när gär en bonusförälder över gransen
Var går gränsen.....vet inte riktgit själv hur jag ska hantera mitt problem, har en dotter på snart 13 sedan tidigare förhållande är gift och har en dotter på 6 år tillsammans med min man. Äldsta dottern bor hos oss på heltid nästan ingen kontakt med sin pappa.
Min man kan ha humör när HAN anser att nåt är fel eller när någon uppför sig illa enligt honom, oftast är det äldsta dottern som råka ut för hans humör, hennes bonuspappa alltså reagerar på hennes sätt att prata, svara, tilltala med i mina ögon alldelens för stark reaktion, viss ska man säga till, men även där finns väl en gräns vad en bonusförlder bör säga till om eller överlåta till bioföräldern.
Min man har vid några tillfällen tagit henne i armen, men oftast är det svarta ögon och avhyvling som gäller....vi har pratat oss gråhåriga på det här för jag anser att han MÅSTE hejda sig.
Nu har det gått så långt att dotterna inte längre pratar med honom, hon är tonåring och uttrycker sig inte alltid så taktfullt, senaste incidenten var efter jul då tog mannen henne i armen och ledde/drog henne upp för trappan och in på hennes rum för han tyckte hon uppförde sig illa....Jag var topp tunnor rasande över detta, han gick på tok över gränsen. Dottern var vansinnig, skrek och grät ...
Nu "hatar" hon mig för att jag är gift med honom, har börjat trasslat med skolan mm väljer fel kompisar, vet inte om det här hänger ihop, men jag har tänkt ta kontkt med skolkurator/BUP för jag nåt henne inte längre men så slår det mig att vad händer om hon berättar sin syn på hennes relation till sin bonuspappa, kan det tom räknas som misshandel, kan det leda till utredning mm.....vad gör jag....jag har sagt till honom att han behöver hjälp att man måste fixa det här annars flyttar jag....han har sökt hjälp men man ändrar inte bara på en persons beteende - jag vet det...hjälp