• Anonym

Svärföräldrarna är pingstvänner

Min älskade sambo har friat till mig och jag går på rosa moln... förutom en sak. Hans föräldrar är pingstvänner. Min sambo växte upp som pingstvän men har nu gått ur.
    Jag känner till mkt lite om det och min sambo säger inte så mkt, han verkar tycka att det ungefär som vilken kyrka osm helst.
    Men jag kopplar ihop det med knytby, Åke Green och att tala i tungor, så det hela känns... skumt och sektlikt. Googlande upplyser mig inte särskilt mkt.
    Hans föräldrar är trevliga men jag känner dem inte så väl, de bor i en annan del av landet än oss.

Jag vet att det inte är dem jag gifter mig med men de kommer ju ändå bli en del av min familj.

• Svar på tråden Svärföräldrarna är pingstvänner
  • Anonym (-.-)

Så länge dem inte tillhör en helt sluten församling som tex knutby ska du se att dem är som vilka kristna som helst!

Det är när det blir små slutna församlingar som man ska vara lite försiktig, men även då kan dem ju vara super trevliga.
    Om du tycker att dem går för långt i predikandet så säg vart du står och att du vill att dem respekterar det.

Har du träffat hans föräldrar?

Båda mina föräldrar var pingstvänner och båda har gått ur församlingen
    Dem är skiljda och jag tror inte att en enda människa skulle kunna tro att dem varit pingstvänner just för att man har så många förutsatta meningar om fri religiösa.

• Anonym (d är lugnt)

Hejsan!
    Jag är pingstvän sen 4 år tillbaka å jag tror att du kan vara helt lugn,
    för det där med knutby har inget med Gud att göra....
    Knutby är en något som har gått helt fel.Det däör är inget som pingst står för..
    För alla som jag har pratat med om Knutby tycker att det är skitjobbigt öfr det har gett HELT fel bild av pingstvänner...
    Dina svärföräldar är säkert jättegoa....Å skulle det vara så att du tycker dom är fööör kristna så bor ni ju inte så nära....=)

• Signatur

Jag förstår inte riktigt problemet. Du skriver att de är trevliga. Räcker det inte så? Du behöver ju inte följa med dem till kyrkan.

(Jag känner många pingstvänner och delar inte deras gudssyn. Men de är ovanligt trevliga, snälla och generösa människor. Vi diskuterar helt enkelt inte religion och alla är nöjda med det).

• Anonym

Jodå jag har träffat dem några gånger De är trevliga och har bara nämnt sin tro ngn gång, men för mig som är uppväxt helt religionsfritt känns allt som rör religion väldigt verklighetsfrämmande. I och med att man oftast inte nämner sin tro så blir varje person jag möter som talar om att den är troende "lite konstig" i mina ögon, jag vet inte hur jag ska bete mig. Och pingstvänner och andra religioner som inte är så vanliga har nästan varit som ngt overkligt, jag vet att de finns men kan ändå inte riktigt tro att någon faktiskt tror på såna saker... Så visst har jag förutfattade meningar, vet bara inte hur jag ska ta mig förbi dem, eller om jag borde det. Är så nojig över att de ska försöka "få med" mig och våra ev. framtida barn...

• Anonym

Anonym (d är lugnt) - tack för ditt inlägg! Så pingstkyrkan är ingen sekt då? (förlåt om frågan är dum, jag får ingen ordning pår det när jag försöker läsa på).

Signatur - Jag vet bara inte hur jag ska bete mig eller vad det innebär. Jag nojar redan över att de t.ex. kommer försöka slå i våra barn (som vi inte har än) saker eller att de ska bli otrevliga på ngt sätt för att vi inte är religiösa.

• Anonym (d är lugnt)
    Anonym skrev 2009-03-03 19:00:36 följande:
    Anonym (d är lugnt) - tack för ditt inlägg! Så pingstkyrkan är ingen sekt då? (förlåt om frågan är dum, jag får ingen ordning pår det när jag försöker läsa på).
    ....
    Nej det är ingen sekt...=)
    Men jag förstår verkligen hur du tänker för d me dknutby hände ca ett år innan jag blev "frälst" å då tänkte jag typ..jaha det var det jag förstod att det är sekt å sånt...idioter typ.... Men sen så hände saker i mitt liv och jag träffade en kvinna som hjälpte mej så mycke ochhon var/är guld värd.
    Å det var hennes människosyn o kärlek för människor som gjorde mej nyfiken på gud och hon tog med mej till Pingst å jag gillade det...men jag gillar aldrig när det blir för mycke tungotal för sånt händer ibland Att någon gör det. Men då tänker jag bara att det är ju dennes grej å inte min...
  • Anonym
    Svar på #6
    Okej! Tack =)
  • Mealla

Svenskar tycker generellt att de ar valdigt oppna och fordomsfria men pa nagot konstigt satt sa tar det stopp sa fort religion kommer in i bilden. Jag ar inte pingstvan eller speciellt religios sjalv, men jag tror inte att alla de som ar religiosa eller spirituella ar idioter som inte kan tanka for sig sjalva.

En gudstro ar i de flesta fall nagot valdigt privat som gor att vissa manniskor klarar av sin vardag battre, det ar tom en styrka for manga och sa lange de inte gor nagot for att pracka pa dig sina asikter sa bor det val inte vara ett problem alls.

Tank pa att din tro att ingen gud finns ar lika mycket en tro som att gud finns. Lika lite som det gar att bevisa guds existens, lika lite gar det att bevisa guds ickeexistens.

Sa lange svarforaldrarna ar trevliga och respekterar dig tycker jag att du inte har nagot att oroa dig for.

• Anonym

Mealla - Jag inser att dera tro är stark, det är inte det. Det är just när man hör om fanatiker och saker som att "tala i tungor" som jag vill dra öronen åt mig.

• Anonym (Oreligös)

Jag säger bara- Var dig själv!
    Mina svärföräldrar är båda kristna varpå min svärmor jobbar som diakonissa..
    jag är inte kristen varken religiöst eller medlem i svenska kyrkan,min sambo är fortfarande medlem men

Svar på tråden Svärföräldrarna är pingstvänner