Extraslag på hjärtat
har lite funderingar och känner att jag behöver skiva av mig här och få lite feedback.
Jag är en kvinna som snart närmare mig de 30. För ca 10 månader sen fick jag tvillingar. Barnens pappa och jag har varit tillsammans i snart nio år och vi har det bra tillsammans. För ca fyra år sedan drabbades jag av panikångest och var mycket dålig i en period. jag började i terapi och blev bättre. jag har alltid varit en orolig person av mig och tror alltid jag ska vara sjuk på något sätt. Detta påverkar klart min omgivning. För ca 4 månader sedan började jag känna av extraslag på hjärtat, mest i vila men även i ansträngning. jag blev jättenojig och sökte läkarkontakt för det. Jag är en vältränad person som har god kondition. Jag har nu gjort ett flertal tester, ekg, ultraljud, arbetsekg och allt har sett normalt ut. Läkaren menar att jag har ett friskt hjärta och inte behöver oroa mig. Jag kan ändå inte släppa detta och letar efter fel. Jag blir tokig på att jag inte kan lita på det läkaren säger men jag är så rädd att mitt hjärta bara ska lägga av.
Innan jag fick barn tränade jag mycket, visst kunde jag få extraslag nån gång då med men då tänkte jag nog inte på det. Jag får inte extraslag lika ofta nu och de kommer inte alltid vid ansträngning. När jag känner av extraslagen vid ansträngning är det inte många och jag blir inte påverkad i övrigt förutom att jag blir rädd.
Vad säger ni? Är det min ångest som gör detta och kan jag lita på det läkaren säger?
Jag går och grubblar så mycket på detta och har svårt att släppa det här. Min sambo tycker att jag överdriver och att jag måste ta mig i kragen då han menar att jag nu har fått svar av läkaren.
Läkaren säger att det inte är farligt att få lite extraslag vid ansträngning om man har uteslutit bakomliggande hjärtsjukdomar, vilket de har gjort på mig. Hur ska jag göra för att gå vidare och försöka släppa detta? Jag vill kunna fortsätta jogga och träna som jag gjort tidigare men nu känns det mera som det är mitt psyke som ställer till detta. Det jag inte heller kan förstå är varför jag känner av mera extraslag vid styrketräning, läkaren hade ingen förklaring på det. Även fast jag fått massa svar och allt tyder på att det är bra känns det ju liksom inte bra att hålla på att träna och i bland få extraslag.
Ja jag hoppas ni har orkat läsa detta och att det är nån som kan komma med lite funderingar, tips, råd etc.
Jag är för övrigt fullt frisk och normalviktig. Röker inte, dricker sällan och dricker ca två koppar kaffe om dan. stressar dock en del men försöker ta det lugnare.
Tacksam för svar.