• JossanW

3åring som kissar på sig på dagis? HJÄLP!!

Vår dotter är 3½ år och har vart "torr" i ca 9 månader.
    Men VARJE dag på dagis kissar hon på dig, ibland 2-3 gånger.
    Fröknarna försöker vara på henne flera gånger om dagen och frågar om hon är kissnödig.
    När jag frågar varför hon inte säger till när hon är kissnödig så säger hon att hon inte hinner...
    Hemma är det inga problem alls, hon kissar aldrig på sig.

Vad ska vi göra??
    Ska man gå tillbaka till blöja?

• Svar på tråden 3åring som kissar på sig på dagis? HJÄLP!!
  • sol1

bättre att be personalen ta med henne till toan/pottan lite oftare även om hon säger att hon inte är kissnödig. min dotter vill inte heller gå på pottan om man frågar henne för hon har inte "tid" å så kissar hon på sig 10 min senare. men tar jag med henne till pottan hjälper henne av med byxorna å hon sätter sig på pottan så kommer det kiss i pottan.

• JossanW

Enligt personalen så tar dom henne till toaletten ofta och försöker få henne att kissa, men hon vill inte. Och så tar det bara några minuter så har hon kissat på sig.

• sol1

aha jag trodde att dem bara frågade henne om hon behövde kissa. för då hade det ju varit bättre å säga "kom så går vi å kissar på pottan nu"
    kanske ta med en bok å läsa lite så hon sitter lite längre på pottan/toan?

• Jennaz

Vi hade samma problem. Ta med många ombyten och tvätta kläder. Det bästa är bara att se det helt naturligt, det kommer. På förskolan finns det så mycket kul att de inte hinner med att känna efter. Vå son gjorde så här ca ett och ett halvt års tid. Eftersom det fungerar hemma så är det inget fysiskt fel.

Påminn henne ofta, och låt det hända. Ju mer vi fokuserade på att han kissade i byxorna istället för att han inte hann på toa, desto värre blev det!

Det är förtvivlat jobbigt med alla kisskläder, men håll ut!
    Styrkekram!

• CeeJay

Vi har exakt samma problem. Vår 3-årings problem beror snarare på att hon dricker alldeles förmycket och då kissar väldigt ofta och ibland inte hinner.

• Jennaz

Jossan, i ditt andra inlägg skriver du att dottern inte vill gå på toa fast hon uppenbart är nödig. Hon har väll helt enkelt insett att det är hon själv som har kontrollen och kan bestämma över sig själv!

• Lizette4barn

Det löser sig med tiden även om det är en klen tröst nu. Dagis är dagis och hemma är hemma. Man måste ju ändå förutsätta att pedagogerna gör sitt bästa för att det ska funka, så det är bara att hålla ut.

• JossanW

Tyvärr har det blivit värre. Nu har hon börjat kissa på sig hemma också. Det kan gå 10 minuter mellan hon är kissnödig och har kissat på sig.
    Jag börjar misstänka att hon kanske har urinvägsinfektion men då har man väl ont? Det brukar väl svida när man kissar då?

• sol1
    JossanW skrev 2009-03-05 17:12:23 följande:
    Tyvärr har det blivit värre. Nu har hon börjat kissa på sig hemma också. Det kan gå 10 minuter mellan hon är kissnödig och har kissat på sig.Jag börjar misstänka att hon kanske har urinvägsinfektion men då har man väl ont? Det brukar väl svida när man kissar då?
    inte alltid man känner om man har uvi varken jag eller min systers dotter har känt nånting när vi haft uvi. jag märker dock att jag har uvi när jag får gå upp mellan 2 - 10 gånger per natt å kissa. systerns dotter kissade på sig ofta när hon hade uvi, hon var då ca 4år
  • doddidas

hej.
    ja har en dotter som är 3 år och blev torr i sommras, men när hon började på dagis igen började hon kissa ner sig flera gånger om dagen, tillslut satte fröknarna på henne blöja. efter hon kissat ner sig tre fyra ggr.
    de gjorde det innan de frågade om det var ok.
    jag visste inte mer och sa ja, min man tyckte inte om det.
    men nu har det komit till att de vill ha på henne en upandgå hela dagen så kan hon gå när hon vill och komer det i blöjan gör det ingen skada.
    min man samtycker inte. jag vill också att hon ska bli torr. men de säger på barnmottagningen att de är helt normalt.
    och att de vet skillnaden mellan hemma och dagis.
    att hon skulle ha den helad dagenvar för att fröknarna tyckte det skulle vara säkrare förhenne. en dag hadehon nämligen sagt när de höll på att tvätta henne efter en kissning med en lessen röst "får jag blöja på mig nu."
    vet inte hur jag ska göra. dettta bildar mycket konflikt mellan min man och mig och dagis. inte rolligt.

• Jennaz

Jossan. Gå till BVC och testa för urinvägsinfektion. Kommer det mycket kiss när det kommer? Småskvättar kan tyda på ui. Kolla upp så att det inte är ett fysiskt problem. Om inte annat kanske de har något råd att ge? Vi fick bara rådet att inte göra en affär av det, efter det att vi kollat upp så kroppen fungerade som den ska!

Hoppas det ordnar sig för er lilla tjej!!!

• Jennaz

doddidas; Jag hade inte accepterat blöja om jag inte givit mitt samtycke. De är där för att hjälpa henne att utvecklas, inte att förhindra. Ta upp det med rektorn! Doottern vii ju uppenbarligen inte heller ha blöja på sig! De får väll helt enkelt fråga i tid och otid och be henne följa med på toaletten när att annat barn går kanske???

• Ariella

Vår dotter har också kissat på sig i perioder under vintern (fyllde 3 i november) trots att hon varit torr dagtid sedan hon var ca 2. Jag skulle inte tycka det var ok att de började med blöja igen på förskolan (det har de inte heller föreslagit) utan man får finna sig i att ha extra mycket ombyte på hyllan och se till så att personalen frågar henne ofta om hon behöver gå på toaletten. Jag skulle gissa att det går över efter ett tag.

• Zarah Zofie

Kan inte personalen ta med sig en eller två kompisar som också kissar. Då behöver hon inte ensam avbryta leken och kanske har bättre ro att sitta stilla.

Änglapojken Linus 8-00, Emilia 9-02, Hannes 4-07
  • Jalica

Jag har också en dotter på 3½år som kissar ner sig minst en gång om dagen. Spelar ingen roll om hon e hemma eller på dagis. Dagispersonalen verkar ycka att det är ett problem och undrar varför hon gör så.
    Först tänkte jag att det går väl över/hon växer väl ifrån det men nuvet jag inte längre.....kanske ska kontakta BVC?....

Svar på tråden 3åring som kissar på sig på dagis? HJÄLP!!