• lottafia

jag har ätit massor med lax

jag är snart i vecka 39. under hela graviditeten har jag ätit lax 1-2 gånger i veckan. idag när jag skulle äta lunch sa personalen: lax - det ska inte du äta, vi kan inte garantera varifrån laxen som serveras kommer ifrån. det kan inte ens våra leverantörer, så därför rekommenderar vi dig att inte äta lax.

jag blev så klart orolig eftersom jag tänkt att jag gjort barnet en tjänst genom att få i mig en massa nyttigheter men att det nu kanske är tvärtom. jag har sett att enligt livsmedelsverket kan man äta viss lax.

behöver jag vara orolig över all den lax jag tryckt i mig?
    har ni andra ätit mycket lax?
    avstår ni helt och hållet från lax?
    kollar ni alltid upp varifrån laxen är fiskad, är det verkligen vanligt att den fiskats i östersjön, värnen och vättern?

• Svar på tråden jag har ätit massor med lax
  • LinaåBullen

Jag kollar alltid upp vart laxen kommer i från innan jag äter den

• lottafia

hur ofta får du svaret att den är från vatten som inte är bra?

• PamPam

Jag äter lax kanske 1-2 gånger i månaden, oberoende var den kommer ifrån. Och odlad lax kan man lugnt äta mycket oftare ä så.

Det är ju alltid bra att variera mellan olika fiskar.

• Dinosaurien

Jag har ätit lax men kollat var den kommer ifrån. Och den har alltid varit odlad. Den allra mesta lax som används är ju odlad, vildfångad är så dyrt.

• Lille  skutt

Det är nog ingen fara alls. Östersjön är ju i princip tom på lax så det är inte särskilt sannolikt att du fått i dig lax därifrån. Lax är nyttigt och jag tror att du gjort rätt som ätit och du behöver inte vara orolig för att den är fiskad på fel ställe. Jag har ätit massor av lax med gott samvete!

• wellah

jag avstår lax helt och hållet......

• lottafia

jag har kollat upp det hela med livsmedelsverket, så här löd svaret:

"Du kan vara helt lugn. Det är mycket liten risk att den lax du har ätit är vildfångad i Östersjön och den är den enda du har behövt undvika på grund av risken för miljöföroreningar. Östersjölaxen är sällsynt och dyr. Odlad lax får foder och innebär därför inte någon risk.

Du kan fortsätta att äta lax, den är nyttig både för dig och barnet."

• mal

Vanligast är nog att laxen är odlad. Kommer den från insjön är nog priset dyrare och då skulle de veta vart den kommer ifrån. SÅ har jag hört iaf..

• NikeLola

Jag har avstått från lax helt och hållet under grav.

• vivaldi

Varför avstå från lax som är så nyttigt? Tror som tidigare talare inte att en lunchrestaurang skulle sälja dyr Östersjölax. På fin restaurang skulle jag fråga. Det är bara kallrökt vakuumförpackad lax som jag avstår från, men det beror ju på bakterierisken.

Svar på tråden jag har ätit massor med lax