Jag har haft urinvägsinfektion många gånger utan symtom.... så jag förstår inte varför hon sa så hon verkar ju inte veta någonting...
Man kan ha urinvägsinfektion utan att de känns som de....
Tog hon ens urin på odling? och kolla efter röda och vita blodkroppar m.m.??
Om inte så kräv att du ska få en odling! Det är inte bra att gå mer urinvägsinfektion och specielt inte när man är gravid.
Min läkare sa att om man har urinvägsinfektion så kan man få för tidiga verkar ( och de vill man ju inte ha) och i värsta fall kan barnet komma för tidigt.
Drick tranbärsdryck regelbundet för de gör att bakterierna drivs ut och man kan unvika att få invektion igen och kissa alltid efter samlag...
Så här står det på http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=25187&PreView=
Män och gravida kvinnor samt de som har haft njurbäckeninflammation ska som regel lämna ett urinprov för kontroll. Ibland krävs också ett läkarbesök. För övriga gäller att känner man sig bra, är man det också.
Här står det också: http://www.lakemedelsverket.se/Tpl/RecommendationsPage____6030.aspx
UVI hos gravida
Under en graviditet förändras urinvägarna; hormoner leder till minskad muskelspänning i blåsan och urinvägarna och livmodern påverkar urinledarna.
Om en gravid kvinna har bakterier i urinen ska detta alltid behandlas då det annars finns risk för njurinflammation.
Vid en misstänkt urinvägsinfektion får kvinnan direkt behandling med antibiotika. Behandlingen kan behöva modifieras när läkaren har fått resultat från urinodlingen (vilken typ av bakterier det rör sig om, och om de kan vara resistenta). De läkemedel som rekommenderas till gravida i första hand är: pivmecillinam, nitrofurantoin, cefadroxil, cefalexin och trimetoprim. Nitrofurantoin ska inte användas i anslutning till förlossning eller under första månaden av amning.
Vid graviditet ska behandlingen följas upp med urinodling 1–2 veckor efter avslutad kur för att se att bakterierna är borta. Om kvinnan har haft mer än en infektion under graviditeten eller fortfarande har bakterier i urinen (som dock inte ger symtom) rekommenderas förebyggande medicinering under återstoden av graviditeten.