• Svar på tråden Finlands politik mot romer - rätt eller fel??
  • Myrtille

Jag har inte ljud kopplat till datorn. sammanfattning?

• romani beauty

utländska romer som kommer till finland och låter sina barn spela eller tigga blir deporterade eller avtagna barnen som placeras i finska fosterfamiljer. Romerna är inte bofasta i finland utan reser mellan olika europeiska länder för att kunna försörja sig på musik och ibland på tiggeri.

• Carbonmamma

Hmm svårt, men ser man till barnens bästa, vilket jag anser att man alltid ska så är det väl bra om man kan hindra dem från ett liv på gatan, att tigga till sin familj ska inget litet barn behöva göra, så ja, jag tycker nog de gör rätt.

Sedan tror inte jag det är bra med ett kringflackande liv heller som barn, barn behöver trygghet och stabilitet i tillvaron, och då menar jag en sådan trygghet de får av att vakna på samma ställer varje dag och att gå till sitt dagis/förskola/skola.
    men bara min åsikt!

• romani beauty
    Svar på #3
    men med tanke på att romerna inte är bosatta i finland, har verkligen finska myndigheter rätt till detta?? Har de rätt att ta av en svensk familj deras barn då de är på besök i finland och de kanske t.ex. slår barnet så en finländare ser det o ringer polisen? Ska det svenska barnet då stanna hos en finsk fosterfamilj framöver? I ett land där de inte hör hemma o med ett språk de inte kan?
  • Carbonmamma
    Svar på #4
    Hej igen!

Ja, det där med språket är ju jättesvårt. Jag är ju inte så jätteinsatt i debatten, men vad talar de då för språk, rumänska?
    Om det är rumänska så kanske det ändå är bättre att barnen blir omhändertagna i finland då detta är ett land som har betydligt bättre resurser för barnen än vad rumänien har. Man kan ju ställa en motfråga också; Varför utsätta barnen för detta tiggeri och "gycklande" om de riskerar att bli omhändertagna?
    Jag för min del försöker till varje pris att ge min som en så bra och stabil och trygg uppväxt jag bara kan, och detta innebär också att vara så laglydig jag nu kan.
    Men för att svara på frågan, svårt då jag inte vet vilket språk de talar.
  • romani beauty
    Svar på #5

aha..nu kom du på det..varför utsätta barnen för detta om barnen riskerar omhändetagande..

du tror inte att finland gjort såhär just för att slippa tiggande zigenare, hellre än av nån omtanke av barnen?

Visst är det ett problem med människor som tigger men om de är i sina hemländer, så lever de likadant. Det har utretts i sverige ifall barnen far illa och bör omhändertas (bland zigenare som uppehåller sig här såsom arbetssökande men i realiteten lever på spelande o tiggeri o bor t.ex. på campingar) men enligt svensk socialtjänstlag kan inte barnen omhändertas eftersom de bor i väl fungerande familjer och har goda relationer till föräldrarna. Du tror inte att barn far extremt illa av att skiljas från sina föräldrar o bli placerade i en familj i ett främmande land där de inte kan språket, inte delar kulturen etc??

Det är naturligtvis inte idealt att i europa ha männsikor som inte kan klara sitt uppehälle på annat än tiggeri men nu ser det ut såhär, och det är upp till EU att göra något åt. Men att som Finland börja omhänderta barn som inte ens är bosatta i landet utan där tillfälligt, är det verkligen humant?

• romani beauty

och jag undrar igen..tror ni att ett eu-land skulle komma undan med att göra så mot t.ex. svenskar, fransmän eller tyskar..eller är det för att det är zigenare från öststaterna det handlar om så kan de agera ganska fritt eftersom man inte bryr sig i de länder dessa zigenare är medborgare i.

• REXX
    Svar på #7
    romani beauty skrev 2009-03-04 18:31:09 följande:
    och jag undrar igen..tror ni att ett eu-land skulle komma undan med att göra så mot t.ex. svenskar, fransmän eller tyskar..eller är det för att det är zigenare från öststaterna det handlar om så kan de agera ganska fritt eftersom man inte bryr sig i de länder dessa zigenare är medborgare i.
    Det händer i dessa länder varje dag - soc ytar hand om vilket barn som helst som tvingas tigga på gatorna eller leva i en otrygg tillvaro...oavsett nationalitet.
  • romani beauty
    Svar på #8

handlar inte om nationalitet. Kan man omhänderta någon som är på tillfälligt besök i ett land o tvinga denne att stanna kvar där?

• romani beauty

vill de omhänderta måste de ju samarbeta med barnets hemland och ordna något för barnet där. Det är ju sjukt att omhänderta och tvinga ett barn att stanna i ett land som det har noll anknytning till.

Svar på tråden Finlands politik mot romer - rätt eller fel??