• Anonym (orolig)

Extraslag på hjärtat

har lite funderingar och känner att jag behöver skiva av mig här och få lite feedback.

Jag är en kvinna som snart närmare mig de 30. För ca 10 månader sen fick jag tvillingar. Barnens pappa och jag har varit tillsammans i snart nio år och vi har det bra tillsammans. För ca fyra år sedan drabbades jag av panikångest och var mycket dålig i en period. jag började i terapi och blev bättre. jag har alltid varit en orolig person av mig och tror alltid jag ska vara sjuk på något sätt. Detta påverkar klart min omgivning. För ca 4 månader sedan började jag känna av extraslag på hjärtat, mest i vila men även i ansträngning. jag blev jättenojig och sökte läkarkontakt för det. Jag är en vältränad person som har god kondition. Jag har nu gjort ett flertal tester, ekg, ultraljud, arbetsekg och allt har sett normalt ut. Läkaren menar att jag har ett friskt hjärta och inte behöver oroa mig. Jag kan ändå inte släppa detta och letar efter fel. Jag blir tokig på att jag inte kan lita på det läkaren säger men jag är så rädd att mitt hjärta bara ska lägga av.

Innan jag fick barn tränade jag mycket, visst kunde jag få extraslag nån gång då med men då tänkte jag nog inte på det. Jag får inte extraslag lika ofta nu och de kommer inte alltid vid ansträngning. När jag känner av extraslagen vid ansträngning är det inte många och jag blir inte påverkad i övrigt förutom att jag blir rädd.

Vad säger ni? Är det min ångest som gör detta och kan jag lita på det läkaren säger?
    Jag går och grubblar så mycket på detta och har svårt att släppa det här. Min sambo tycker att jag överdriver och att jag måste ta mig i kragen då han menar att jag nu har fått svar av läkaren.

Läkaren säger att det inte är farligt att få lite extraslag vid ansträngning om man har uteslutit bakomliggande hjärtsjukdomar, vilket de har gjort på mig. Hur ska jag göra för att gå vidare och försöka släppa detta? Jag vill kunna fortsätta jogga och träna som jag gjort tidigare men nu känns det mera som det är mitt psyke som ställer till detta. Det jag inte heller kan förstå är varför jag känner av mera extraslag vid styrketräning, läkaren hade ingen förklaring på det. Även fast jag fått massa svar och allt tyder på att det är bra känns det ju liksom inte bra att hålla på att träna och i bland få extraslag.

Ja jag hoppas ni har orkat läsa detta och att det är nån som kan komma med lite funderingar, tips, råd etc.

Jag är för övrigt fullt frisk och normalviktig. Röker inte, dricker sällan och dricker ca två koppar kaffe om dan. stressar dock en del men försöker ta det lugnare.
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden Extraslag på hjärtat
  • Anonym (Hjärtat)

Hej!

Du behöver inte alls vara orolig! Jag lovar =)

Jag har själv lidit av panikångest och fick enorma "problem" med hjärtat. Hjärtrusningar (200 slag per minut) och en massa extraslag. Jag kunde sitta i timmar och känna på pulsen för att jag var så rädd för att hjärtat bara skulle stanna. Har gjort alla utredningar man kan göra och läkarna hittar inget fel. Fick samma besked som du, att jag har ett friskt hjärta och boven i dramat är ångesten.

ALLA människor har extraslag, mina är så kraftiga att jag blir yr. Lider man av ångest påverkar det hela kroppen, inklusive hjärtat. Eftersom du går omkring och tänker på det hela tiden blir du rädd så fort minsta lilla händer i hjärtat och den paniken gör att det känns 10 resor värre än vad det är.

Du kan lita på läkarna till 100%. De hade sett om det varit något som helst problem.

Kram

• Anonym

Jaaa, kära vänner, kunde nästan skrivit det själv... Har oxå PÅ, har ofta extra slag men "ignorerar" dom , & hör % häpna nu har jag i perioder, det är J-VLIGT jobbigt, men jag vet att det går över.
    Ge inte upp!!
    Lycka till{#lang_emotions_flower}

• Anonym

Jag fick oxa extraslag vid ett tillfalle och sokte lakre som sa att det kan man fa vid mens.
    Hade du mens nar du fick extraslagen?

• Anonym (extra)

En till med extra hjärtslag. Jag har varit stressad under en rätt lång tid och kan känna att hjärtat slår ojämt. Ett slag kan vara mycket starkare än de övriga. Jag har inte oroat mig över detta särsilt mycket då jag hört att det är ofarligt. Nu känner jag mig ännu lugnare när jag läst detta. Måste väl ändra på min livsstil antar jag, för det är väl inte bra i längden med ojämna hjärtslag.

