• HEH

Samlar på mig vätska

Har börjat samla på mig vätska något så hemskt! Använder stödstrumpor varje dag, annars fungerar inte mina ben/fötter.
    Men det gör såhimla ont! hela benen värker ju!
    Vad kan man gör åt det? förhindra, förminska??
    Vet någon? är oerhört tacksam för hjälp! Har ju ändå 4 veckor kvar till bf...

• Svar på tråden Samlar på mig vätska
  • pluttskrutt

Jag fick tipset att äta mer salt samt att variera ställning (stående, sittande, liggande) oftare. Jag svullnade liksom du upp helt vansinnigt, en morgon när jag vaknade och gick ut i badrummet trodde jag att jag var full eftersom jag vinglade, men det var bara fötterna som var så runda av all vätska. :)

Vad jag förstod kan det också hjälpa om men lutar sig framåt över t ex en säng då en anledning till att man svullnar upp är att barnet trycker på venen som pumpar tillbaka blodet (med allt vatten) till hjärtat, men att det blir svårare och trögare att pumpa upp blodet när bebisen trycker på den, och venen sitter då ganska långt bak i kroppen.

• zafira82

Hmmmm.... Salt är ju vätskebindande och bör alltså undvikas när man samlar på sig massa vatten.
    Citrusdrycker är vätskedrivande så det kan man dricka när man samlar på sig vatten. Drick mkt vatten, hela tiden och försök att röra på dig om det går. Jag har märkt att promenader hjälper för mig och sedan att lägga fötterna högt när man kommer hem.

Lycka till!

• pluttskrutt

Måste ju ändå säga att det låter vansinnigt att dricka mycket vatten när man har problem med att man är svullen pga vatten. Jag säger inte att du har fel och jag har rätt, zafira, men håll med om att logiken brister lite där även om det är sant. :) Dessutom, om jag inte minns fel från biologin så finns det något som heter osmos, dvs cellerna i kroppen sväller om det bli obalans i kroppen, t ex om det finns för mycket vatten utanför celler eller för mycket salt. Celler sväller när det är mycket vatten utanför (den tar in vatten) och krymper om man har mycket salt utanför (den släpper ut vatten för att utjämna saltbalansen). :)

Om barnet trycker på venen så det blir trögare att pumpa tillbaka blodet till hjärtat från benen så ser jag inte hur det kan hjälpa om man häller på mer vatten i systemet.

• zafira82

jag förstår ditt resonemang Pluttskrutt, men jag skriver endast den fakta som jag själv läst. Nedan är ett citat från grav.kalendern som jag kopierat från www.familjeliv.se

(står under vecka 21)
    ''Kroppen: Vissa kvinnor får vattenansamlingar under den senare delen av trimestern, det kan man avhjälpa genom att dricka mycket. På så sätt rensas kroppen från slaggprodukter.''

Att äta mer salt däremot känns ju högst orimligt eftersom detta binder vätska och det är ju inte det man vill när man redan samlat på sig en mängd vätska.
    Jag är inget proffs på området utan menar bara att i allt jag läst hittills om vattenansamling så har ingen rekomenderat att äta mer salt och däremot dricka mer vätska, sen om det har med osmos eller inte att göra det låter jag vara osagt :)

• fruKajsaKavat

Har varit inlagd denna vecka bl.a p.g.a mycket vätska i kroppen, enligt den läkaren ska man dricka mycket vatten. Att man dricker mycket påverkar inte att man lägger på sig mycket vätska, däremot finns risk att man får urinvägsinfektion om man dricker för lite

• Gunilla75

Vad jag har fått höra ska man undvika salt för det binder väska. Att man ska bara dricka sig otörstig och inte mer. Men det är inte lätt... för då känner man sig ännu törstigare. Speciellt mina fötter är stora som klot! Bm sa till mig att tyvärr behåller man vattnet man dricker i överflöd och inte kissar ut.

• carrro

jag har haft vätska i fötter ben och lår sen v.13 jag har stöd strumpor och försöker undvika salt det ska tydligen även vara bra att promenera men det har inte jag kunnat då mina foglossningar började i v.9 några gånger varje dag får jag sitta med benen i hög läge .
    För mig har det även hjälpt med att bli avkyld om benen inte så att man idiot fryser men att man blir sval jag har dubbla tiden kvar vad du har hoppas du har nytta av något av tipsen ialla fall

• moosen

höj fotändan på sängen och försök lägga upp fötterna varje gång du sitter ner. det var det som funkade för mig. ett tag i alla fall... tills jag reste mig igen... =/

• ToKar

Man ska undvika salt och dricka mycket vatten. Det är A oc O när det gäller vätskeansamling. Detta visste jag innan jag blev gravid då jag tagit hand om många patienter med vätskeansamlingar (är undersköterska). Sen hjälper det att sitta och ligga högt med benen...

Visst det låter motsägelsefullt att man ska dricka vatten när man är full av vatten redan, men detta är det som hjälper mest! Så häll i er vatten!

Salt ska man undvika helt eftersom att detta binder vatten...

• Elyelle

Lakaren sa till mig att undvika salt, dricka mycket vatten samt halla fotterna uppe sa mycket som mojligt. Forutom "ren" salt, bor man ocksa halla koll pa MSG (monosodium glutamate), som anvands mycket i halvfardigt mat, buljonger, saser osv. Hjalpte sadar, maste jag saga och jag tror att det bara ar nagot man helt enkelt far leva med ett tag. Gick ner 25kg pa 3 veckor efter forlossningen...

Svar på tråden Samlar på mig vätska