• HååGe

Slemmig hosta!!!

Min dotter är 10 månader och har varit väldigt mycket sjuk den senaste månaden. Nu är problemet att hon har massor av slem i sluftvägarna och rosslar och hostar. Hostan och slemmet gör att hon väldigt lätt kräks. Hon kaskadkräks flera gånger per dag och det är inte mycket hon får behålla i magen. Vi är till och med lite tveksamma kring varför hon kräks så mycket eftersom hon har låg feber, slem, hosta, snuva, ögoninfektion och dessutom lös mage. Vi har gått över till majsvälling nu och hoppas att det lugnar sig. Vad mer kan man göra för att underlätta för henne? Det är så otroligt jobbigt att se henne må så däligt. Hon sover massor och är väldigt ynklig. Vätskeersättning får hon redan och hon dricker ordentligt.

• Svar på tråden Slemmig hosta!!!
  • Hallontårta

Jag frågade vår läkare om hostmedicin, men han tyckte det var bättre med varmt sockervatten eller varm saft. (som barnen dessutom älskar då det är sött) Testa det först innan du köper något på apoteket kanske.

• lokisse

lägg en delad lök pa ett fat brevid sängen stinker apa men det öpnar näsan och är av svällande och helt utan andra bivärkningar än att man maste vädra ordentligt pa morgonen

De omnibus rebus et nonullis aliis
  • lillis83

Be dem testa barnet för RS. Min dotter var som du beskriver. Nu e juh hon bara 2 månader å de tar värre på henne, men kolla iaf. De e bara ett blodprov de behöver ta å göra odling på.. Lycka till..
    Mvh Anne-Louise

• HååGe

Det blev ingen lök under sängen utan akuten. Nu mår hon iallfall lite bättre.

• lokisse
    HååGe skrev 2009-03-05 12:28:01 följande:
    Det blev ingen lök under sängen utan akuten. Nu mår hon iallfall lite bättre.
    det är ju huvudsaken{#lang_emotions_laughing} 
    De omnibus rebus et nonullis aliis
  • skogstomte

Vår son har infektionsastma med slemhosta som främsta symtom. Barnläkarna som vi träffat säger att barn under ca 3 år kan inte hosta upp slem därför kräks de. Vilket stämmer bra med att han slutade kräkas på nätterna någon månad innan han fyllde 3 (han är stor till växten, vilket har betydelse för hur stora luftrören är och därmed förmågan att hosta upp slem). Lös i magen har också med att göra att de sväljer slem vilket ger lös mage. Dottern är således ett skolexempel och inget att vara jätteorolig över även om jag vet hur jobbigt det är med sjuka barn.

Mitt enda tips är koksalt som sprej i näsan och förångat i halsen (håll henne över en gryta med varmt vatten med salt i. Har fått veta att det är de första de gör med astma barn på akuten är att inhalera koksalt (även om vi aldrig har behövt åka dit pga astma anfall) på lassarettet har de visserligen en aparat som förångar koksaltet men effekten borde vara densamma med en gryta.

Hoppas lillan mår bättre nu!

Svar på tråden Slemmig hosta!!!