• Blue Bear

Ta med barnvagn på tåget????

Läste detta på SJ.se: "Det går bra att ta med en hopfällbar barnvagn på våra tåg. Barnvagn räknas som handbagage och placeras vid i det vanliga bagageutrymmet i änden av vagnen."

Jag ska åka tåg från Jönköpin till Uddevalla med min 8 mån. Jag har "vanlig" vagn, alltså ingen sulky som lätt fälls ihop. Kan jag ta med mig den eller finns det ingen plats för den?

De tåg jag ska åka är valiga tåg, inga x2000 eller så.. man får väl bära upp vagnen då??? Tror inte det är låga tåg..

• Svar på tråden Ta med barnvagn på tåget????
  • Linnpinn

Visst kan du ha med din vanliga vagn, även den går ju att fälla ihop till viss del. Men räkna med att det är trångt att komma på och av. Be medresenärer om hjälp eller ha någon som följer dig till tåget/möter dig som kan hjälpa dig - det kan lätt bli lite mycket med både vagn, barn och packning. Räkna med att du får bära upp vagnen på tåget.
    Ett tips, om man bokar i förväg, ring och berätta att du har vagn med dig då kan de ev. boka en plats åt dig där det finns lite bättre plats att ställa vagnen.

• vittra

Det brukar ju annars ibland finnas särskilda barnvagnsutrymmen, det brukar också finnas särskilda utrymmen för barnfamiljer där man kan sitta, då kan man också ha vagnen där inne, där finns också alltid tillgång till skötrum osv. Om du är osäker kan du ju kanske ringa och kolla hur det är just på ditt tåg.

• Ezder

Barnvagn på tåg är pissjobbigt, både på tåget, av tåget, i trappor vid byten osv. Är det nödvändigt att ha med vagnen? Funkar det inte med bärsele/sjal? (Fast jag tycker iofs att barnvagn ALLTID är pissjobbigt, utom möjligen när man handlar mat och vill slippa bära allt i ryggsäck.)

• mandelblomma

har åkt tåg med tvillingvagn och det var inget kul alls....jag kom in i själv korridoren, så där fick vi stå ( ja det fanns ingenstans att sitta) hela rean o killarna låg i vagnen.
    Med ett barn är det såklart lättare, har åkt flera gånger med vanlig vagn och då ställer man den ju bara där och går bort o sätter sig.
    Mmen med tvilling/syskonvagn kommer man inte ens in i familjevagnen tyvärr.

• norgesessan

jag har bara åkt x2000, malmö-oslo. tror det kom från köpenhamn,så där bagagen skulle stå var det fullt, jag fick fälla den och sätta den på sidan i restaurantvagnen..
    På vägen tillbaka gick jag på först, så då kunde den stå vid bagagen....kunde inte använda den dock...

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Ilena

Jag har bara positiv erfarenhet av tåg och vagn. Jag vet inte hur tågen ser ut till Uddevalla men nån handikappdel finns ju alltid dit du kan ta dig! Så håll utkik efter handikappvagn så ska du se att det löser sig. Om det är krösatåg från jkpg så har de tom bra hiss som man kan komma ombord med vagnen lätt.

Svar på tråden Ta med barnvagn på tåget????