• Anonym (orolig)

Hjärtat: Hur kom du över dina extraslag? vad gjorde du för att det skulle bli bättre? Känner du fortfarande av dem?

Min läkare sa nämligen att det inte var psykiskt att man fick dem och att det inte berodde på ångest fast där håller jag inte med honom riktigt. Tycker jag har läst mycket om att man kan framkalla dem själv och att det kan vara ångesten som gör det. För mig har det blivit så att jag kan springer och tänker mycket på hjärtat och spänner mig när jag tränar och tänker snart kommer det nog och då blir jag ju orolig. Ja hur som helst måste jag väl försöka släppa detta nu och lita på läkarna.

Tack för att ni har svarat.

• Eisa

Du behöver verkligen inte oroa dig.

Att de kommer fler vid styrketräning är en personlig grej för dig, kan man säga. Olika saker hos olika människor utlöser extraslag. Vanligt är att man får extraslag vid dålig mage, uppblåsthet eller att man är väldigt mätt, sådär så att magen nästan sväller upp i bröstet. Man kan också få det av att ligga på vänster sida.

Du behöver inte analysera så mycket. Det är ofarligt.

12.34
  • Eisa
    Anonym (orolig) skrev 2009-03-09 13:29:57 följande:
    Hjärtat: Hur kom du över dina extraslag? vad gjorde du för att det skulle bli bättre? Känner du fortfarande av dem?Min läkare sa nämligen att det inte var psykiskt att man fick dem och att det inte berodde på ångest fast där håller jag inte med honom riktigt. Tycker jag har läst mycket om att man kan framkalla dem själv och att det kan vara ångesten som gör det. För mig har det blivit så att jag kan springer och tänker mycket på hjärtat och spänner mig när jag tränar och tänker snart kommer det nog och då blir jag ju orolig. Ja hur som helst måste jag väl försöka släppa detta nu och lita på läkarna. Tack för att ni har svarat.
    Jo extraslag kan vara psykiskt. Om man är rädd för att de ska komma så frigörs fler stresshormoner och då hjärtmuskeln är oerhört känslig för stresspåslag så blir det gärna extraslag då.

Men sen är det också enbart fysiskt eftersom man kan få dem utan att vara rädd. Men det är inte farligt heller. De flesta har extraslag i någon form men inte alla känner det.
    12.34
  • Anonym (orolig)

I går stack jag ut och sprang när sambon hade kommit hem. var så skönt att vara lite för sig själv en stund. Försökte att inte tänka så mycket på hjärtat men det var nästan oundvikligt. Kändes väldigt bra i kroppen och jag hade bra ork. Dock fick jag ca tre extraslag på en timme. Blev så klart orolig men fortsatte bara att springa då jag inte blev påverkad i övrigt. jag blir så tokig på att jag ska få detta. Kan ändå inte låta bli att oroa mig, Känns ju liksom inte bra när det kommer men jag har ju blivit utredd men jag kan ändå inte släppa att det ska vara ngt fel. Känns inte som jag kan prata med sambon om detta längre då han börjar bli irriterad på mig, tycker att jag ältar så jag skriver av mig här i stället.

hur ska jag nu tänka? jag an inte låta bli att sluta lästa på flera sidor om plötslig hjärtdöd hos unga och det skämmer ju upp mig. jag blir så sur på mig själv också att jag håller på som jag gör men det är svårt det här. jag kanske inte känner extraslag heller utan kanske jag som tror att det är ett extraslag.

Ja hur som helst gick det ju bra att springa förutom att jag fick ngr extraslag så jag ska väl luta mig åt det och vara glad att det kändes bra i övrigt men det är svårt tycker jag. jag vill inte ha dessa extraslag alls. Det som är bra är ju att jag knappt har ngt i vila alls nu men det gör mig samtidigt lite orolig att jag ändå får det vid antsrängning. fast som sagt jag får det ju inte alltid vid ansträngning heller. Ja herregud hur jag håller på att älta detta förstår att min sambo blir trött men jag hoppas ni orkar läsa i alla fall.

Ha det gott. Nu ska jag gå och pyssla om mina busungar.

