• s79

Dålig lukt i 50 tals hus

Hej,

Vi har flyttat in i ett suterränghus som är byggt 1957. Något som grämer mig är att det är någon konstig lukt i huset, typ instängt, gammalt. Nån som har tips på hur vi kan få bort det? Ska renovera men ett rum i taget så kommer ta tid, annars kanske man kan tänka att det hjälper...

• Svar på tråden Dålig lukt i 50 tals hus
  • Mrs Winter
    s79 skrev 2009-03-05 12:46:42 följande:
    Hej, Vi har flyttat in i ett suterränghus som är byggt 1957. Något som grämer mig är att det är någon konstig lukt i huset, typ instängt, gammalt. Nån som har tips på hur vi kan få bort det? Ska renovera men ett rum i taget så kommer ta tid, annars kanske man kan tänka att det hjälper...
    Har ni kollat så det ej är mögel?
  • Pappa G

Ventilationen är ju också viktig.
    Vad har huset för ventilation?

• s79

Har inte kollat mögel själva men besiktningsmannen upptäckte inga förhöjda fukvärden på besiktiningen. Det luktar inte mögel heller skulle jag nog inte påstå... Vad gäller ventilation är det självdrag eller vad det heter, och små ventliationsspalter över fönstren. Men har radon så vi ska sätta in mekanisk ventilation på sikt.

• Pappa G

Då kan nog förklaringen ligga där.
    Självdrag som ventilation bygger ju på att det måste finnas en uppvärmd skorsten. Ersätts den med bergvärme måste ventilationen också byggas om.

• s79

Aha, så då tror du att mekanisk ventilation skulle lösa problemet? Några tips på att få bort lukt fram till dess?

• FixarFrasse

är det i huvudsak i utrymmen med väggarna mot jord (eftersom det är ett suteränghus)?

• s79

Nej snarare tvärtom skulle jag vilja säga. Minst lukt där. Luktar mest i de andra utrymmena som inte är källare.

• VeronicaL

Vi har samma problem i vårt 50-tals hus, det är någon konstig lukt i huset men inte i källaren. Det blev lite bättre efter att vi målat och tapetserat om och även bytt lite golv. Tror att lukten försvunnit bättre om vi hade grundat med en grundfärg som tar bort odörer i alla rum även under tapeterna skulle det ha varit målat.

• Ciprex

Hej!
    Jag har flyttat till lägenhet, som har en vag ofräsch lukt. Det märks att näsan vänjer sig vid odörer, så det är bara vi nyinflyttade som klagar och det luktar inte i alla lägenheter, och jag känner det som värst om jag varit borta några dagar (även om fönstret stått på glänt). Jag har grubblat på gamla sopnedkast, dålig ventilation, mögel mm men det är svårt att få gehör för problemet då vi bara är några få i fastigheten som lider av lukten. Men nu har jag kanske hittat en förklaring!
    Huset är byggt 1957, mest betong, men ickebärande inneväggar av något som heter Ciprex. Lukten känns mer när jag borrade i väggen, och i de rum som har denna sorts väggmaterial. Såg att någon i tråden skrev att det inte luktade i källaren utan i andra rum, du kanske också har dåligt byggmaterial i just innerväggarna.
    Nu till min fråga, om jag faktiskt hittat förklaringen till odören, skulle den gå att försegla och sedan måla över? Finns det inte något som stänger in t ex lukt av nikotin på väggar, skulle det fungera?
    Med vänlig hälsning Anna

• Kvinna30plus
    s79 skrev 2009-03-05 12:46:42 följande:

Hej,

Vi har flyttat in i ett suterränghus som är byggt 1957. Något som grämer mig är att det är någon konstig lukt i huset, typ instängt, gammalt. Nån som har tips på hur vi kan få bort det? Ska renovera men ett rum i taget så kommer ta tid, annars kanske man kan tänka att det hjälper...

Antar att det är uppreglade golv och utreglade väggar i souterrängsplanet? Borrade besiktningsmannen då i dessa konstruktioner för att kunna fuktmäta och lukta på materialet å se hur konstruktionerna var uppbyggda?
Svar på tråden Dålig lukt i 50 tals hus