• Anonym

Någon annan som haft stark nervsmärta? Vad berodde det på? Tacksam för svar! Jag är helt desperat nu :-(

I januari fick jag fruktansvärt ont i nacken, vänster axel och arm. Det kändes mest som en rejäl muskelspänning. Jag tog smärtstillande tabletter och gel men det hjälpte knappt.

Någon vecka senare fick jag influensa, blev bra ett par dagar och plötsligt 'small' det till i käken. Jag fick en hemsk huvudvärk och ilningar som strålade utmed ansiktsnerven på vänster sida.

Jag gick till jobbet men huvudvärken och ilningarna höll i sig. Smärtan i nacken och armen förvärrades och jag hade så ont att jag nästan grät.
    Jag började under ett par-tre veckors tid domna i ansiktet, armen, skulderpartiet, fötterna och höfterna och fick svårt att gå. Domningarna är kvar men jag har rörelseförmåga, så jag blir inte förlamad, utan känner mig svag och bortdomnad.

Jag har nu skickats runt till olika neurologer som har gjort skallröntgen, ryggmärgstest, alla möjliga blodprover och MR av helrygg. De har inte hittat något konstigt, liiiite degenererade diskar i ryggen men det var tydligen normalt.
    De tror inte på propp, tumör, MS, Borrelia eller annat allvarligt.

En läkare tryckte på en punkt bakom örat som var djävulskt öm och gav mig Neurontin mot nervsmärta. En av biverkningarna är gångsvårigheter, vilket jag redan hade, så jag slutade med den igår efter ett par veckor. Jag kunde knappt gå öht när jag tog dem.

Igår kväll fick jag plötsligt ett brännande rött fält på vänster arm. Det kändes verkligen som en brännskada, det kliade och just där, på den fläcken, domnade huden bort.

Jag börjar bli desperat nu. De vill göra en ingående neurologisk undersökning av mig men det kommer att ta lång tid.

Idag har jag bokat tid hos en naprapat. Mina nackmuskler är hårda som cement, min käke är jätteöm och i korsryggen har jag långsmala svullnader. Jag har dessutom tandmärken på tungan konstant, s.k. tungpress.

Jag börjar tro att mina nervsmärtor kan bero på spända muskler som klämmer nerverna. När jag domnar i händerna t.ex. så blir de vita och kalla, som om blodcirkulationen minskar.
    Är det någon annan här som har haft något liknande? KAN spända muskler ge nervsmärta och domningar?

Naprapaten sa att det är ovanligt men extremt spända muskler skulle kunna orsaka liknande symtom. Han har jobbat med elitidrottare i många år och verkar seriös så nu hoppas jag verkligen på honom.

• Svar på tråden Någon annan som haft stark nervsmärta? Vad berodde det på? Tacksam för svar! Jag är helt desperat nu :-(
  • Farth Vader

Hej, jag har också haft liknande besvär och det var fruktansvärt. Allt började med att jag fick oerhört ont i ena benet. Smärtan kom helt plötsligt, som en kramp som aldrig gick över.

Efter att ha haft ont i flera veckor uppsökte jag en läkare. Han tog alla tänkbara prover, kollade känsel, reflexer, vibrationer osv utan att hitta något fel.

Efter några veckor fick jag också problem med nacke, arm, hand samt huvudvärk. Allt började med att det small till i käken när jag tuggade. Det var som att smärtan spred sej i halva sidan av kroppen. Handen domnade även av ibland och blev varm och röd.

Denna gång fick jag göra en MR av hjärna och nacke, mest för att kunna utesluta MS och hjärntumör. Alla resultat var bra.

Var oerhört frustrerad över att läkarna inte hittade något. Ville såklart inte ha någon allvarlig sjukdom men en förklaring till smärtorna hade varit fint .

Läkaren skrev ut Lyrica för nervsmärtorna men jag bestämde mej för att gå till en kiropraktor innan jag började med medicin.

Fick träffa en underbar kiropraktor som verkligen arbetade igenom hela min kropp. Han masserade, använde akupunktur, bände och vred .

Efter några besök hos honom kändes min kropp "lugnare" och några veckor senare var det som att det helt enkelt gick över .

Vet fortfarande inte riktigt vad jag drabbades av eftersom det inte fanns några tydliga svar. Min kiropraktor tror att några nerver fått fnatt och ställde till med oreda.

Nu har det gått lång tid sedan det här hände, jag kan fortfarande få oerhörda smärtor i benet ibland men det stannar där.

Lycka till och hoppas du får bra hjälp av naprapaten.

• Anonym

Ingen?
    Det gör mig ännu mer desperat att ingen annan verkar känna igen det här, varken läkare eller privatpersoner.
    Min läkare försöker få det till att det är psykiskt och det köper jag till viss del, orsaken är det säkert, men när jag faktiskt känner utanpå kroppen att jag har spända muskler, svullnader och utslag så kan det ju inte bara vara psykiskt.
    (Det är för övrigt bara han som tror det, inga andra läkare har föreslagit det.)
    Jag börjar känna mig som ett hopplöst fall. Jag vill bara bli frisk och börja jobba igen, jag klättrar på väggarna mentalt och avskyr verkligen att sitta hemma, men när ingen vet vad felet är så kan de ju inte hjälpa mig .

• Anonym

Åh tack, mamma mona!!
    Jag hann inte läsa ditt svar först.
    Jag hoppas verkligen på naprapaten idag. Jag valde medvetet en naprapat eftersom de är 'mjukare'. Han sa att det är just det vi måste göra till att börja med - mjuka upp spänningarna.
    Min syster gick hos honom och han löste upp hennes muskelknutar så hon kände sig som en ny människa .
    Jag har knutar över hela skulderpartiet, det nästan 'knäpper' om dem.
    Skönt att du blev bättre!

• Farth Vader

Jag träffade flera läkare och en av dessa började insinuera att mina symtom kunde vara psykiska.

Visst, jag tror att kroppen kan må väldigt dåligt om psyket inte mår bra men i mitt fall köpte jag inte den teorin. Man känner sej själv ganska väl och jag fick det helt enkelt inte att gå ihop .

Min huvudläkare var tack och lov inne på mitt spår, han trodde inte heller att det hade psykiska orsaker.

Har fått lära mej att allt helt enkelt inte går att förklara. Tidigare tänkte jag nog att allt upptäcks via blodprov .

Det finns något slags test där dom mäter ens nervbanor för att upptäcka avvikelser. Kommer inte ihåg vad det heter eller hur det går till eftersom jag inte "hann" göra det själv.

Jag går fortfarande ganska regelbundet hos kiropraktorn för att hålla kroppen mjuk och det funkar kanon.

Håller verkligen tummarna för dej!

Svar på tråden Någon annan som haft stark nervsmärta? Vad berodde det på? Tacksam för svar! Jag är helt desperat nu :-(