• Anonym (orolig mamma)

föräldraansvar stulen bil

Mitt barn snodde nyckel till bil och senare bil tillsammans med kompisar och krashade den. Självklart gäller ju inga försäkringar (?) och eftersom h*n är omyndig är det väl mor och far som blir ersättningsskyldiga vad jag förstått.
    Barnet bor med mig, har ingen kontakt med sin pappa, jag har ensam vårdnad, han betalar underhåll men har inget annat engagemang i barnet överhuvudtaget. Min fundering i detta läge är blir vi ersättningsskyldiga solidariskt både jag och fadern eller är det jag som vårdnadshavare som får ta hela smällen själv?
    Önskar svar endast av de som VET fakta inte de som tror. Tackar på förhand.

• Svar på tråden föräldraansvar stulen bil
  • Anonym

Det är klart att försäkringen gäller, men du måste ju polisanmäla sonen då och det kanske du inte vill.

Om din son hade skadat någon och blivit skadeståndsskyldig så hade ni varit solidariskt skyldiga att betala. Men nu handlar det ju om att du ska få en ny bil och då får du ju stå för det själv.

• essarf

Det beror tydligen på omständigheterna och görs upp i domstol om det visar sig att vårdnadshavaren har varit oaktsam med tillsyn. Dock så är barnets far helt utanför, då han inte är vårdnadshavare och alltså inte kan ha någon skyldighet eller möjlighet att hålla koll på barnet.

FB kap 6 §2: "I syfte att hindra att barnet orsakar skada för någon annan skall vårdnadshavaren vidare svara för att barnet står under uppsikt eller att andra lämpliga åtgärder vidtas."

Se t.ex. denna fråga som besvarats av jurist.
    www.lawline.se/besvaradfraga.php

• Anonym (orolig mamma)
    Anonym skrev 2009-03-04 10:28:30 följande:
    Det är klart att försäkringen gäller, men du måste ju polisanmäla sonen då och det kanske du inte vill.Om din son hade skadat någon och blivit skadeståndsskyldig så hade ni varit solidariskt skyldiga att betala. Men nu handlar det ju om att du ska få en ny bil och då får du ju stå för det själv.
    H*n är inte straffmyndig (14 år). Som jag ser det borde försäkringsbolaget (för bilen) kräva h*n på skadestånd och alltså åker jag i slutändan på att betala hela repkostnaden. Eller har jag fel? Eller är alternativet att barnet i slutändan står med hela skulden själv?
  • essarf

Det är i sak ingen skillnad mot barnen som kastade grus på lärarens bil i exemplet jag länkade till.

Frågan ligger i om en domstol kommer tycka att du som vårdnadshavare brustit i skälig tillsyn. Isåfall så bestämmer dem om du skall betala och vad.

• sasssyy

det enda jag vet säkert i denna frågan är att blir det frågan om föräldraansvar och betalning så är det du som ensam vårdnadshavare som får stå för det.
    Du har ensam vårdnad och det innebär både i gott och ont så att säga, tyvärr kan man tycka.

sen täcker väl DIN försäkring sånt?? tror jag iaf. Det handlar ju i grund och botten om ditt ansvar som förälder. VIll inte på något vis klanka ner på dig, jobbar med tonåringar och vet hur de kan vara, men det som kommer sägas är ju att du har brustit i ditt föräldraansvar. Att stjäla en bil är dessutom en ganska allvarlig förseelse förknippad med risker för livet, inte bara på förarna utan kanske framförallt på folk runtonkring.

Jag blir nästan lite orolig för dig och pojken, får ni någon hjälp i detta?

• Anonym

Det är som andra säger. Det är endast ditt ansvar, eftersom du är ensam vårdnadshavare och därmed ensam beslutsfattare och ytterst ansvarig för ditt barn hos dig.

Även om du haft gemensam vårdnad och det skett på din tid hade du varit ensam om kostnaderna.

• Twilight

Lite underligt att alla förutsätter att barnet är en pojke!

♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
  • John D
    sasssyy skrev 2009-03-05 15:55:58 följande:
    det enda jag vet säkert i denna frågan är att blir det frågan om föräldraansvar och betalning så är det du som ensam vårdnadshavare som får stå för det. Du har ensam vårdnad och det innebär både i gott och ont så att säga, tyvärr kan man tycka. sen täcker väl DIN försäkring sånt?? tror jag iaf.
    Nej, är barnet 14 kan det omöjligt ha körkort, alltså är det olovlig körning och då gäller inte försäkringen.
  • Anonym (orolig mamma)

Måste bara "för att" tillägga att det gällde en tjej ... man har sådana fördomar =) ... inga försäkringar täcker/täckte, betalade själv hela kalaset och lillagumman kommer att få jobba av det under LÅÅÅÅNG tid. Förhoppningsvis har hon lärt sig en läxa...

Svar på tråden föräldraansvar stulen bil