• blunda

480 dagar men är det inklusive helger?

...ja. Det är ju 480 dagar med föräldrapenning man får, men är det som frågan lyder helger inräknat? Visst kan man välja i så fall att inte ta ut mammadagar på helgen?

Någon vänlig själ som vill räta ut mina frågetecken?

• Svar på tråden 480 dagar men är det inklusive helger?
  • Isanna

Man kan så vitt jag har förstått välja exakt vilka dagar man vill ta ut, dvs du kan välja att ta ut tex bara arbetsdagar etc, men även helger om man vill det. Vet att det är något speciellt om man vill ha ut ersättning för röda dagar eller klämdagar, men det kan du säkert få svar på på www.fk.se

Alltså så är de 480 dagarna vilka dagar som helst om jag har förstått allt rätt.

• Titan

Man får 480 dagar och får sprida dem hur som helst för att kunna stanna hemma längre.Dock så är endast 390 av dessa dagar med full föräldrapenning (80% av din lön)resten är lägstanivådagar (som är på 60:- om dagen har jag för mig) och av dessa 390 dagar så är 60 dagar reserverat åt pappan. Så om du som mamma vill ta ut största delen av föräldraledigheten så har du alltså rätt att ta ut 480-60 dagar och sprida dem hur som helst.

• LillaMilou

Du får som sagt 390 dagar som är med full föräldrapenning (80% av din lön). För att du ska få ut 80 % av din lön på en månad så behöver du plocka 7 föräldradagar på en vecka. Det kan vara bra att veta att Försäkringskassan räknar på alla dagar i veckan och inte bara arbetsdagarna. Tar man 7 dagar per vecka så tar dagarna slut väldigt snabbt, så därför försöker många att ta färre än 7 dagar per vecka. Följden blir då att man får en rejäl sänkning av sin inkomst (inte bara 20 % sänkning).

Här kan du räkna lite på vad du kommer att få beroende på hur många dagar du plockar ut:

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/komigang_it/berakna_fp/

• Titan

Bra förklarat LillaMilou, jag försökte få till det men tyckte det blev så svårt att föklara. Men du var glasklar.

• Isanna

Annars kan jag strongt rekommendera att logga in på försäkringskassans hemsida med hjälp av e-legitimation, då kan du simulera både din och pappans ledighet och se hur mycket ni får ut per månad.

LilaMilou: Att 80% av lönen räknas bara när man tar ut 7 dagar per vecka hade jag ingen aning om! Varför så dumt?

• wellah

Anna80: tror lilla Milou menar att mindre dagar än 7 ger ju mindre än 80% av lönen man brukar ha eftersom det är färre dagar inte att du får lägre procent. Som föräldraledig får du ju bara betalt de dagar du väljer ta, samma om du jobbar du får ju bara betalt de dagar du jobbar

• Havanna

Det enda som man måste tänka på är att om man vill vara hemma när barnet fyllt 1 år MÅSTE man ta ut 5 dagar/vecka om man inte arbetar något!

• Titan

Det lättaste är att räkna ut vad din nuvarande månadslön ger för pengar per dag och sedan räkna ut hur många dagar du behöver ta ut för att klara dig.

• blunda

vIlka bra svar! Ni har verkligen hjälpt mej att bena ut fisken!
    Nu känner jag att jag har mycket bättre koll!

Jag vill jättegärna att mitt barn ska vara hemma i alla fall 1 ½ år, frågan är om man kan klara sej på föräldrapenningen på min lön som är 15000 när maken min studerar! Hmm

• guldplutt

Dessutom verkar det ju som att det kommer att gå igenom att inkomsttaket höjs ganska så mycket from den 1 juli nästa år. Det hjälper ju inte från början, men iaf ett tag av föräldraledigheten, beroende på när man har BF. Det skulle iaf göra ganska så stor skillnad/månad för oss som tjänar över inkomsttaket!

Svar på tråden 480 dagar men är det inklusive helger?