• DuBBeeL

E= c⋅m⋅ΔT

Behöver lite hjälp... Fattar inte riktigt vilka siffror som ska vart i min uträkning.. Nån vänlig själ som kan hjälpa mig?

Såhär lyder uppgiften;

När vatten i ett kärl värms på en elektrisk spis omvandlas elenergi till
    värmeenergi. När vatten värms är energiåtgången E proportionell mot vattnets
    massa m, dess specifika värmekapacitet och temperaturhöjningen ΔT, enligt
    följande:
    E= c⋅m⋅ΔT

Den specifika värmekapaciteten c, är för vatten 4,18 kJ/kg⋅K. Enheten K kallas
    Kelvin och är ett mått på temperaturen. I kelvinskalan är temperaturen 0°C lika
    med 273 Kelvingrader, K. Om den tillförda elektriska energin omvandlas till värme, kan man sätta den lika med den av vattnet upptagna värmeenergin.
    Då får vi:
    c⋅m⋅ΔT= P⋅Δt

Där effekt som mäts över tid (P⋅Δt), är den energi som krävs för att till exempel
    värma upp vatten.

Välj en platta på spisen och slå på spisen på maximal värme. Häll 1 liter
    vatten i en kastrull och mät temperaturen. Sätt kastrullen på plattan och mät
    temperaturen var 30:e sekund tills vattnet kokar. Rör med termometern i vattnet
    under hela laborationen så att värmen sprider sig jämnt i bägaren.

Gör en graf över temperaturen som funktion av tiden, dvs temperaturen på
    y-axeln (lodräta axeln) och tiden på x-axeln (vågräta axeln). Enheten på y-axeln
    ska vara kelvingrader.
    Använd grafen och ekvationerna för att ta fram vilken effekt P, spisplattan har.

----------------

Jag har mätt temperaturen på vattnet var 30 sek. Så jag har massa siffror och tidsangivelser. Några tidsexempel:
    Starttemp: 9 grader
    30 sek - 10 gr
    2 min - 22 gr
    4 min - 42 gr
    5 min - 50 gr
    6.30 min - 66 gr
    8 min - 78 gr
    10 min - 90 gr
    11.30 min - 97 gr - vattnet kokar.

Jag förstår inte riktigt var i ekvationerna som siffrorna ska placeras in.

Hur får jag fram effekten på spisplattan?

Vore supersnällt om någon ville förklara detta för mig..

• Svar på tråden E= c⋅m⋅ΔT
  • DuBBeeL

Snygg rubriken blev då med alla tecken....

• saxen2

Jag skrev en sjuk pedagogisk förklaring men sen krascha forumet och nu orkar jag inte göra en lika lång.

Plotta en graf i excel. Derivera och lös ut maxium. Sätt in x-värdet i funktionen och få ut max y. Sätt sedan in värdena i
    c⋅m⋅ΔT= P⋅Δt (c⋅m⋅ΔT)/Δt= P

På så sätt får du maximal effekt för detta experiment. Har du inte excel kan du använda minsta kvadrat metoden men det är ett sjuhelvetes pyssel.

• DuBBeeL

Jag skulle nog behöva den pedagogiska förklaringen...

• snedtak

Är det inte bara så att effekt är energi/tidsenhet och din formel räknar ut hur mkt energi det gick åt att koka vattnet?

dvs Energi = c* m*deltaT

Stoppa in ditt c, m=massan på vattnet du värmde och deltaT= temperaturskillnaden. Nu har du beräknat hur mycket energi det gick åt att värma ditt vatten. Ta detta delat med hur lång tid det tog att värma vattnet (i sekunder ty enheten för watt är joule/sekund).

• DuBBeeL
    Svar på #4
    Får jag fram effekten på spisplattan då?
  • snedtak
    Svar på #5
    Nja, egentligen får du fram vilken effekt som "verkat" på vattnet under uppvärmingen (fick det till ~550W) men jag skulle tro att det är det dom är ute efter. Plattans verkliga effekt är högre men verkningsgraden är aldrig 100% då alltid lite energi går förlorad.
  • DuBBeeL
    PigeonP skrev 2009-03-05 12:51:49 följande:
    Vad läser du för program? Sitter med samma sak och fattar ingenting..
    Den här uppgiften har jag i Naturkunskap B via Liber-Hermods.. Jag tycker att hela uppgiften är så otroligt dåligt beskriven, finns ingen handledning alls i boken..

Vad läser du då?
  • DuBBeeL
    PigeonP skrev 2009-03-05 13:21:16 följande:
    Jag läser till Energitekniker. Har bra handledning, men fattar inget ändå =)
    Hahaha, då är vi två som är vilse bland alla formler!

får vi hålla tummarna på att Saxen2 orkar skriva ner sin pedagogiska förklaring en gång till!
  • snedtak

Du har en formel:
    c⋅m⋅ΔT= P⋅Δt
    Du har c = 4180 som är vattnets specifika värmekapacitet.
    Du har m= 1, vattnet massa, en liten vatten väger 1 kg. (använd alltid SI-enheter).
    Du har ΔT = 100-9, Temperaturskillnaden dvs kokpunkten-den temperatur vattnet hade när du startade.
    Du har Δt= 690, Den tid det tog att värma vattnet tills det kokade (i sekunder, återigen använd SI-enhet)

Sätt in alla siffror så får du ut P = effekten

Tips: Eftersom enheten för effekt är Watt= Joule per sekund= Joule/sekund måste du dela energi (=joule) med tiden (=sekund).

• snedtak

Och som jag sa i ett tidigare inlägg ger denna uträkning den effekt som "verkat" under uppvärmningen av vattnet. En del energi går till spillo genom att värma upp kastrullen luften eller spisen.

• saxen2

Darkhorse har förklarat allting lysande, härmed känner jag mig överflödig.

Ganska dålig uppgift, man får ju aldrig, precis som darkhorse säger, aldrig ut den riktiga effekten. Ifall du ska skriva labbrapport bör du nämna det.

• DuBBeeL

Nu har jag gjort en snygg uträkning! Tack för hjälpen alla.

Bara en fundering kvar nu:
    "Använd grafen och ekvationerna för att ta fram vilken effekt P, spisplattan har."

Hur är det meningen att man ska kunna få fram effekten av grafen? Jag har bara använt mig av ekvationerna.

Svar på tråden E= c⋅m⋅ΔT