• LizLiz76

Semesterdagar när man jobbar 75% o tar 25 % fp

Om jag jobbar heltid semesterår 1 och tjänar in 25 semesterdagar, vad händer då om jag semesterår 2 (dvs. det året jag ska ta ut semesterdagarna som jag har tjänat in under semesterår 1) jobbar 75 % o tar ut fp 25 %? Hur mycket får jag om jag tar ut mina 5 veckor semester? Får jag semesterdagar för heltid eller endast 75 %?
    Det borde ju vara för heltid eftersom jag har faktiskt jobbat in dem heltid, men är det verkligen så?

Tacksam för svar! Jag har ställt frågan till vårt lönekontor och de sa att om man jobbar lägre tjänstgöringsgrad så kan man få semester enligt den tjänstgöringsgraden.. vad det nu betyder

• Svar på tråden Semesterdagar när man jobbar 75% o tar 25 % fp
  • Fridolfo

Hej!

Jag jobbar 75% och tar ut fp 25%. De dagar jag hade sparat sedan innan jag gick ner i tid har jag kvar att ta ut, alltså beräknade på min 100 %-iga tjänst. De nya dagar som jag får i år är beräknade på min 75%-iga tjänst, alltså av 25 dagar får jag ut 75% = 20 dagar. Så har jag i alla fall uppfattat det av vår ekonomiansvariga på jobbet.

• Billabong

ANTALET semesterdagar man har till förfogande minskar inte, MEN beroende på hur du valt att arbeta kan din semesterdagskvot ha höjts. Det innebär att om du bara tar enstaka dagar så räknas det om så att det blir fler dagar som går åt.
    Tar man en hel arbetsvecka (och har veckoschema) så blir det dock ingen skillnad. Men vid enstaka dagar upprepade gånger kan man förlora dagar på det - totalt sett.

Men ditt schema är grunden, jobbar du alla dagar i veckan så händer inget alls. Det är när man börjar ha lediga dagar man kan "drabbas". Däremot får man ju bara ersättning på den tjänstgöringsgrad man har, vilket gör att man förlorar ekonomiskt på det då man tjänade in dem under heltidsarbete...

• LizLiz76

Hm.. det var två helt olika svar.. det var det jag var rädd för..
    Några fler kanske?

• CeeJay

Jag har också samma antal semesterdagar oavsett hur mycket jag arbetar.

• Chaplin

Fast det hade inte jag när jag jobbade 80% hos min förra arbetsgivare. Då räknades dagarna fram efter tjänstgöringsgrad. Kanske är olika avtal...?

• Carisma95
    Chaplin skrev 2009-03-04 07:50:03 följande:
    Fast det hade inte jag när jag jobbade 80% hos min förra arbetsgivare. Då räknades dagarna fram efter tjänstgöringsgrad. Kanske är olika avtal...?
    Fast det låter ju mer vettigt att räkna efter en viss kvot som Sara säger. (Nu är jag inte 100 % insatt men)...
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • CeeJay
    Carisma95 skrev 2009-03-04 09:23:41 följande:
    Fast det låter ju mer vettigt att räkna efter en viss kvot som Sara säger. (Nu är jag inte 100 % insatt men)...
    Men då blir det ju extremt "orättvist" ändå tycker jag Jag har en kollega som arbetar 25% och hon skulle då bara få 8 dagars semester per år om man räknar på kvot/procentuellt på ordinarie antal semesterdagar.

Men visst finns det säkert olika avtal för olika anställningar.
  • Carisma95
    CeeJay skrev 2009-03-04 09:56:12 följande:
    Men då blir det ju extremt "orättvist" ändå tycker jag Jag har en kollega som arbetar 25% och hon skulle då bara få 8 dagars semester per år om man räknar på kvot/procentuellt på ordinarie antal semesterdagar.Men visst finns det säkert olika avtal för olika anställningar.
    Jag tolkade Sara inlägg som att antalet dagar INTE förändrades om man tog ut hela veckor (?) Dvs att man fick 25 dagar och om man tog en veckas semester så drogs 5 dagar. Det är väl "sommarsemestern" som är den viktiga.

