• bäbissugen

Varför plötsligt urinvägsinfektion flera ggr?

Hej!
    Jag har aldrig tidigare haft urinvägsinfektion men sedan min son föddes (han är 1 år nu) så är dags för tredje gången. De två senaste gångerna har den kommit
    2-3 dagar efter sex. Är man extra känslig när man ammar? Någon som vet? Om man känner att den är på gång kan man förhindra den genom att dricka mycket vatten? Eller måste man alltid ta en pencillinkur?

• Svar på tråden Varför plötsligt urinvägsinfektion flera ggr?
  • turbomorsan

vet inte om det är lättare att få uvi när man ammar, men jag har hört att det ska vara bra att dricka mycket tranbärsjuice om man känner att man håller på att få det!

• EsMamma

Slemhinnorna är extra känsliga efter graviditet och vid amning.

Kissa alltid efter sex, använd inte tvål i närheten av urinröret (tvålrester kryper gärna upp och är en bra grogrund för bakterier).

• LitenFlicka

har själv urinvägsinfektion hur ofta som helst. men de senaste gångerna har jag kunnat undvika pencillin genom att äta två-tre klyfter citron och dricka mycket vatten så fort jag börjar ana att urinvägsinfektion är på gång. har ingen aning om varför du börjat få det nu och inte haft det innan.

• Kya

när man väl haft det en gång så är det lättare att få i framtiden. så det är bara att bunkra upp med citronsaft hemma, och kissa efter sex. du kan gärna få säga åt din karl att tvätta schnuppen mellan varven också, så han inte drar in nåt smuts undvik att sitta på kalla ställen också, och när du torkar dig efter toabesök, så torka framifrån och bakåt. då ska du klara dig hyfsat bra.

27/10-08 föddes vår älskade Filip
Svar på tråden Varför plötsligt urinvägsinfektion flera ggr?