• inga76

Brudklänning man kan använda igen..?

Vi ska gifta oss i sommar och jag har börjat kika så smått på brudklänningar. Jag gillar KiK by Ingegerd Palm - enkelt och vackert - och skulle allra helst vilja ha en lång klänning/kjol. Men jag drar mig för att köpa något dyrt som jag inte kommer att kunna använda mer än denna enda (visserligen fantastiska) dag! Någon som har ett tips på var man kan hitta lämpliga bröllopsklänningar som går att använda igen (gärna i andra sammanhang än bal på slottet)? Tacksam för tips!

• Svar på tråden Brudklänning man kan använda igen..?
  • Merveilleux

Varför inte köpa begagnat istället då? Det blir ju mycket billigare. Annars så beror det ju lite på hur resten av bröllopet ser ut. Om det är ett "flådigt" bröllop rakt igenom skulle det kanske se lite tacky ut med en halv-dan klänning. Men är bröllopet av ett enklare slag så kan det ju funka.
    Grattis och lycka till!

My home is where my rump rests.
  • inga76

Tack!

Jo, visst, det går ju att köpa begagnat. Jag håller koll på Blocket och så. Men skillnaden är faktiskt inte så jättestor - många av de klänningar som säljs där ligger fortfarande runt 3 - 5 000 (eller mer om det är en designerklänning). Jag tycker fortfarande att det är för mycket för en klänning man använder en enda gång. Dessutom är mina mått lite krångliga, så det är verkligen inte allt som fungerar när man väl provar... På så vis vore det också skönt att köpa i butik där man kan få hjälp att fixa till vid behov.

• Nyfiken gul

om du vill använda klänningen igen så skulle jag satsa på en tvådelad klänning och välja en annan färg än vitt.

har sett jättefina brudklänningar som har varit duvgrå, ljust ljust blå, silverfärgad, guldfärgad eller rätt och slätt en kraftfull helt annan färg..tex röd eller liknande...

är klänningen tvådelad så kan du ju matcha och mixa delarna som du vill. En lång kjol och en korsett-topp har ju mängder med användningsområden var för sig. Och det går alltid att lägga upp kjolen också om du inte vill ha den golvlång.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • PrettyGirl

Ett alternativ är ju kanske att hyra klänning?

• inga76

Tack för bra tips! Ja, vi får se hur det blir. Hyra verkar nästan lika dyrt som att köpa, märkligt nog, i alla fall där vi bor och så länge man håller sig till de lite billigare klänningarna. Nu har dessutom sambon överraskat genom att komma ut som ett fan av sjöjungfrumodeller med drapering och släp... vilket ju inte precis var vad jag hade tänkt mig i första hand... Nåja, kärt besvär!

• Örnie

Jag hade en cocktailklänning, som jag hade tänkt använda igen, men det blev nog bara en gång på en fin fest. Problemet var mest färgen, inte modellen. Det känns lite dumt med helvitt. Funderade på att färga klänningen, men jag vågade inte (siden). Synd. Och nu är den sedan många år omodern.

• Skruttis1979
    Örnie skrev 2009-03-06 13:57:50 följande:
    Jag hade en cocktailklänning, som jag hade tänkt använda igen, men det blev nog bara en gång på en fin fest. Problemet var mest färgen, inte modellen. Det känns lite dumt med helvitt. Funderade på att färga klänningen, men jag vågade inte (siden). Synd. Och nu är den sedan många år omodern.
    sy om den?
    Elma är världens centrum
  • snillis

Jag gifte mig i en röd klänning.
    Den har jag haft flera gånger efter det, i mer strikta sammanhang iofs (frackmiddagar)

• Anna M

Anna M skrev 2009-03-06 15:29:45 följande:

Lång el kort klänning?
    oj, nu såg jag att du skrivit "helst lång"
    Men jag kommer med några korta förslag ändå:

nelly.com/productInfo.asp&qProductColorId=1&qNavigation=&qNavigationBrand=&qNavigationClass=&qNavigationGroup=&qBrand=&qClass=3&qGroup=1&qStyle=&qSize=&qPage=3&scrollBarSelectedIndex=32&qFilterType=0&language_id=1&gender=1

nelly.com/productInfo.asp&qProductColorId=1&qNavigation=&qNavigationBrand=&qNavigationClass=&qNavigationGroup=&qBrand=&qClass=3&qGroup=1&qStyle=&qSize=&qPage=8&scrollBarSelectedIndex=92&qFilterType=0&language_id=1&gender=1
  • asparinC

Ska ni gifta er kyrkligt eller borgerligt? Jag köpte min i en liten butiqe för en ringa summa. (finns i mitt galleri)

Svar på tråden Brudklänning man kan använda igen..?