• Åsalie

Hjälp. Barn med stel nacke.

Dottern blev för några dagar sedan väldigt ledsen och tröstlös, mitt i leken. Utan blåmärke eller svullnad, sedan märkte vi att hon blev stel i nacken, det såg ut som nackspärr.

Hon är ca 2 år. Vi har varit hos en läkare som viftade bort detta, eftersom hon är vaccinerad mot hjärnhinneinfl. Men man kan inte skaka av sig oron..... Någon med erfarenhet??

Detta är 3.e dagen hon är stel.

• Svar på tråden Hjälp. Barn med stel nacke.
  • Hanni

Ta henne till läkaren, man är inte vaccinerad mot alla typer av hjärninneflammation!

• Åsalie

Tack för svaret.......jag blir så arg, för jag frågade läkaren....Är hon vaccinerad mot alla typer av hjärnhinneinfl. och han svarade lixom bara med mutter ungefär.....Grrr..... suck & stön.... En sköterska sa dock att är det hjärnhinneinfl. så har hon HÖG feber samt helt nackstyv, vilket hon inte är......

Hon kan inte se åt höger, men hon kan vrida i övrigt.....hon KAN vrida åt höger men det ser riktigt besvärligt ut, hon lixom vrider HELA kroppen åt höger istället....om ni förstår

• Hanni

Det kan ju också vara nackspärr, men man vill ha det konstaterat av läkare och någon som kan lugna en. Var vad ni? Var det en barnläkare? Det år sådan skillnad på barnläkare och andra läkare. Kontakta vården igen, för hon har ju inte blivit bättre! Har hon feber? Hur är hennes allmäntillstånd?

Jag är inte sjukvårdspersonal, men insatt i hur vården fungerar...

• Hanni

Antar att du menar att hon är vacc mot pneukocker( ja, jag vet inte riktigt hur det stavas) det är en typ av hjärninflammation som man kan få då, det finns flera... googla så får du se...

• Åsalie

tack för dina svar....vi väntar nu på att BVC ska ringa upp....läkaren var på jourcentralen och jag har hört innan att dom inte är spec. duktiga på barn....dumma läkare som ignorerade mina frågor!! man blir så ställd åxå..,.han skyndade på...

iaf....hon har enbart standardvaccin och inget extra, men det var läkarn som sa att hon är vaccinerad........han tittade dock inte i någon journal så jag tyckte inte om att han avfärdade det så nonchalant....hon KAN ju ha missat denna vaccin, (vilket hon inte har-men det vet ju inte han)

hon har ingen feber, men hon hade det samma dag som detta "bröt" ut och dagarna innan. det jag reagerar för mest är att hon är ett öronbarn och när jag googlar läser jag att öi kan resultera i hi.

• Åsalie

för övrigt så tog inte läkaren någon feber och han kollade inte pupillerna, det enda han gjorde var att utesluta nackstyvhet (då ska man tydligen inte kunna få ner hakan mot bröstet, vilket hon kunde) men jag läser på nätet att barn har svagare symptom än vuxna....

• Blyger

Lugn i backen!

Det behöver inte vara hjärnhinneinflammation!

Små barn kan oxå få nackspärr.. ge henne alvedon, det går över....

• Hanni

Skönt att du tar tag i det! =) Hoppas att det går bra och att din dotter snart mår bättre!

• Hildegaard

min dotetr ligger inne nu för hjärnghinneinflammation orsakad av streptokocker, och det får man inte vaccin mot... sen så kan man ju få hjärnhinneinflammation av virus också...

Svar på tråden Hjälp. Barn med stel nacke.