• trollochskog

Tamhunds odds att klara sig i skogen på egen hand?

Ett par bekantar var ute med sin hund i skogen då den plöstligt for efter älg och försvann. Fruktansvärt tragiskt och trots många människors inblandning och letande så har inte hunden kunnats hittas. Det finns alltså de som tagit ledigt ifrån arbete för att leta efter henne! Det är 11 dagar sedan nu som hon försvann.

Mannen har kört 100 -tals mil i skogarna utan resultat. Mat och filt är utsatt där hon försvann! Polisen har fått anmälningen ang försvinnande och efterlysning efter henne har hållts i radio. Inget än..

Man kan spekulera hur mycket som helst vad som kan ha hänt. Mest troligt pga framåt och orädd hund är att hon varit för nära älgen och kanske t o m nafsat vilket kan ha lett till att älgen sparkat ihjäl henne och hon ligger någonstans? Eller kan hon ha gått igenom is och drunknat? Eller har hon kanske svultit? Eller så lever hon? Det är stor skog och ca 4-5 mil mellan bebyggnad. Hon har vid ett par tillfällen varit med vid harjakt och "kan" döda småvilt om det skulle behövas. Frågan är om hon fixar eller får fram denna kunskap eller vet hur/ när hon kan eller ska? Hon är ju inget viltdjur! Hon är van att få sin mat serverad i sin skål. till saken hör också att tempen har legat på -16 vissa av dessa nätter.

Kan en tamhund klara sig? Någon varit med om detta? Hur länge kan en tamhund leva i naturen innan den förvildas? Förvildas hon (om hon nu mot alla odds LEVER) så försvårar det väl både infågningen samt att man kanske får börja om från början?

• Svar på tråden Tamhunds odds att klara sig i skogen på egen hand?
  • viseversa

Beror ju på vad det är för hund också. jakthundar klarar sig kanske lite bättre. och en hund med mycket päls klarar ju kylan bättre än säg en kinesisk nakenhund.

• viseversa

ja kanske har hon en chans. Dom är väl ganska tuffa hundar. men som du säger så är hon ju trots allt en tamhund. Och det har ju varit kallt. det är såå svårt att svara på. har dom testat att köpa en sån där hundvisselpipa med högfrekvent ljud som hundar kan höra från låååångt avstånd.

• trollochskog

Det ska jag säga åt dem att göra! Tack för tipset!

Ja, visst är det svårt! Man kan ju aldrig veta... Ovissheten är just nu mycket jobbig! Tanken på att hon ligger levande någonstans och lider är fruktansvärd. Jag är 15 mil ifrån, har små barn hemma och kan inget göra, annars hade jag vandrat i skogen just nu! Dag som natt...

• viseversa

Hoppas hon kommer tillbaka. Vet hur orolig man är när ens älskade husdjur försvinner. = (

• DalaPetra

Det finns lite tips om vad man kan göra, hur fort en hund blir förvildad osv här. Översta länken/artikeln där på sidan
    hittadjur.se/index.php&contentId=tips

Vi kommer även ge ut fler artiklar bla om hur förvildade hundar kan bli och att de faktiskt kan klara sig ganska länge beroende på vad det är för hund och dess psyke.

Just nu är jag mfl ute och letar efter en border collie tik som varit borta i en månad nu men verkar må bra de gånger någon har sett till henne. Hon verkar ha tillgång till mat (soptippen och trädgårdars komposter) men även värmer vid värmehögar vid värmeverket i området där hennes rutt börjat skapas. De klarar sig många gånger mycket bättre än vad man tror.
    Har ju själv schäfer (och har haft flera) och det är ju het klart så att jag tror att min schäfer skulle klara sig mycket bättre ute på vift än min tax.

Hoppas vovven snart är hemma välbehållen igen.

• trollochskog

Tusen tack för länk och tips Petra!

Och inte minst för hopp!

Jag ska lusläsa detta samt vidarebefodra...

• swala

En bekant tappade bort sin rottis vid nyårsafton för några år sedan....Hon dök sedan upp på en gård flera veckor senare, några kilo lättare men vid gott mod!! Hoppas verkligen att den blir återfunnen!!

• trollochskog

Nyårsafton?! Då var det kallt också förstår jag! Det känns som en lättnad att få höra att det löst sig i liknande situationer! Tack!

• lindaha

Vår ena hund sprang bort när den första snöstormen kom den här vintern.
    Det är en liten Lhasa Apso hane som var nedklippt och har inte mycket hår.
    Han var borta i 3 veckor innan han lät sig fångas in. Mager var han men ändå pigg och glad.

Hur han klarade sig i hela 3 veckor i kylan undrar man ju, men det gjorde han :)

• DalaPetra

Hur går det, några nyheter?

• trollochskog

Hon är hittad och oskadd! Tja, några kg tunnare och ganska skitig men hon LEVER och har det nu bra igen! Hon kom springande vid en landsväg då en man körde förbi. Mannen tyckte det verkade märkligt eftersom ingen ägare syntes till, hunden var smal och skitig och verkade "förvirrad". Han stannade, öppnade bakluckan till bilen och hon hoppade in direkt! Inte rädd eller misstänksam utan kom direkt. Hon har varit rädd, säkert! Mannen körde med henne till polisen och där kunde de direkt spåra ägaren. Underbart!!!

• trollochskog

Kan tillägga att hon var borta i 16 dagar och hann springa så mycket som 6 mil från den plats där hon försvann. Vilket kanske inte är så vanligt, de brukar väl mest ströva runt på samma område och hålla sig där?

• köttbullelydnad

Mina föräldrars bekanta har en jakthund som pep hemifrån en dag när nån annan passade, (ägarna var på utlandssemester). 28 mil och x antal dagar senare hittade de hunden... Ingen aning om hur den överlevt kylan (mitt i vintern i Smålands urskog), men den var välmående och inte jätteförtjust av att bli infångad

• DalaPetra

Nej men gud va härligt.
    En del hundar rör sig i större områden och kan även springa långa sträckor. Många hundar rör sig inom vissa områden och får till slut en speciell rutt de lär sig. Är en hund borta en längre tid och man på något sätt kan få klart för sig om hunden börjat röra sig i särskilda områden kan man försöka kartlägga rutter hunden har för sig om möjlighet finns. Det är dock emellertid väldigt svårt egentligen. Just nu och sedan några veckor tillbaka letar vi efter en hund i min hemstad som förmodligen oxå har valpat nu i dagarna, sån otrolig hjälp från allmänheten... vi tror att det finns en viss rutt men det är väldigt besvärlig terräng så det är inte det lättaste.

Men va härligt med glada nyheter. Tusen tack för uppdatering.

Svar på tråden Tamhunds odds att klara sig i skogen på egen hand?