• KramMiiis

Bilkudde- Hur lång??

Jag undrar hur lång ett barn måste vara för att kunna sitta på en vanlig bilkudde, istället för barnstolen? Vad säger reglerna?
    Min grabb börjar bli för stor för sin...

• Svar på tråden Bilkudde- Hur lång??
  • Joico

Barn ska åka bakåtvänt till minst 4årsålder, men gärna längre!
    Enligt lag ska alla under 135cm åka i särskild godkänd skyddsanordning såsom bilbarnstol, bältestol eller bälteskudde.

När han vuxit ur sin bakåtvända stol så ska den första framåtvända vara med rygg, inte bara en kudde! Ett litet barn behöver bältesstyrning över axeln och över höfterna samt att en stol med rygg ger sidoskydd och håller upp barnet om det somnar

• KramMiiis

Han sitter redan framvänd. Fyller fem i sommar. Är 1.05 lång.. Tycker han ser såå stor ut i sin stol..

• Joico
    Svar på #2
    Han är ju inte alls särskilt lång, så det borde inte vara några problem. Varför ser han stor ut i den?
    Tycker inte att ni ska byta till bara kudde om han inte ens fyllt fem år.. En bältesstol är säkrare än bara en kudde så ett par år till vore ju bra
  • KramMiiis
    Joico skrev 2009-03-05 13:48:35 följande:
    Han är ju inte alls särskilt lång, så det borde inte vara några problem. Varför ser han stor ut i den? Tycker inte att ni ska byta till bara kudde om han inte ens fyllt fem år.. En bältesstol är säkrare än bara en kudde så ett par år till vore ju bra
    Kanske vår stol som är liten, vad vet jag.. Han sitter inte bekvämt i den hur som helst, klagar på ryggont vid längre sträckor..
  • Vhilma och Victor

Med en bilkudde så kan han inte luta huvudet om han somnar heller. Då sitter han bara och vickar på det fram och tillbaka.

• Joico
    Svar på #4
    Då tycker jag att ni ska åka till en affär som säljer bilbarnstolar och prova ut en större bältesstol smart är om den har höjbart ryggstöd och avtagbart ryggstöd
  • KramMiiis

Det ska jag göra. Absolut!

• JWM

kolla även att det är bra stoppning i stolen

visst dom är dyrare men så mycket bättre

min stora är över 135 cm (lång 7-åring) och sitter fortfarande i sin blätesstol med rygg bara för att ryggen ÄR justerbar

tror även jula har bra och billiga stolar

• Joico
    Svar på #7
    Vabra så som svar på din fråga så finns ingen gräns för hur kort eller lång man måste vara för att sitta på enbart en kudde. Det är däremot lag på bilbarnstol av något slag till 135cm, men rekommenderas också till minst 10-12år.
    Om stol med rygg är säkrare och det går att få en större och bekvämare så borde ju valet vara ganska enkelt.. Lycka till!
  • Akina

Vår son är 4 år och 110 lång, vi fick bya till bälteskudde med rygg, köpte en på coop för 300 kr, alldeles lagom pris. Bekanta till oss köpte en akta för 1500kr o sen till andra barnet köpte dom en från coop och det var ingen större skillnad mer än tyget, mugghållare o att man kunde ändra ryggstödet..... vilket dom tyckte var meningslöst när den billigare stolen är lika bra.

Sen har jag hört att akta inte gör bra stolar längre, dom lever vidare på sitt namn, tydligen får dom dåliga betyg i olika tester, nån som hört nått om detta?

• Norrskenet

Våra äldsta barn 6 o  8 år sitter båda i bältesstolar med rygg på. En är en billig variant o en dyrare. Båda lika bra! Men bältet sitter på mycket bättre än om man bara har kudden. Ryggen går ju att ta lös på dessa sen när barnen växt ur dem så att det blir bara kuddar kvar.

• 010306

Våran äldsta tjej är 128 cm & sitter bra med ryggen kvar på sin Rallysport stol än.

• strojes
    KramMiiis skrev 2009-03-05 13:52:20 följande:
    Kanske vår stol som är liten, vad vet jag.. Han sitter inte bekvämt i den hur som helst, klagar på ryggont vid längre sträckor..
    Går den inte att höja i ryggen då? Verkar lite konstigt om han skulle vara för lång för stolen redan om han inte är längre än 105 cm.
    Vi köpte en på Babyland för ett par veckor sedan (Accta Gracco som de hade på annons) och den går att ändra höjden på i ryggdelen efter hur barnet växer. Minimilängden på den är 101 cm (precis så lång som vår fyraåring är nu).
Svar på tråden Bilkudde- Hur lång??