• Bombus

Farligt med massage/Knäcka ryggen???

Har lite problem med ryggen, mellan skulderbladen hoppar gärna min kota fel, får jätte ont och kan inte sova och det blir svårt att andas. Har hört at man inte ska hålla på med ryggknäckning när man är gravid, vad säger ni?? Är i vecka 21.

• Svar på tråden Farligt med massage/Knäcka ryggen???
  • viiinter

Har du hört med massören/chiroptactorn? Dom vet nog vad som får göras och inte.

• Bombus

ne har inte kollat det, Får göra det =)

• pyretochbönan0809

jag har fått reda på att massage efter v 12 måste vara gravidmassage och att kiropraktorer inte knäcker ryggar efter v 12. Så sa iaf min kiropraktor som också har massör på sin klinik.

Vår älskade Saga 5/7 - 08 och älskade bönan i magen, bf 26/8-09
  • Littlestar83

Jag är i v 23 o var på vanlig massage förra veckan o det är ingen fara... bara dom inte trycker på punkterna... Dom måste ju vet vilka punkter man inte ska trycka på ...alltså utbildade massörer... Eftersom jag har problem med ryggen innan så blir det ju itne bättre nu när man är gravid...
    Och min sambo brukar massera min rygg o mjuka upp den... o det är ingen fara heller... Har jag hört...men alla hör olika :)

• framsteg

Fråga din massör - han/hon skall veta.

Min massör masserar hyfsat som vanligt (fast jag har inte varit där på länge då det är svårt att anpassa mina tider när han har tider...). Men undviker att ta i stenhårt som han brukar (förstår varför, men det är lite synd för det hjälper mer...).

Sen har jag för mig att vi pratade om att han inte masserar så långt ner på ryggen nu pga graviditeten, men övre rygg, ben och armar är som vanligt.

• Limefrukt

Gå till en sjukgymnast! Det är bara att boka tid via vårdcentralen, du behöver ingen remiss.

*~*~* BF 17 juni *~*~*
  • Spaderkung

Jag var då och knäckte så det stod härliga till i v.18. Min kiropraktor sa att det inte var ngn fara pga. att problemet och knäckandet låg mellan skulderbladen, som för dig. Han var mest orolig hurvida jag kunde ligga på magen. Så länge man inte är och bökar runt där nertill skall det nog inde vara någon större fara.

• Castle

Jag går till sjukgymnast, med liknande problem, så länge det går att ligga på mage så skulle det inte vara några problem, men vet inte hur de kan göra när magen är så stor så att man inte kan lägga sig på magen. Var själv i vecka 12 och knäckte loss ryggkotorna mellan skulderbladen, och kommer nog behöva göra det fler gånger, så jag hoppas verkligen att det går att lösa även när magen är stor. Ska snart gå igen i förebyggande syfte innan magen är för stor, är i veckan 16 nu. Så det blir nog nästa vecka tror jag.

• Hanna36

Eftersom alla leder och ligament luckras upp när man är gravid så ska man nog inte knäcka ryggen. {#lang_emotions_undecided}

~ Mamma till 3 goingar ~
  • 0LillaJag0

min barnmorska sa att kiropratkorer och läkare brukar vara "livrädda" för att ta emot gravida men att det går jättebra att gå dit och att det inte ska påverka grav.

• Elfva

Bäst är väl att prata med massör/naprat/kiropraktor de har ju utbildning och borde väl veta vad som gäller... När det gäller massage vet jag av min väninna som är massör att de brukar köra en lättare massage på gravida och inte en djup massage, exakt varför vet jag inte men det fanns en anledning till det i alla fal...

• Bombus

Tack så mycket allihopa för att ni svarat =) Tack!!

• Gretan

Massage är absolut ingen fara. Manipulationer mellan skulderbladen bör heller inte vara några problem, kan även göras i ryggliggande. Däremot bör sjukgymnaster/kiropraktorer/naprapater avstå från manipulationsbehandling i ländrygg-bäcken. Man bör avstå från detta redan under första trimesten.

Och, det finns alternativ till manipulationer, att "knäcka". Man når ofta lika bra resultat med mobilisering, som dessutom är skonsammare. Och förresten, regelbundna hemövningar och träning är a o o. Om man regelbundet måste springa iväg och bli knäckt, skulle jag byta terapeut. Uppenbarligen är han/hon mer intresserad av att tjäna pengar på dig, än ge dig långsiktig bättring.

tjipp!

• Gretan

Och kotar "hoppar inte". Men man kan få låsningar i smålederna i ryggen.

Svar på tråden Farligt med massage/Knäcka ryggen???