• Mamma till Cleo och Abbe

Ni med PCOS som fått barn, har ni fått "lindrigare" efter det??

Hej på er!

Jag har en underbar dotter som blev till med hjälp av pergo (direkt efter avslutad "p-pillerkur"), hon är nu 9 månader. Jag fick mens efter att ha slutat ammat henne för en månad sedan. Alltså spontan mens för kanske andra eller tredje gången i hela mitt liv (har alltid behövt gestpuran innan om jag inte ätit p-piller). Jag började med p-piller direkt och har nu blödit ett tag. Igår gick jag till en gynekolog som kollade upp att allt såg bra ut och han sa att ena äggstocken var helt normal och på den andra var det endast fem follikelblåsor (eller hur det nu stavas). Jag har tidigare haft ett helt band av mängder med blåsor så jag blev minst sagt förvånad!!! Gynekologen var lite otydlig i sin förklaring, eller förklarade med massa läkartermer som jag inte riktigt förstod, men sa att det kunde bero på hur ultarljudet "tar" också men jag blev mycket hoppfull eftersom han sa att i dagsläget är inte mina äggstockar "pcosäggstockar", eller fyller inte kriterierna för PCOS. Har någon annan varit med om att PCOn lindrats efter en graviditet? Vad kan annars ha hänt tro???

Vårt underverk är här, Cleo kom 080604!
  • Svar på tråden Ni med PCOS som fått barn, har ni fått "lindrigare" efter det??
  • Barba Söt

Jag vet inte... men det jag hört är att pga graviditetshormonerna (tror jag) så lindras PCO precis efter en graviditet - dvs att det ska vara lättare att bli gravid på egen hand när man nyss blivit gravid... sedan avtar det. Men jag är inte speciellt medicinskt insatt eller har varit gravid så jag vet inte... Jag har bara intalat mig själv att blir jag gravid så ska jag försöka få syskon direkt efter... trots att jag om jag var vanlig nog hellre hade väntat några år emellan...

• MalinBN

Jag kan säga så här: min PMS + min menssmärtor blev definitivt bättre efter att jag var gravid. Vissa säger ju att svår PMS + svåra menssmärtor hör ihop med PCO-s, medan vissa läkare säger att PMS/smärtor + PCO-s är två helt skilda saker som inte har med varandra att göra.

Men har PMS + menssmärtor med varandra att göra så har min PCO blivit bättre i den meningen.

I början, när min mens kom tillbaka, så var den också mer regelbunden än tidigare. Så gick jag upp cirka 3 kilo när jag började arbeta (och stressa) och vips så var mensen oregelbunden igen. Nu har jag skurit ner på kolhydrater och ökat motionen och tycker faktiskt att det blivit lite bättre igen. Men direkt när mensen kom tillbaka efter grav. kunde jag äta allt och hade ändå regelbunden mens.

Tack för svaren:) Nu kommer jag nog inte chansa nästa gång vi ska försöka bli gravida utan äta p-piller fram till jag börjar med pergotime men det vore ju trevligt om det lindrats lite:) Jag är inte tjock på något sätt (även om jag gick upp 30 kilo under graviditen som jag som tur var gick ner igen) men när jag blev gravid tränade jag massor och var väldigt smal. Något jag tror hjälpte lite på traven... Tack snälla för att ni svarade!

• lindaiv

Hej... nä tyvärr inte lindrigare.

När man var gravid var det en fröjd, ingen fet hy el finnar / bölder, el mkt "skäggisar", benen verkade mindre håriga med....

Mensen har dock kommit mer nu än tidigre ( å jag har haft pcos lääänge å inte överviktig!! ). Men inte i jämna cykler tyvärr.... alltså ingen ägglossning.

Korre är 2 år...
    Svar på #4
    Linda ivf skrev 2009-03-09 21:24:54 följande:
    Hej... nä tyvärr inte lindrigare. När man var gravid var det en fröjd, ingen fet hy el finnar / bölder, el mkt "skäggisar", benen verkade mindre håriga med.... Mensen har dock kommit mer nu än tidigre ( å jag har haft pcos lääänge å inte överviktig!! ). Men inte i jämna cykler tyvärr.... alltså ingen ägglossning.
    Hm, jag syftade nog mer på utseendet på äggstockarna. Jag har också haft PCOS länge, eller jag fick reda på det för tio år sedan ungefär... Nu när jag var hos gyn så såg han ju inte "pärlbanden" som alltid funnits där så det var nog det jag undrade, varför försvann de? Men som sagt, vi kommer inte chansa när syskonverksta´n ska igång utan kommer att köra med hormoner direkt och hoppas på det bästa... Mina symtom blev inte speciellt mycket lindrigare under grav, benen var hårigare än nånsin och huden nästan iika illa. Förösker ni med syskon nu???
  • lindaiv

Hej cleos mamma, Åh jag svarade nog bara allmänt... {#lang_emotions_innocent}, inte just på din fråga. Det var inte meningen.

Nä vi försöker inte med syskon iom att vi redan fått hjälp med Ivf ( många turer där). Så nu blir det så dyrt, dessutom kom jag på att vill jag verkligen ha fler. Men såklart tanken finns lite där. Så därför bör jag nog kolla upp min pcos.

Som du frågar å säkert vet , så kan ju follikarna bli mindre å ÄL komma igång. Men jag har oxå fattat att det kan vara så en bra tid efter behandlingar el graviditet. Så man kanske inte ska vänta för länge, smida medans järnet är varmt liksom Hihihihi....

Kram....

Korre är 2 år...
  • Lyccta

jga "fick" min pcos efter min graviditet

Svar på tråden Ni med PCOS som fått barn, har ni fått "lindrigare" efter det??