• FISLIISA

hur tillaga bulgur?

Jag tänkte göra Bulgur för första gången idag. Men det står INGENTING om hur länge det ska koka eller hur mycket vatten man ska koka i..... Ska allt vatten koka in, eller ska man slå bort överflödigt vatten när koktiden är slut. Känner mig super dum nu, men finns det någon vänlig själ som skulle kunna hjälpa mig??

• Svar på tråden hur tillaga bulgur?
  • gagge

du kokar det som ris, alkltså dubbelmäng vatten till bulgur.
    Gärna med buljong istället för salt. Blir mkt godare smak, tycker jag

Mina älskade två prinsessor!
  • FISLIISA
    gagge skrev 2009-03-03 17:06:47 följande:
    du kokar det som ris, alkltså dubbelmäng vatten till bulgur.Gärna med buljong istället för salt. Blir mkt godare smak, tycker jag
    okej. så det ska koka nästan 20 minuter oxå?
  • gagge

12 min.... på svag värme, sen låt stå 5 min dragen från plattan.
    Med lock på då så klart

Mina älskade två prinsessor!
  • FISLIISA
    gagge skrev 2009-03-03 17:12:39 följande:
    12 min.... på svag värme, sen låt stå 5 min dragen från plattan.Med lock på då så klart
    Okej. Tusen tack!!! =)
  • framsteg

Man kan även koka upp vattnet och hälla det på bulguren och bara låta det stå under lock en halvtimma om man har tid eller på annat sätt vill förbereda den (typ - du skall iväg och hämta något och vill ha maten klar när du kommer hem. )

• Sigrid

På min bulgurförpackning står det att man ska slå bort vattnet som inte kokat in, men det brukar inte vara mycket.

• LillFiaIngenting

jag brukar ta knappt 2 ggr så mkt vatten som bulgur för att den inte ska bir så grötig, å sen låter jag allt vatten koka in.

Svar på tråden hur tillaga bulgur?