Tar man däremot ut enstaka dagar så dras mer än 1 dag mot 1 dag. 
    Får man då 25 dagar att ta ut när man ville, trots att man jobbade 25 % så blir väl det MER orättvist?
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • CeeJay
    Carisma95 skrev 2009-03-04 10:03:46 följande:
    Jag tolkade Sara inlägg som att antalet dagar INTE förändrades om man tog ut hela veckor (?) Dvs att man fick 25 dagar och om man tog en veckas semester så drogs 5 dagar. Det är väl "sommarsemestern" som är den viktiga. Tar man däremot ut enstaka dagar så dras mer än 1 dag mot 1 dag. Får man då 25 dagar att ta ut när man ville, trots att man jobbade 25 % så blir väl det MER orättvist?
    Nä, jag tycker att alla som jobbar ska ha samma semester eftersom man arbetar ju den procenten efter just den personens kapacitet

Ja ja, vi behöver ju inte gnabbas över sånt, det är ju lite OT

Jag TROR ialla fall stenhårt på att det finns olika regler och olika avtal för olika arbetsplatser. Nu när du säger det är jag nästan helt säker på att min kollega som arbetar 25% får en extra dag i avdrag för semester nu när hon jobbar 3 dagar i veckan till skillnad mot förut då hon arbetade 5 dagar i veckan.
  • Anne69

Ha, ha..... och nu kommer jag o säger att ni faktiskt kan ha rätt allihop! Det beror nämligen på vad som är reglerat mellan dig och din arbetsgivare, vanligtvis i kollektivavtal. Därför kommer du att få rätt svar om du vänder dig till din personalavdelning!

Sen har du ju alltid rätt att vara ledig minst 25 dagar, men det vi diskuterar här tolkar jag handlar om betald ledighet, eller hur?

• CeeJay
    Anne69 skrev 2009-03-04 10:07:12 följande:
    Ha, ha..... och nu kommer jag o säger att ni faktiskt kan ha rätt allihop! Det beror nämligen på vad som är reglerat mellan dig och din arbetsgivare, vanligtvis i kollektivavtal. Därför kommer du att få rätt svar om du vänder dig till din personalavdelning!Sen har du ju alltid rätt att vara ledig minst 25 dagar, men det vi diskuterar här tolkar jag handlar om betald ledighet, eller hur?
    Lovely
  • LizLiz76

Nu har jag funnit ett svar på personalaktuellt:s frågor o svar spalt:

Fråga: En anställd har minskat sin tjänstgöringsgrad från heltid till 75 procent. Denna förändring gjordes i maj. Påverkar detta tjänstemannens lön under semestertillfället i år?

Svar: Ja, den förändrade tjänstgöringsgraden gör att tjänstemannens månadslön ska räknas om vid semestertillfället, eftersom tjänstgöringsgraden var högre vid intjänandetillfället. Detta kan göras genom ett lönetillägg som betalas ut vid varje semesterdag med 4,6 procent av skillnaden mellan den nuvarande månadslönen och månadslönen omräknad till en heltidslön. Dessutom ska semestertillägget på 0,8 procent beräknas på heltidslönen.

• Billabong
    Carisma95 skrev 2009-03-04 10:03:46 följande:
    Jag tolkade Sara inlägg som att antalet dagar INTE förändrades om man tog ut hela veckor (?) Dvs att man fick 25 dagar och om man tog en veckas semester så drogs 5 dagar. Det är väl "sommarsemestern" som är den viktiga. Tar man däremot ut enstaka dagar så dras mer än 1 dag mot 1 dag. Får man då 25 dagar att ta ut när man ville, trots att man jobbade 25 % så blir väl det MER orättvist?
    Exakt!
  • Billabong
    LizLiz76 skrev 2009-03-07 18:32:46 följande:
    Nu har jag funnit ett svar på personalaktuellt:s frågor o svar spalt:Fråga: En anställd har minskat sin tjänstgöringsgrad från heltid till 75 procent. Denna förändring gjordes i maj. Påverkar detta tjänstemannens lön under semestertillfället i år? Svar: Ja, den förändrade tjänstgöringsgraden gör att tjänstemannens månadslön ska räknas om vid semestertillfället, eftersom tjänstgöringsgraden var högre vid intjänandetillfället. Detta kan göras genom ett lönetillägg som betalas ut vid varje semesterdag med 4,6 procent av skillnaden mellan den nuvarande månadslönen och månadslönen omräknad till en heltidslön. Dessutom ska semestertillägget på 0,8 procent beräknas på heltidslönen.
    Så bra för dig! Då har du turen att ha ett kollektivavtal som gynnar dig i detta fallet!
Svar på tråden Semesterdagar när man jobbar 75% o tar 25 % fp