Hej!
Jag har flyttat till lägenhet, som har en vag ofräsch lukt. Det märks att näsan vänjer sig vid odörer, så det är bara vi nyinflyttade som klagar och det luktar inte i alla lägenheter, och jag känner det som värst om jag varit borta några dagar (även om fönstret stått på glänt). Jag har grubblat på gamla sopnedkast, dålig ventilation, mögel mm men det är svårt att få gehör för problemet då vi bara är några få i fastigheten som lider av lukten. Men nu har jag kanske hittat en förklaring!
Huset är byggt 1957, mest betong, men ickebärande inneväggar av något som heter Ciprex. Lukten känns mer när jag borrade i väggen, och i de rum som har denna sorts väggmaterial. Såg att någon i tråden skrev att det inte luktade i källaren utan i andra rum, du kanske också har dåligt byggmaterial i just innerväggarna.
Nu till min fråga, om jag faktiskt hittat förklaringen till odören, skulle den gå att försegla och sedan måla över? Finns det inte något som stänger in t ex lukt av nikotin på väggar, skulle det fungera?
Med vänlig hälsning Anna