• Lilla V

Vad kostar isolerad friggebod tro?

Hej!

Vi har just kollat p åett hus, väldigt litet men mysigt och nån stans får man ju börja. Det ar 3 rum o 63 kvadrat så vi får precis plats. Problemet e att vi måste ha nån stans o ha arbetsplats-grejer, skrivbord o så. Så vi tänkte på en isolerad friggebod! Nån annan som har detta? Jag har kollat lite på sajter men det är svårt att få en överblick vad det skule kosta. Nån som vet vad en liten, typ 10 kvm stuga kostar med isolering och byggkostnad..? Vore kul att få lite alternativ på vad ni betalat.

Kram

• Svar på tråden Vad kostar isolerad friggebod tro?
  • Pappa G

Det är ganska ovanligt med friggebodar som är isolerade av tillverkaren, utan det görs oftast på plats efter montering.
    En större tillverkare är www.jabo.se

• Åsa Lund

Friggebod får vara 15 kvadrat nu, blir ännu bättre för er!

• HelenS

mina svärföräldrar köpte en somras, på 15 kvm. Den lyftes in på tomten helt färdig, det ända som de behövde göra var att måla utvändigt och invändigt. Den kostade ca 50 000:-

• Lilla V

Okej, tack för tipsen! Var det el o sånt till den på 50 000? Var köpte de den?

• HelenS
    Lilla V skrev 2009-03-05 16:05:35 följande:
    Okej, tack för tipsen! Var det el o sånt till den på 50 000? Var köpte de den?
    Om jag minns rätt så drog de el själv från stora huset. Detta är på gotland och jag vet tyvärr inte var eller av vem de köpte den. Det var ialla fall väldigt lyxigt att de bara ställde den på plats med en lyftkran.
  • Lilla V
    Svar på #6
    TYärr inte så mycket tror jag...
  • FixarFrasse

OK, Jag förstår.
    Man kan köpa material (typ färdigsågat virke) till en (oisolerad) vettig bod för 20-25'. Sedan tillkommer isolering med innerpanel o s v till det...

Ska du ha kontor, behöver du ju också dra ut el, och sannolikt också uppvärmning (vilket möjligen löses med elradiatorer). Men det funkar inte att bara typ dra en kabel ut där, får vara en fast installation.
    Ska du sedan klara "riktig" kyla kan du sannolikt behöva byta dörr och fönster också för att inte "elda för kråkorna"

Och om ni då inte gör något själv alls, ja, du får nog räkna 60-70'. Tänk på att det också behövs lite markarbete med plintar o s v, grävning till elrör m m.

• Pappa G

50 000 kr för en 15 m² isolerad, monterad och levererad friggebod låter extremt billigt. Byggsatser från ex. Jabo, som är helt oisolerade, och får hämtas omonterade på byggmarknaderna ligger ju på 25-30 000 kr. Och då brukar inte heller ex. takbeklädnad ingå.

• Angeeliina

Dessa säljer också friggebodar.

• Hägerbo

Vi köpte en friggebod i somras, den va sk byggsats
    dvs färdiga väggar, färdigkapat tak (råspont), färdigkapade vindskivor, färdigkapade golvbräder osv..

ang att man inte kan göra mkt själv, e de pga tid eller okunnighet?
    okunnighet köper jag inte be om hjälp med grund/plintar sen e de "bara" å lägga ut golvet å ställa väggarna på plats å spika fast takbrädorna, tog mig en dag å få allt på plats å taket på.

den kostade 25,000 med isolering till golvet,gips å plywood.
    en jabostuga som köptes på k-rauta

Svar på tråden Vad kostar isolerad friggebod tro?