• annabanan

kattskit...

Nån som har ett tips på hur man får grannarnas katter att sluta använda vår trädgård som toalett!! Börjar bli vansinnigt trött på att plocka bort kattskit i min trädgård, inte bara i rabatterna utan även på gräsmattan, mitt på gångarna osv...
    Ibland har jag bara sån lust att gå in o rasta vår hund i deras trädgård

Har ingen lust o bråka med grannarna eftersom vi är relativt nyinflyttade o precis har börjat bli vänner.
    Tacksam för tips!!

• Svar på tråden kattskit...
  • skorpionen80

Bygg stängsel runtom! ;)

• Groda78

Häll ut lös snus, det gillar de inte! Eller kanske citron klyftor...

• piraja

Katter har en förmåga att ta sig fram överallt om dom vill.. blir nog svårt att få dom sluta.. bor ni i hus? har ni en bostadsförening?

• Sol Angelica

Plantera citrusdoftande örter.... Katter hatar den lukten och håller sig oftast borta...

• annabanan

Ok, citrus kanske vi kan prova då! snus däremot e nog ingen bra ide då vi har två småbarn.
    Nä vi har ingen bostadsförening.

• Kinderägg

Har samma problem här och det vi gör när vi ser en katt på vår gård är att spruta vatten på den med en blomspruta. Det har blivit mycket bättre sen vi började med det, är barnen ute och leker så jagar dom bort katten. Har provat förut att hälla ut snus och andra illaluktande saker men det har inte hjälpt ett dugg tyvärr. Sjalv tycker jag inte att man släpper ut katter i ett tätbebyggt område men det är ju jag det.

• piraja
    Svar på #7
    Tycker inte heller man ska göra det.. Därför undrade jag om TS bodde i en bostadsförening, på vissa ställen får man inte ha katterna lös...
  • annabanan

kinderägg: håller helt med dig, lösa katter hör hemma på landet! men tyvärr är det ju inte så, och det är vi utan katter som får lida för det...

• Kinderägg

Även vi med katter lider av det, snart är det dessutom sommar och då är risken stor att man får sina dynor till utemöblerna nedpissade, det luktar ju så förbannat illa. Funderar på att näta in vår altan, dels för att slippa främmande katter där och dels för att våra katter ska kunna få komma ut. Är dock lite rädd för att våra katter då kanske lockar till sig lösa katter. Får väl jobba extra hårt med vattensprutan istället, eller varför inte trädgårdsslangen i sommar.

• annabanan

Tack för tipsen! Jag får helt enkelt testa med vatten o citrus

• ninanen

Bikarbonat fungerar ibland så vitt jag vet...

• Kinderägg

På zoo finns det ju lite olika fy-sprayer och om jag inte minns helt fel så ska det finnas nån form av fy-kristaller att lägga ut. Vet tyvärr inte om det är farligt för barn och så men det kanske kan vara värt att kolla upp. Min erfarenhet av fy-spray är dock att det inte fungerar, har bara testat till hund och hon älskade den istället. Mina katter HATAR verkligen lukten av ättika så det kanske funkar oxå.

Svar på tråden kattskit...