• Liten mamma

Vitt i munnen och läpparna

Min lille 4-månaders kille har haft något kontigt vitt i munhålan vid kinderna och mungipan. Först såg det ut som stora förkylningsblåsor, massor, helt prickigt, och gick även ut på läpparna. Samtidigt var läpparna gråvita precis som "torsk" står beskrivet. Nu, efter flera veckor är det forfarande kvar och blåsorna har blivit oregelbunda till formen, ser mer ut som vita strängar och flagor på kindens insida. det ser riktigt ruggigt ut. Men han verkar inte ha ont av det.
    Vad är detta? Och vad ska jag göra åt det.
    Har försökt vara extra hygienisk vid brösvårtorna och penslat läpparna med Ramlösa (som jag läste någonstans) men inget verkar hjälpa.
    Någon som vet?

• Svar på tråden Vitt i munnen och läpparna
  • Tabby

Omm det är torsk kan det behövas mer än huskurer. kontakta BVC och låt dem titta på det. Är det torsk kan de skriva ut recpet för medel som ska ta bort det.

• Fille Fjonkan

Är det torsk kan man väl få något "starkare" (något blått?) påpenslat på BVC? Jag skulle ringa BVC om jag var du.

• abris

när ludvig var någon månad så fick han torsk som behandlades med ngn lila sörja. men han fick även lite torsk igen i munnen och stjärten. han fick en salva till rumpan och till munnen så skulle vi använda vichy vatten.
    i din beskrivning så låter det som om det är torsk. men ring bvc, kan ju hända att han har i rumpan oxå. och då måste det behandlas med salva.

• stanna

Det låter ju som torsk.
    Det du ska göra är att använda Vichyvatten (ej Vichy Nouveau). Ta lite på en tops och pensla tungan och insidan av kinderna. Pensla även dina bröstvårtor. Gör detta ca 5 ggr dagligen ( jag gjorde det efter varje matning). Du ska även koka napparna varje dag om han använder det. Byt amningsinlägg ofta och tvätta dina bh:ar i 60 grader. Om det inte går över så kan du prata med bvc så får han medicin istället.

• tuttifrutti78

BVC kan hjälpa dig med svampmedel om det är av riktigt svår art.. Annars är det bra att prova m mineralvatten... Lycka till!

• Puffpuff

Pensla med vad?! Hur ofta byter ni inlägg i bh:n?!

• Marie L

Jag penslade både lillens mun och mina bröstvårtor med vichyvatten och bytte inlägg efter varje amning och luftade brösten mycket. Han blev bra, men tyvärr hade det satt sig ordentligt på brösten, så till dem har jag fått salva. På bvc sa de att det är jättevanligt med olika svampinfektioner (som torsk) på sommaren pga värmen och de poängterade att det var viktigt att ta just vichyvatten eftersom salthalten inte är lika bra i vanliga bubbelvatten. De sa också att det kan ta lång tid att bli av med, upp till 6 veckor(!), så ge inte upp,men fråga på bvc om du känner dig osäker!

• HeyMama

Ramlösa ska tydligen inte fungera så bra. testa vichy vatten istället. Min son hade jätemycke torks på både tunga och kinder och det gick bort med vichyvatten.

• aneka

vi penslade med vichyvatten å de försvann men man får göra flera ggr per dag

• Bubbeltina

På BVC rådde dom oss att doppa hörnet på en frottehandduk i Vichyvatten oh gnugga runt ordeltligt i munnen. Med tops eller fingrarna blir det inte tillräckligt. Det är inte borta helt för oss men jag såg förbättring väldigt snabbt.

• Elfva

Om ditt barn har mycket torsk är det lika bra att du får pensla med sån där lila vätska som heter något tjusigt som jag inte minns. Jag fick det ifrån min bvc, du penslar på med tops (lika bra att ta i stjärten och på dina bröstvårtor också när du ändå håller på) en gång om dagen i 3-4 dagar och sen är du förhoppningsvis av med det. Använder du amningsnapp var extra noga med att koka den och byt gärna ut den efter avslutad kur...

• TKa

Metylen blå heter det blåa. Man kan pensla på med tops. Vi använde också lingonsaft att pensla med med barnet tyckte nog att det var lite väl surt. Vichyvatten trot jag nog att barnet hellre föredrar. Man kan ju få torsk på bröstvårtorna också och då är det samma som gäller.

Svar på tråden Vitt i munnen och läpparna