• Queen70

Hur funkar ikeas petskydd???

Känner mig lite korkad, men förstår mig inte på Ikeas Petskydd jag inhandlat. Tycker instruktionen på baksidan är oklar. VAd ska man med den röda grejjen till? Ska de vita in i kontakten med pinnarna in i hålen? Får man inte en stöt då??

Är de bara till för att blockera de uttag man för tillfället inte använder eller kan de på nåt användas när man har nåt ipluggat??

*förvirrad*

• Svar på tråden Hur funkar ikeas petskydd???
  • SysterBus

De vita skall in i kontakten med pinnarna i hålen, man får ingen stöt. Den röda behöver man för att kunna ta loss de vita petskydden. Man kan inte använda kontakten när petskydden är i.

Tove föddes 25/4 -08!
  • Queen70

Aha...Känns ju skitläsligt att stoppa in nåt spetsigt i uttagen, det har man ju alltid fått lära sig är jättefarligt. Säker på att jag inte får en stöt och dör?? Man måste inte stänga av elen eller nåt då??

Känner du till nåt petskydd som liksom slår igen automatiskt när man drar ur kontakten och som man kan använda när den är ipluggad. Min lille har en fena på att just dra ur kontakterna...hmm...

SysterBus skrev 2009-03-04 22:33:29 följande:
    De vita skall in i kontakten med pinnarna i hålen, man får ingen stöt. Den röda behöver man för att kunna ta loss de vita petskydden. Man kan inte använda kontakten när petskydden är i.
  • SysterBus

Jag har klarat mig från stötar iaf. Plast skall väl inte leda ström?

Känner tyvärr inte till några andra petskydd, men det kanske finns såna som du vill ha, låter ju bra iaf.

Tove föddes 25/4 -08!
  • Queen70

Får väl våga prova då :)

Såna jag tänker på är nog själva kontakten som man sätter fast i väggen som är barnsäkra. Men såna petskydd kanske man ska ta å uppfinna på egen hand.

Tack i alla fall

SysterBus skrev 2009-03-04 22:41:37 följande:
    Jag har klarat mig från stötar iaf. Plast skall väl inte leda ström?Känner tyvärr inte till några andra petskydd, men det kanske finns såna som du vill ha, låter ju bra iaf.
  • vittra

Plast leder inte ström så det är absolut helt ofarligt att stoppa in dem och som redan beskrivits är den röda till för att ta ut dem (men man kan ju lika gärna använda en av de vita, spelar ingen roll, vi har tappat bort vår röda).
    Det är ju lite jobbigt om man tex ska dammsuga och hela tiden behöva ta bort petskydden, men man vill ju vara på den säkra sidan.

Svar på tråden Hur funkar ikeas petskydd???