i stället, mkt snyggare.

Sen kan man sätta upp fräcka hyllor på väggarna med snygga metallbeslag, dom har ju väldigt snygga på ikea nu för tiden.

Tyger, kuddar, gardiner osv kan man ju byta ut som gör mkt!

• Pallas

Någon som har tips på hur man smäller upp en avdelande vägg i ett rum, utan att borra i golv och tak? Vi bor i en mycket trevlig och välplanerad trea, men vi skulle behöva dela av ett av sovrummen på ett icke permanent vis. Har funderat på att klämma in en bokhylla, men den kommer isåfall att täcka en liten del av den ena dörren. Dessutom skulle det vara ett lekrum för barnen, och då vill vi ju förankra bokhyllorna så de inte välter.

• Butterscotch
    Svar på #3
    Är det helt uteslutet att borra i taket? Det är ju lätt att återställa sen, med lite spackel och färg. En bokhylla skulle kunna fästas med en järnstång av något slag i taket i så fall.

Annars vet jag inte hur man ska göra för att få en sådan avdelare att bli tillräckligt stabil, tyvärr...
  • Pallas
    Butterscotch skrev 2009-03-03 16:49:37 följande:
    Är det helt uteslutet att borra i taket? Det är ju lätt att återställa sen, med lite spackel och färg. En bokhylla skulle kunna fästas med en järnstång av något slag i taket i så fall. Annars vet jag inte hur man ska göra för att få en sådan avdelare att bli tillräckligt stabil, tyvärr...
    Mjo, det skulle nog gå att borra i taket i nödfall, men det är klurigt det där. Jag ska kika runt lite. Funderar på såna där stänger med "duschstångsfunktion" som man använder när man ska staga upp en takbjälke och liknande. En sån kanske man kan spänna fast mellan väggarna?
  • Mariina

Sunshine82:
    Vart köpte du kakeldekoren? Vad kostade det?
    Har du bilder på det?

• Blommiga tjejen

jag funderar också på att sätta svart kakel dekor,nu håller jag på att snygga till kakelfogarna med en fogpenna jag köpte på clas ohlson häromdagen.

• Pallas

Blommiga tjejen skrev 2009-03-06 12:24:08 följande:

jag funderar också på att sätta svart kakel dekor,nu håller jag på att snygga till kakelfogarna med en fogpenna jag köpte på clas ohlson häromdagen.
    Funkar det bra med fogpennan? Har funderat länge på att köpa såna på en kakeaffär, den hette fogfinish och fanns i olika färger. Jag vill ha kritvita fogar i köket, för nu är de så där kommunalgrådassiga och jag tror vita fogar skulle fräscha upp.
  • Jozzan79

Pallas: Ett par vänner till mig köpte Bestå hyllserien från Ikea och satte gipsskiva på baksidan, tapetserade över den och spikade fast list på bokhyllan mot tak och golv, blev jättesnyggt och det fungerade jättebra som ett litet rum till killen. De hade luckor på bokhyllan utan handtag som man tryckte in så de öppnades, därför ingen fara med barnet. Hyllan gick från golv till tak.

• Blommiga tjejen

Jorå fogpennan funkar rätt bra men gubben får göra klart för jag är gravid och blir så yr av att lukta på den.
    I dag ska jag börja rensa på bakongen den behöver pimpas:)

Svar på tråden Hur göra om i en hyresrätt