• regnbågsbaby

    Femte sjukan går på sonens dagis och jag är gravid!

    Hej!

    På sonens dagis går femte sjukan så personalen ringde och förvarnade om den då det kan gå illa för barnet i magen om mamman får det under graviditeten om man själv inte haft det som barn..(sonen har inte varit på dagis på över en månad pga operation)  jag vågar alltså inte skicka sonen till dagis pga risken för ev sjukdom hos bebisen och så är det onödigt att sonen blir sjuk igen. Varken jag eller någon annan har tidigare hört talas om femte sjukan (parvovirus) förut..inte ens min egna mor..så jag vet inte vad jag ska göra.

    Hur har ni gjort när ni varit gravida och det gått femte sjukan på ert barns dagis/skola??


    *v.22*
  • Svar på tråden Femte sjukan går på sonens dagis och jag är gravid!
  • Vofflis

    Hej! Jag har aldrig ens hört talas om femte sjukan, så jag har inga tips att ge dig. Men jag skulle nog ta det säkra före det osäkra och hålla mitt barn hemma.

  • noahismynumberone

    så här står det på vårdguiden:
    Graviditet
    Om du är gravid och smittas av femte sjukan kan smittan i enstaka fall föras över till fostret. Det kan i mycket sällsynta fall leda till att fostret blir allvarligt sjukt. Viruset orsakar inga missbildningar eller medfödda handikapp.

    Ta kontakt med din barnmorska för råd om du utsatts för smitta eller om du misstänker att dina barn utsatts för smitta. Ett blodprov kan visa om du redan haft sjukdomen och därmed är immun.

    skulle jag inte våga riskera, skulle hålla honom hemma..

  • regnbågsbaby
    AnnaSvea skrev 2009-03-03 13:37:33 följande:
    Prata med din barnmorska.
    Det har jag redan gjort och de visste inte heller vad femte sjukan va för något..
    ♥Vi har en liten tuss i magen ♥
  • Lever i väntan

    Hej!

    Vi tror att vår son har femte sjukan men är inte säkra.....Är själv gravid och orolig. Ringde min BM som bad mig gå ner på vårdcentralen och ta ett blodprov. Då kan man lätt se om jag eller sonen blivit smittad, MEN viktigast av allt man ser om jag är imun mot femte sjukan. Det är nämligen så att den är som vattkoppor m.m Har man en gång haft den får man den aldrig igen.

    Det är en virussjukdom som man inte kan göra något åt.

    Lycka till!


    ♥ ♥ Stolt mamma till lilla JACK BIRDIE JUNIOR 070717 ♥ ♥
  • regnbågsbaby

    Det är lugnt, jag var och testade mig och jag är immun. Hoppas ni andra oroliga oxså är immuna.


    ♥Vi har en liten tuss i magen ♥
  • Lever i väntan

    Jag fick just svaret att det var positivt!
    Sköterskan visste inte vad det nu innebar eftersom jag är gravid, läkaren skulle ringa upp imorgon bitti.
    Nu är JAG orolig!


    ♥ ♥ Stolt mamma till lilla JACK BIRDIE JUNIOR 070717 ♥ ♥
  • caxie

    verkar vara en väldigt ovanlig sjukdom. Min dotter fick femte sjukan för ca: 1 år sen... hade aldrig hört talas om det tidigare.


    ♥ Felicia 061211 & lilla mini 090505 ♥
  • Mamma till 2 kottar

    men inkubationstiden är ca 10 dagar... man kan ju inte ha barnet hemma i 2 veckor bara för att risken finns...

    både den BM och BVC sköterska jag pratat med sa att jag inte ska oroa mig. eftersom nästan ingen hört talas om sjukan så kan den ju inte vara så farlig... jag är i v. 30.

    tror inte ni ska förstora upp det

Svar på tråden Femte sjukan går på sonens dagis och jag är gravid!