• Blyger

Vad ska barnbidraget räcka till? Ger ni extra?

Min son har nyss fyllt 15 år och ska från och med nu få hela barnbidraget själv..

Men vad ska det räcka till?

När ska jag hjälpa till med extra pengar?

Hur gör ni?

• Svar på tråden Vad ska barnbidraget räcka till? Ger ni extra?
  • strojes

Jag har inga barn i den åldern än men fick själv barnbidraget när jag var 15 och det skulle räcka till alla kläder, nöjen och fickpengar. Ville jag ha något dyrare fick jag spara.

• Lapplandspärlan

Tycker självklart att han inte ska få ngt extra, barnbidraget är mkt pengar.
    Säger som ovanstående, vill han ha ngt dyrare så får han helt enkelt spara.
    De är viktigt att han lär sig värdet av pengar och att man måste jobba för det.

Min bror har tyvärr fått hel fel syn på pengar då mina föräldrar heela tiden sticker till honom mera pengar när bidraget är slut, nu har han gjort det till vana att tigga pengar. Han har inge penga vett ALLS, slösar till höger och vänster och när han sedan MÅSTE köpa ngn som han behöver, intimprodukter, kläder osv så har han inga!

• näradig

våra har det som "fickpengar". vi anser inte att det räcker till mer än nöjen.

• Majsan70

Inget av mina barn får hela BB själv.

Dottern på 14 får 800 kronor som skall räcka till kläder o nöjen.

Sonen får 800 kronor som går till nöjen. Jag köper hans kläder o sånt efter en överenskommelse oss emellan.

den dan de får hela BB själva får de betala nöjen o kläder o telefon.

• Anna med 3 trollungar
    Svar på #3
    Då kanske man får dra ner på "nöjen" De måste ju lära sig att spara pengar. Hur ska ni göra när han fluttar hemifrån osv och i nte kan hålla i pengar. Ska ni då ge han extra hela tiden?
  • näradig
    Anna med 3 trollungar skrev 2009-03-03 17:13:27 följande:
    Då kanske man får dra ner på "nöjen" De måste ju lära sig att spara pengar. Hur ska ni göra när han fluttar hemifrån osv och i nte kan hålla i pengar. Ska ni då ge han extra hela tiden?
    nej, de måste inte lära sig det men vi tycker det är viktigt och lär därför ut det. Varför skulle våra inte kunna hålla i pengar när de flyttar hemifrån?
  • Majsan70
    Anna med 3 trollungar skrev 2009-03-03 17:15:56 följande:
    Varför gör du skilldnad på barnen? De får lika mycket pengar men de ena får köpa kläder själv?
    De har själva velat ha olika överenskommelser.

Dottern är 14 år och skall enligt banken ha ca 400 spänn till fickpengar. resten är till kläder. Sonen är 17 år och skall ha ca 800 i fickpengar, men han vill inte själv köpa sina kläder o därför gör jag det o han får samma summa som sin syster.

enkelt va!?;.)
  • Majsan70
    darknightgirl skrev 2009-03-03 17:17:55 följande:
    800kr kläder och nöje? räcker det?
    Det är väl klart att det räcker om man är sparsam.
Svar på tråden Vad ska barnbidraget räcka till? Ger ni extra?