• Anonym

Du behöver inte vara orolig, lättare sagt än gjort... MEn iaf. Extraslag är helt normalt, mkt mkt vanligt och helt ofarligt. Du kan lite på din läkare till 100% och eftersom de dessutom utrett det hela så kan du vara lugn.
    Extraslag kan vara nog så obehagligt, men om man vet att det är ofarligt så kan man lättare hantera det. Jag har mycket extraslag, ofta hela dagar, där var 5-6 slag är ett extrasalg. och jag kan själv känna mig trött och less tillslut.
    Jag brukar försöka dricka mycket vatten, ta en ppromenad och sen försöka ta det lugnt och kanske vila lite.
    Jag ahr inga bra tips till dig, men förstår att det är jobbigt.

• Anonym (hjärtat)

Men TA DET LUGNT! Du har blivit utredd, inga hjärtfel har konstaterats, alltså kan du leva som normalt. Om du har utretts med ekg och ultraljud och inget avvikande konstaterats, så finns det INGET avvikande med ditt hjärta.

Sluta googla -- dina besvär blir inte bättre för att du skrämmer upp dig själv. Du kommer INTE att drabbas av hjärtattack eller annat, för du har ett helt friskt hjärta.

OM man drabbas av hjärtsjukdom märker man det på annat än bara några extraslag, t.ex. man blir betydligt tröttare än vanligt vid ansträngning, kan få problem med yrsel vid ansträngning osv. Några extraslag är INTE symptom på akuta hjärtproblem.

Om du inte kan sluta grubbla på det här, råder jag dig att vända dig till en samtalsterapeut som kan lära dig att tänka på ett nytt sätt. Jag tror att du TS har fastnat i ett negativt tankemönster, och det kan vara svårt att bryta på egen hand.

• Anonym (orolig)

Tack alla som har orkat läsa om mina problem. Förösker tänka positivt med hjärtat och det fungerar ju bättre. Hjärtat: Samtalsterapeut är en bra ide och jag går redan hos en sen tidigare så jag kan prata med henne om detta. Försöker nu att inte stressa så mycket då jag vet att det ökar mina besvär. Var ute och sprang en lång sväng med min mamma i dag, kändes mycket bra. Fick två extraslag vid ett tillfälle när jag tog ut mig lite hårdare. Blev så klart lite rädd men tog det bara lugnt och fortsatte sedan och därefter kändes allt bra. Det är ju som du säger Hjärtat jag har ju blivit ordentligt utredd och måste lite på det nu.

• Anonym (hjärtat)

Vad roligt att höra att det går bättre för dig!

Jag tror det är en bra idé att du tar upp dina tankar på ditt hjärta med din terapeut, hon kan säkert hjälpa dig att komma över dem. Det blir ju lätt en ond cirkel -- man känner extraslagen när man motionerar, blir rädd för att motionera => får sämre kondition (högre vilopuls) och hjärtat måste jobba ännu hårdare = fler extraslag när man väl anstränger sig.

Sgs. ALLA människor har extraslag, det är väldigt vanligt när man är i 20-30-årsåldern. Om man har utretts och inget avvikande hittats kan man vara lugn. Skulle något du ha haft hjärtfel skulle det garanterat ha hittats på ultraljudet.

Mår man dessutom bra, inte blir jättetrött av att t.ex. gå i en trappa finns det inget att oroa sig för, fast extraslagen är obehagliga.

• Anonym (orolig)

Hej igen! Nu kommer jag med lite mera tankar och fudnerignar. Vill bara säga att det känns mycket bättre och att jag inte stressar upp mig lika mycket om jag får extraslag. Känner nästa aldrig av extraslag i vila nu och känner i bland av det när jag tränar. har testat och sprungit en del i några dagar nu för att känna hur det känns och till min förvåning har det gått över förväntan. I går när jag sprang kände jag inget så det var skönt, var ändå ute i nästan en och en halv timme. I dag sprang jag också en sväng i lite snabbare tempo. Det jag då märkte och har märkt vid ngr tillfällen förut är att jag känner av extraslagen när jag stannar till efter ha tagit ut mig. Vad kan det bero på egentligen`? Blir det föra att jag stannar tvärt. Känns ju ändå lite läskigt när man känner på pulsen och man känner liksom hur det gör ett litet uppehåll. Ja jag vet nu är jag här och ältar igen men man blir ju inte helt bra på en gång. Tankarna kommer ju ändå i bland.

jag känner mig ju verkligen i bra form och blir ju inte påverkad av det som jag skrivit tidigare men kan ju inte riktigt släppa tanken på att det ska vara ngt farligt. Men jag ska prata med min terapeut om detta. Jag menar jag kan ju inte ringa till sjukvården och älta detta mera. Vet att de har sagt att jag kan få låna hem ett bandspelar ekg men det ska ju inte vara nödvändigt då jag är utredd Men jag liksom hela tiden försöker leta efter ngt fel. Är ju rädd att hjärtat bara ska lägga av för mig när det kommer när jag tränar men jag vet ju samtidigt att de har sagt att jag har ett friskt hjärta men kan man alltid lita på läkare? Finns ju mga läkare som gör tabbar. Nej nu vet jag att jag börjar bli jobbig och jag kan förstå om ni ledsnar på att lyssna på mig men ni som är i samma sits kan nog försåt hur svårt det är att komma över detta. Men jag kämpar vidare.

