• konkelbär

Urinvägsinfektion eller njurinfektion? (äckelvarning?)

Jag hatar sjukhus och vårdcentraler och allt vad vårdpersonal heter. Därför har jag ännu inte kontaktat någon.

Jag har känt mig konstant kissnödig sedan 6 månader tillbaka, även när blåsan är tömd känner jag mig kissnödig. Men det svider inte. Därför har jag inte trott att jag har UVI.

Sedan någon vecka eller två har kissnödigheten trappats upp, magen är svullen och jag har molvärk i nedre ryggen och i magen. Så jag har trott att jag kanske är gravid, trots spiral och trots att jag haft mens. Jag har t o m trott att jag har såhär ont just pga att jag är gravid med spiral.
    4 graviditetstest att visat negativt.

Nu ikväll har jag asont och upptäckte att urinen är grumlig. Men det svider inte när jag kissar. Och jag har varit yr stundtals senaste stunden.

Så, magont, ryggont, uppsvälldhet (jag ser gravid ut, se galleri) + grumlig urin och kissnödighet.

När jag googlar på symptomen kom bland annat njurinfektion upp.

Vad tror ni?

• Svar på tråden Urinvägsinfektion eller njurinfektion? (äckelvarning?)
  • THEA och Grodan

När jag har UVI känner jag det först när det går mot njurarna. Eftersom det är farligt med njurinfektion är mitt råd att ta dig till sjukhus genast!

Tilde 980430 och Alexander 070818 och förhoppningsvis en liten 2009
  • arianne03

Inte för att göra dig rädd, men jag skulee SNABBT ta mig till läkare, eller åtminstone ringa sjukvårdsupplysningen! Har det gått upp i njurarna kan du bli riktigt dålig, snabbt!

• flicka19

Hej hej
    Jag är "expert" när det gäller uvi. Har haft det många, många gånger dom senaste 3-4 åren. Kan ha det med bara några veckors mellanrum. Men innan jag svarar så vill jag tillägga att alla är vi olika!

Det låter inte riktigt som uvi, det är inte riktigt så som jag känner i allafall när jag har det. För mig så svider det när jag kissar och jag får inte ut allt kiss. Jag kan sitta på toaletten i flera timmar för att försöka kissa, för jag känner mig så himla kissnödig, men det är stopp och det bara svider. Brukar må riktigt dåligt när det händer, kan även ha ganska ont i blåsan och vara lite uppsvälld.

Det låter verkligen som att du är gravid eller att det har gått upp till njurarna!

Om du går till vårdcentralen så får du göra ett urinprov, går snabbt och är enkelt. Du kissar i en burk och så får du vänta några minuter på svaret! Så gå dit och gör ett urinprov, det är ingen fara alls!!

• THEA och Grodan
    flicka19 skrev 2009-03-03 21:25:33 följande:
    Hej hejJag är "expert" när det gäller uvi. Har haft det många, många gånger dom senaste 3-4 åren. Kan ha det med bara några veckors mellanrum. Men innan jag svarar så vill jag tillägga att alla är vi olika! Det låter inte riktigt som uvi, det är inte riktigt så som jag känner i allafall när jag har det. För mig så svider det när jag kissar och jag får inte ut allt kiss. Jag kan sitta på toaletten i flera timmar för att försöka kissa, för jag känner mig så himla kissnödig, men det är stopp och det bara svider. Brukar må riktigt dåligt när det händer, kan även ha ganska ont i blåsan och vara lite uppsvälld.Det låter verkligen som att du är gravid eller att det har gått upp till njurarna!Om du går till vårdcentralen så får du göra ett urinprov, går snabbt och är enkelt. Du kissar i en burk och så får du vänta några minuter på svaret! Så gå dit och gör ett urinprov, det är ingen fara alls!!
    Jag har inga symtom alls då jag har UVI så det är nog väldigt olika.
    Tilde 980430 och Alexander 070818 och förhoppningsvis en liten 2009
  • Tecken

Efter att ha tittat på din bild i ditt galleri, så tycker jag att du borde ringa sjukvårdsupplysningen! Jag är inte läkare, och får inte ställa medicinska diagnoser, men jag hade definitivt kontaktat sjukvården och jag vore du. I bästa fall är det inget allvarligt.

• Nessan

jag har haft UVI 4 ggr och på mej brukar det INTE svida när jag kissar...

• flicka19
    Svar på #5
    Absolut, jag skrev det också, att vi alla är olika! Men jag skrev bara hur JAG hade det! och jag tycker att det låter som att det har gått upp till njurarna eller något.

De frågar mig alltid om jag har ont i ryggen när jag är där (vilket ts har) och det brukar jag inte har, de säger att om man har ont i ryggen så finns det risk för att det kan ha nått njurarna.

Men om du inte har några symtom när du har UVI, hur vet du då att du har det? Eller hur kommer det sig att du har kollat upp det ens? *bara nyfiken*
  • blå fisk

Det kan ju vara en urinvägsinfektion som vandrat uppåt och då ska man absolut åka till läkare så snabbt man kan. Jag har haft ganska många UVI (dock inte övre) och det har aldrig svidit när jag kissat, jag har bara fått väldigt ont precis på slutet när jag kissat och efteråt, men aldrig sveda. Så mitt råd är att åka in, om du inte redan gjort det.

• Nessan

håller med Tecken! Ring sjukvårdsuplysningen direkt...du kan ringa vilken tid som helst på dygnet.
    Och jag skulle ringa vårdcentralen i morgon bitti om jag vore du...det enda du behöver göra är o kissa i en mugg!!!

Svar på tråden Urinvägsinfektion eller njurinfektion? (äckelvarning?)