• L1J

hur förvara tårtan tills imorgon?

Ska förvara en tårta i ungefär ett dygn och undrar vad som är bäst.. den är täckt med marsipan och mmf. Funkar det i kylskåp med plastfolie över?

• Svar på tråden hur förvara tårtan tills imorgon?
  • Grannen

MMF smälter när man plastar den.

• Tecken

Har du ingen tårtkupa? Jag har en från Hammarplast - billig, men fungerar.

• Grannen

Kan du lägga på mmf-grejerna i morgon?

• L1J

Mmf:en gjorde jag igårkväll och har haft inrullad i plastfolie över natten och den har inte smält..

• Grannen

Alltså att den smälter om den ligger på grädde el dyl och under kupa el plast. Förvaras som den är smälter den ej likaså om man gör figurer som förvaras i rumsemperatur.

• Tussa76

Ställ den bara i kylen, UTAN plastfolie. Gärna en kartong eller tårtkupa, men ingen plast. Blir det för tätt börjar nämligen marsipanen "svettas" ... Blir som kondens... och tårtan blir inget snygg. Vill man ha kvar den "torra" ytan ska den inte täckas. Tänk på hur tårtorna står i diskarna på bagerierna.

Se bara till att inte ha något starkt doftande i kylen, eftersom tårtan kan ta smak av detta.

• L1J

Ok tack för tipsen! Men när jag ska ta med den till jobbet imorgon kan jag väl slänga på lite folie va? Det är ju så kort stund. Har ingen bra kartong eller kupa...

• Tussa76

Om du tycker det känns nödvändigt, så gör du så... risken är att den ändå hinner bli lite "kladdig" men om det inte gör något är det ju ok. Själv fraktar jag ofta tårtor utan något alls över, eftersom de ofta blir för höga eller stora för mina tårtboxar och kartonger

Svar på tråden hur förvara tårtan tills imorgon?