Ha det så gott. Kram till er som orkar bry er.

• Anonym (hjärtat)

Om du har utretts med både ekg och ultraljud är det VÄLDIGT osannolikt att läkaren skulle ha missat något. På ultraljudet har ju läkaren sett precis hur ditt hjärta ser ut, han/hon SKULLE ha sett om det fanns någon skada på hjärtat. Du kan ta det helt lugnt, du HAR INGET fel på ditt hjärta!

Ärligt sagt så tror jag faktiskt att du måste gå till botten med det här tillsammans med din terapeut; varför kan du inte släppa tanken på detta?

Som jag har skrivit tidigare så skulle du märka om du hade någon hjärtsjukdom, t.ex. skulle du bli väldigt trött bara av att gå uppför en trappa.

• Anonym (Glädjande)

tar en chansning att ngn fortf tittar i denna tråd - fast det var ett tag sedan. Blev så glad för det ni skrev ovan jag är nog en sådan som Hjärtat beskrev: "Det blir ju lätt en ond cirkel -- man känner extraslagen när man motionerar, blir rädd för att motionera => får sämre kondition (högre vilopuls) och hjärtat måste jobba ännu hårdare = fler extraslag när man väl anstränger sig." där befinner jag mig - & är oxå utredd enl alla metoder ovan!!! Vågar alltså inte motionera då jag tycker det blir värre & jag blir matt & dann - samtidigt har jag ju oroat mig så länge & som sagt inte riktigt vågat motionera ordentl de senaste ca 2 åren.......

Ett annat inlägg av Eisa: "Vanligt är att man får extraslag vid dålig mage, uppblåsthet eller att man är väldigt mätt, sådär så att magen nästan sväller upp i bröstet." Jag vlev jätte glad av detta - tänk om ngn läkare skulle kunna sagt detta - för allt mitt började i samband med dålig mage efter pencelinkur - men läkarna fokuserade bara på hjärtat & ingen har ng.sin sagt ngt om att det kan ha grund orsak från magen - som för övrigt fortsatt strula under dessa två år = uppsvälld mage = xtraslag & hög puls....

Ska verkligen försöka ta till mig allt klokt som skrivits här & önskar dig TS & alla andra lycka till :) & TS tro på läkarna & alla här inne så du kan forts & behålla din redan goda motion & inte komma in i den onda cirkel jag försöker ta mig ur. kram

• Anonym (orolig)

Jag kollar fortfarande in denna tråd, var jag som startade den. Glädjande har du gått till ngn terapeut och pratat om detta?

Jag går hos en teraput för att jag är en orolig person av mig. Har inte träffat henen på ett tag så jag har inte pratat med henne om detta men ska göra det när jag träffar henne.

Jag känner fortfarande av mina extraslag både i vila och i ansträngning ,men vid anträngnign kommer de bara vid ngt tillfälle.

Har blivit bättre när jag inte oroar mig lika mycket men i bland får jag stark ångest när det kommer. Blir inte orolig när jag får det i vila men kan bli det när jag får det vid ansträngning. Jag har ju som sagt var gjort massa undersökningar och allt är bra men jag har ändå bokat en ny tid hos min läkare till på torsdag mest för att jag vill att han förklarar vissa saker för mig. jag käner att jag inte förstod allt han sa sist så jag vill ha lite mera info.

jag känner mig i väldigt bra form konditionsmässig och har en låg vilopuls, runt 48. Det jag fick höra a en persom som jag umgås lite med var att hon också hade haft problem med extraslag. Hon hade kollat upp det och fått info om att man kan få extraslag då man har låg vilopuls och är vältränad. jag har också läst om det men undrar varför inte läkaren har sagt ngt om det. Det jag mest blir frustread över är att jag känner att jag skulle kunna träna mycket hårdrare än vad jag gör men jag vågar inte ta i fullt ut för då är jag rädd att extraslag ska bli värre.

Det är somdu säger Glädjande att det blir som en ond cirkel men jag har börjat trotsa mina extraslag och tränar på.

Svar på tråden Extraslag på hjärtat