• smulan77

Tillväxtultraljud som visat fel?

Hej alla!!!
    Är det någon där ute som varit med om att tillväxtultraljud visat fel? Min bebis beräknas väga 3300 g om jag går tiden ut.. Någon som varit med om att bebisen väger mer än den beräknade vikten när den kommer ut?
    kram på er...

• Svar på tråden Tillväxtultraljud som visat fel?
  • zezilla

jag vet inte men tror att man skall kunna lita på det ganska så bra men hur går ett tillväxt ul till?? de har pratat om att de skall göra de på mig för att jag har så stoor mage o är själv ganska liten

• smulan77

Hej.. som jag fattade det så mätar de huvudmåttet, lårbensmåttet och bukmåttet på bebisen genom ett ultraljud. Dessa mått knappas in i datorn och ut kommer ett ungefärligt mått på hur mycket bebisen väger.. glömde dock fråga läkaren hur pass tillförlitligt det är.. någon annan som har en aning?

• Nikhita

Det stämmer inte alltid. Till min kompis sa de 3500, men det blev 4500!
    har hört samma sak från fler :-O Vågar inte lita på det själv då..

• Husali

8/6 blev saga beräknad att väga ca:3000g. hon kom ut den 14/6 och vägde 4100g.

• smulan77

oj det blev inte helt rätt där.. ja det verkar som att man ska ta det med en nypa salt.men det verkar som att de flesta varit med om att de väger mer än den beräknade vikten, inte mindre??

• Bluebell

Vår läkare sa att det oftare blir felberäknat på stora barn än på små. Om barnet är litet är det tydligen lättare att mäta. Fråga mig inte varför...

• Miss Maria

Får man bara göra ett tillväxt ul eller är det nåt som BM bestämmer över...eller hur funkar det???

• smulan77

Jag fick göra det för att det var rutin på den mvc jag gick på men oftast får man göra det för att sf-måttet planat ut, dvs inte ökat som det ska, eller växt för mycket.. Om bebisen ligger fel mot slutet kan man oxå få göra ett. Finns säkert fler anledningar men om allt bara är som det ska så får man oftast inte göra ett..

• asinassa

Min kusin fick göra ett förra veckan och då var det beräknat till ca: 3000g men hon fick i tis och då vägde flickan 3800g.

• dinos

min barnmorska sa att jag skulle förvänta mig att få en fyrakilos klump, men det visade sig att vara en liten kille på tre kilo.

• Mystuss

Kevin var beräknad att väga 3500g å när han kom ut vägde han 4850g så jag litar inte på deras uppskattning.

• mamsingenX4

I v 35 gjorde vi tillväxtultraljud och då beräknade dem att han vägde 3200 g, men pga havandeskapsförgiftning blev det akutsnitt dagen efter och då vägde han 3580 g, alltså 380g mer. Enligt läkaren hade han vägt strax över 5 kg om han gått tiden ut. Kan oxå nämna att jag hade graviditetsdiabetes (insulin).
    Idag är han 4 veckor gammal och väger 4755 g. Egentligen skulle han komma först på lördag, BF 27/8...

• MissLilo

Min stämde ganska bra iaf......gjorde ett ultraljud i vecka 30. Sa att ungen var större än normalt......2% då. Men att det kunde öka.....Vilket det oxå gjorde (ska inte dricka mycket cola dennan gång). Min bm missade däremot på 1 kg...

• jossihanna

jag gjorde ett tillväxtul med första barnet som låg i sätte, i vecka 36, han skulle väga ca 3200g, men när han komm ut 2 veckor denare vägde han 4090g, andra pojken gjorde dom viktul 1 timme innan han föddes, till 3000g han vägde 3055g så det stämde mycket bättre.
    alla barn växer ju så olika, så jag tror inte att man ska lita på det fullt ut

• Alfhild

När vi viktskattade Anton så sa de att det var en felmarginal på 10% uppåt å neråt. Å en viktskattning är väll bara tillförlitlig i några dagar. Den kan ju helt plötsligt börja lägga på sig mer eller mindre.

Svar på tråden Tillväxtultraljud som visat fel?