• Dianbobo

V.21 och kissar blod

Märkte tidigare i dag att jag kissade blod och mycket, det var alldeles rosa i hela toaletten. Har lite ont bak mot ryggen och endast lite molvärk. Ringde KK och ska få komma dit 14.20 idag. Det känns inte som att det är nått farligt, men vill ändå kolla upp för jag har inte tidigare haft några komplikationer som det här i graviditeten.
    Jobbigt väntan. Någon med liknande händelse?

• Svar på tråden V.21 och kissar blod
  • Blyger

Kan vara en urinvägsinfektion...

Bra att du får komma in snabbt!

• Dianbobo

Ja jag tänkte att det kan vara nått sånt. Ja det är skönt att dom tar en på allvar här.

• Lady Gaga

Låter som om det kan vara en lite längre gången urinvägsinfektion

Bättre bly än illa fäkta
  • Dianbobo

Ja, men i v.19 lämnade jag urinprov på min vc och stickan dom kollade då var bra, lite mer vita än vad det skulle vara men inget dom reagerade på..

• Dianbobo

Hur behandlar man i såfall uvi under graviditeten, får man äta antibiotika?

• J R

Ja, man få antibiotika som inte är farlig för grav.

• ääni
    Bumblebina skrev 2009-03-05 13:20:21 följande:
    Du har inte ätit rödbetor? Det kan färga urinen röd, kan vara bra att veta!
    Används ju också som färgämne i en massa saker, glass osv.
  • Bumblebina

Jo, men just rödbetor kan färga urinen röd. Det är kanske mer koncentrerat i dem än i livmedlen...

• lilla mej

har du ont nar du kissar? nar jag hade uv sa kanndes det som att kissa glas och det blodde.

• Catharina Soovéer

Låter som UVI tycker jag, bra att du kollar upp det =) Lycka till

• Knixie

URINVÄGSINFEKTION ring direkt!
    Jag kissade blod när jga hade de...
    haft urinvägsinfektion tre gånger sen jag blev gravid.. kan ju inte äta antibiotica hela tiden mot de men hjälper mig super mycket att dricka tranbärsdryck och citronvatten. och ät mycket citrusfrukter.

• Dianbobo
    Svar på #7
    Det viste jag redan för jag jobbar själv som undersköterska och jag vet att sånt färgar ;) men nej jag har inte ätit rödbetor.
  • Dianbobo

Läkaren på kvinnoklineken sa, att det inte var uvi jag hade inga sånna symtom tyckte hon och allt annat såg bra ut med livmodern och livmoderhalsen, bebisen låg o vila men hjärtat slog. Känns ju skönt att allt var bra. Allt förutom hennes bemötande...

En gång är ingen gång sa hon, hon kunde inte förklara varför jag kissat blod men att jag skulle strunta i det. Hon sa oxå att urinen blir mörkare om man inte kissat på ett tag och det kanske var så att det var mer orange, är rosa/rött att jag skulle ha misstagit det. Känndes som att hon idiot förklarade mig. Jag vet väll vad jag såg och jag ringde sjukvårdsupplysningen hos kk och sa som det var och dom bokade in mig på en tid. Så jag tänker inte låta mig må dåligt över läkarens beteende, i stället vet jag att allt såg bra ut och får tänka så.

• lilla mej

en kompis till mig bildar en massa sma grus (sten) typ njursten. Som hon kissar ut och de river ibland hal pa vag ut sa det bloder nar hon kissar. Men detta har hant innan hon var gravid med.

• Knixie

Jag har haft urinvägsinfektion många gånger utan symtom.... så jag förstår inte varför hon sa så hon verkar ju inte veta någonting...

Man kan ha urinvägsinfektion utan att de känns som de....
    Tog hon ens urin på odling? och kolla efter röda och vita blodkroppar m.m.??

Om inte så kräv att du ska få en odling! Det är inte bra att gå mer urinvägsinfektion och specielt inte när man är gravid.

Min läkare sa att om man har urinvägsinfektion så kan man få för tidiga verkar ( och de vill man ju inte ha) och i värsta fall kan barnet komma för tidigt.

Drick tranbärsdryck regelbundet för de gör att bakterierna drivs ut och man kan unvika att få invektion igen och kissa alltid efter samlag...

Så här står det på http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=25187&PreView=
    Män och gravida kvinnor samt de som har haft njurbäckeninflammation ska som regel lämna ett urinprov för kontroll. Ibland krävs också ett läkarbesök. För övriga gäller att känner man sig bra, är man det också.

Här står det också: http://www.lakemedelsverket.se/Tpl/RecommendationsPage____6030.aspx

UVI hos gravida

Under en graviditet förändras urinvägarna; hormoner leder till minskad muskelspänning i blåsan och urinvägarna och livmodern påverkar urinledarna.
    Om en gravid kvinna har bakterier i urinen ska detta alltid behandlas då det annars finns risk för njurinflammation.

Vid en misstänkt urinvägsinfektion får kvinnan direkt behandling med antibiotika. Behandlingen kan behöva modifieras när läkaren har fått resultat från urinodlingen (vilken typ av bakterier det rör sig om, och om de kan vara resistenta). De läkemedel som rekommenderas till gravida i första hand är: pivmecillinam, nitrofurantoin, cefadroxil, cefalexin och trimetoprim. Nitrofurantoin ska inte användas i anslutning till förlossning eller under första månaden av amning.

Vid graviditet ska behandlingen följas upp med urinodling 1–2 veckor efter avslutad kur för att se att bakterierna är borta. Om kvinnan har haft mer än en infektion under graviditeten eller fortfarande har bakterier i urinen (som dock inte ger symtom) rekommenderas förebyggande medicinering under återstoden av graviditeten.

Svar på tråden V.21 och kissar blod