• Fru Indosaurie

Vegetariska smörgåspålägg.

Jag har otroligt liten fantasi känns det som och skulle behöva tips på olika vegetariska pålägg som man kan göra själv.
    Då menar jag alltså olika röror och pastejer.

Så kom igen och dela med er av era bästa tips!

• Svar på tråden Vegetariska smörgåspålägg.
  • Bödvodankas mamma

Det finns så många goda!

* Koka röda linser, häll av vattnet. Mixa tillsammans med lite pressad citron och lite sweetchilisås. Smaskens!
    * Koka kikärtor (eller ta en burk) blanda i pressad citron, tahinipasta och lite olivolja. Mixa.
    * Dela aubergine på mitten, in i ugnen tills den blir alldeles mjuk. (dvs så att den ser helt förstörd ut...) Gröp ur köttet, mixa med lite rödlök och olivolja.

Det var några av mina favoriter.

• Fru Indosaurie

Åh tack! =)
    Men om man gör såna saker hur länge håller det sig då i kylen?
    Verkar lite jobbigt att blanda ihop varenda gång man ska ta en smörgås =)

• Vami

Hejsan!

Såna där linsröror och hommousen håller några dagar iaf!
    Ett annat tips som är lätt är att bara lägga på lite avocado på mackan, strö på lite örtsalt och pressa på lite citron.

Jag vet att du skrev att du ville ha tips på pålägg att göra själv, men här är sånt som jag har hemma och älskar att ha på mackan:

- Tahini (med sylt till eller utan)
    - Hommous
    - Tartex
    - Tapenade (utblandat med avocado eller kokt potatis)

Kommer nog på mer snart!

• Fru Indosaurie

Vami:

jag är glad över saker man kan köpa också! Jag tänkte bara vara lite ekonomisk ;)

Tahini och Tapenade har jag aldrig testat.
    Hommous avskyr jag men har aldrig testat att göra själv.
    Tartex är jag helt beroende av men det är ju SÅ dyrt.

Haha jaa man kan ju inte tro att jag har varit vegetarian i massor med år =)
    Det är just påläggsbiten som jag aldrig har lärt mig

• elims

skär en aubergine i skivor. salta skivorna och låt ligga ett tag. torka av dem och stek dem i smör/olja tills de har fin färg. låt kallna.
    mixa skivorna med stavmixer, blanda i en pressad vitlöksklyfta och kesella (1 dl?). smaka av med salt.

• Fru Indosaurie

elims:

mm vad det där lät gott =)
    Det finns väl nån variant av kesella som är mjölkfri tror jag..

• Sofia86

Jag skriver ett recept på mycket, jag kan det i huvudet. Vill du göra mindre är det ju bara att minska ner allt lite. Receptet är iaf på bönpastej, det är faktiskt riktigt gott och extremt billigt.

Blötlägg 1påse kikärter, 1 påse kidneybönor och en påse vita bönor, 1 påse = 500g. Det funkar med olika sorter bönor men blir bäst om du tar kikärter plus minst en mörk bönsort. Låt bönorna ligga i blöt över natten.

Nästa morgon kokar du bönorna tills de blir mjuka, hellre överkokta än underkokta. Häll av vattnet men släng det inte. Mal bönblandningen i köttkvarn. Släng även i en lökbit då och då, ca tre vanliga gula lökar på hela satsen blir ganska lagom. Lägg bönmoset i enn stor bunke och lägg i ca 200g margarin. Rör runt tills margarinet har smält. Blandningen ska vara ganska fast men inte smulig. om den är för torr, blanda i lite av kokvattnet. Salta och peppra. Tillsätt lite kryddor du gillar, tex paprikapulver blir bra, även chillipulver blir gott.

Lägg smeten i avlånga bakformar. Till hela satsen behövs 4-5 1.5 liters formar. Täck med aluminiumfolie. Ställ formarna i en långpanna och häll i så mycket vatten som får plats i pannan, de ska alltså stå i vattenbad. Sätt in pannan i ugnen, ca 150-200 grader, och låt den stå i ett par timmar. Fyll på vatten när det behövs. Kolla efter ett par timmar om pastjen släppt kanterna på formarna när den gör det, låt den stå ca 15 min till, te sen ut den. Kyl med lite is runt formarna, eller om du gör den på vintern, ställ allt utomhus.

När den är kall är det bara att stjälpa upp och skära i bitar. Skär så stora bitar som du tror att du kan äta på ett par dagar. Frys in. När du vill äta är dt bara att ta upp en bit och värma i mikron, på låg effekt, eller ta up och ställa i kylen kvällen innan.

Kul med fler Vegetarianer/veganer! Lycka till!

• Fru Indosaurie

Sofia86:

åh mums vad gott det lät, jag blir nästan hungrig =)
    tack!

Hur bra som helst att man kan frysa in också.

• Fru Indosaurie

Nu ska jag dela med mig av ett recept som jag fått.

Pastej:
    2 dl solrosfrön
    1/2 dl sesamfrön
    1/2 dl sötmandel
    1-2msk dill
    1/2 gul lök hackad
    1/2 tsk timjan
    1/2 tsk kyndel el persilja
    2-2 1/2 msk tomatpuré
    0,75 dl vatten
    1 msk olja

Mixa frön först, blanda i resten och mixa.

Svar på tråden Vegetariska smörgåspålägg.