• UngMorsa

Parning av katt, hur göra med allt?

Hej.
    Jag har 2 st honkatter. En Norskskogskatt/ Main Coon och en Norskskogskatt/ Perser.
    Någon gång i framtiden så kommer jag försöka hitta antingen en Main Coon eller en Norskskogskatt att para någon av mina missar med.

Hur går man till väga?
    Betalar jag hanes ägare eller betalar dom mig för att få para sin med min?
    Vad kostar det på ett ungefär att föda upp, vaccinera, avmaska och chippa kattungarna.
    Hur får man till själva parningen.
    Jag förstår att man självklart måste passa in honas löpning men sen då?
    Stänger man in dom i ett rum tillsammans eller ska dom få springa runt tillsammans?

Ursäka alla frågor och jag hoppas att någon vänligen själ vill svara:)

• Svar på tråden Parning av katt, hur göra med allt?
  • Nova67

Du får betala för hannens visit, men när du inte har rena raser själv är det knappast nån större ide för avel då kanske de med renrasiga hannar inte vill vara med och "späda ut renrasiga"

När det väl är dax så välj en äldre VAN hanne så får dina missar ingen shock, sen tror jag katterna klarar det själv om de får vara ifred med lite utrymme och inte inlåst på nåt "pippar rum"

• UngMorsa
    Nova67 skrev 2009-03-03 16:31:44 följande:
    Du får betala för hannens visit, men när du inte har rena raser själv är det knappast nån större ide för avel då kanske de med renrasiga hannar inte vill vara med och "späda ut renrasiga"När det väl är dax så välj en äldre VAN hanne så får dina missar ingen shock, sen tror jag katterna klarar det själv om de får vara ifred med lite utrymme och inte inlåst på nåt "pippar rum"
    Nej jag hade inte tänkt att hålla på med avel utan tänkte ta en eller 2 kullar på dom.
    Dock så blir det ju 75% antingen Main Coon eller skogis.

Vad kan vara rimligt att ta betalt för kattungarna?
  • Kantarellen
    Svar på #3
    Det är avel och du blir uppfödare.

VARFÖRvill du bidra med fler huskatter? Katthemen är redan överfulla av katter som ingen vill kännas vid och ännu fler katter finns utomhus utan tak över huvudet och far illa.
  • UngMorsa
    Kantarellen skrev 2009-03-03 18:22:31 följande:
    Det är avel och du blir uppfödare.VARFÖRvill du bidra med fler huskatter? Katthemen är redan överfulla av katter som ingen vill kännas vid och ännu fler katter finns utomhus utan tak över huvudet och far illa.
    Jo det förstår jag också men jag tänkter inte pyssla med katteri.

Jadu, jag älskar katter och har alltid veljat föda upp en eller 2 kullar.
    Visst är det så att det finns massvis med hemlösa katter men det är ju inget jag direkt kan göra något åt. Det är super tråkigt och våra katter köpte vi som vuxna katter. Valde att inte ta kattungar.
  • Kantarellen
    Svar på #5
    UngMorsa skrev 2009-03-03 19:41:03 följande:
    Jo det förstår jag också men jag tänkter inte pyssla med katteri.Jadu, jag älskar katter och har alltid veljat föda upp en eller 2 kullar.Visst är det så att det finns massvis med hemlösa katter men det är ju inget jag direkt kan göra något åt. Det är super tråkigt och våra katter köpte vi som vuxna katter. Valde att inte ta kattungar.
    Vill du ha kattungar hemma kan du i stället för att bidra med fler katter ta hem en dräktig hona från ett katthem eller en redan född kull. Att du inte kan göra något åt situationen är en sak, men att medvetet ta kullar på huskatter tycker jag är ansvarslöst. Det finns redan så många katter.
  • Barbabok
    Kantarellen skrev 2009-03-03 18:22:31 följande:
    Det är avel och du blir uppfödare.VARFÖRvill du bidra med fler huskatter? Katthemen är redan överfulla av katter som ingen vill kännas vid och ännu fler katter finns utomhus utan tak över huvudet och far illa.
    Exakt.

Huskatter är precis vad dessa katter blir, blandningar av flera raser. Jo man bidrar till andelen hemlösa genom den här typen av avel.

Om du nu måste ta kull se då till att veterinärundersöka din katt innan så den inte bär på dåliga gener osv. Samma med hanen.
    Chip kostar någon hundralapp/katt, avmaskningsmedlet några hundra, vaccinering x2ggr kanske ett par hundra/kattunge. Kostnad för uppfödningen, ja det beror väl på om ungarna föds friska, kan ju likaväl bli dygnet-runt-vård med, inte helt ovanligt och då är det dyrt. Alltså om det är fel på nån unge, mamman kan dö vid förlossn. osv, då är det handmatning som gäller. Ska inte skriva mer om detta, men var beredd på att allt inte alltid går som man tror och hoppas.
    Jag är med parvel, BF 090227, passerat
  • Qaroliine
    UngMorsa skrev 2009-03-03 19:41:03 följande:
    Visst är det så att det finns massvis med hemlösa katter men det är ju inget jag direkt kan göra något åt.
    Nej du vill bara göra det värre.
  • MajaLinnéa

Men om TS hittar hem till sina framtida kattungar, då bidrar hon inte till att ÄNNU FLER katter blir hemlösa.

För jag tror inte att de som köper en 75 % norsk skogkatt lika gärna hade köpt en korthårig bondkatt för 1 krona... Så jag tror knappast att TS:s kattungar "stjäl" hem från de katter som redan finns.

• Barbabok
    MajaLinnéa skrev 2009-03-03 19:58:06 följande:
    Men om TS hittar hem till sina framtida kattungar, då bidrar hon inte till att ÄNNU FLER katter blir hemlösa. För jag tror inte att de som köper en 75 % norsk skogkatt lika gärna hade köpt en korthårig bondkatt för 1 krona... Så jag tror knappast att TS:s kattungar "stjäl" hem från de katter som redan finns.
    Jag vet annorlunda för jag har jobbat med just hemlösa katter och det är inte bara korthåriga som bor på det hemmet
    x % ras hit och dit, katt som katt, det är oavsett en huskatt hur den än ser ut om den inte har stamtavla.
    Jo, för varje såld hemlös huskatt får ju två nytt hem, den som bodde på hemmet samt den nya som får komma in från kylan.
    Jag är med parvel, BF 090227, passerat
Svar på tråden Parning av katt, hur göra med allt?