• Fratris

Vi som skriver C-uppsats! PEPPTRÅD!

Här är en tråd för oss som skriver C-uppsats... jag ska börja skriva snart nu om två veckor, är sååå nervös ;-(

MÅSTE få bra betyg (VG) för att komma in på en viss masters-utbildning i England. Känns oöverstligligt mycket just nu.

Ni som redan är klara med er C-uppsats (lyckost er!) får också gärna skriva och dela med er av tips eller erfarenhet (är det så svårt som det verkar om man satsar på högre betyg än G?).

• Svar på tråden Vi som skriver C-uppsats! PEPPTRÅD!
  • Cailleach Beine Bric

Skriver ft på en mastersuppsats...men nu är det väl inte G och VG som gäller längre utan A-F?

A nod's as good as a wink to a blind bat
  • Fratris

Vad jag önskar det vore så, men tyvärr är det inte så överallt! Vilket verkligen SUGER, för det är så sjukt mkt svårare att få VG än t.ex ett B- (som krävs för att komma in på denna mastersutbildning)

• Cailleach Beine Bric
    Svar på #2

Oj! Jag trodde att de nya reglerna gällde överallt? Min erfarenhet säger mig att det är lättre att få VG och att det behövs en bra bit till från det till att nå A

• Fratris

Hmm, jag har haft båda sätten (i England är det också flera "grader") - det är lättare att komma högre upp på gradlistan så att säga, även om man inte når hela vägen till A, medan det i stort sett är väldigt svårt att få VG just för att G-spannet är så stort. VG får man i princip bara om uppsatsen är av "A"-klass, och G går för allt annat... (B-F)

• Fratris

Hur gick det för dig att skriva C-uppsatsen förresten? Är det så stort och jobbigt som det verkar?

• Cailleach Beine Bric

Nja, jag tyckte det gick riktigt bra. Jag hade iofs en b-uppsats i ryggen och det var nyttigt. Planering och struktur är A och O. Jag har alltid börjat med att skissa på en systematisering av min problemställning, även om den får omarbetas under tidens gång, men då har jag haft något att gå efter från början. Vad ska du skriva inom för ämne?

• Cailleach Beine Bric
    Svar på #5
    Hmm...jag blir åter igen lite konfys... Jag har A från mina kurser i Scotland, VG genomgående här hemma förutom senaste kursen där det blev ett B *snopet*
  • Fratris

Grattis! :) Det låter ju toppen, vad duktig du är!

Jag ska skriva C-uppsats i Medie- och Kommunikationsvetenskap, jag pluggar Internationell Media och vill söka till ett mastersprogram som heter Journalism and Broadcasting i England :)

Vad pluggar du?

• Cailleach Beine Bric
    Svar på #8
    Jag läser forskarförberedande kurser inom religionshistoria/antropologi i väntan på doktorandtjänst, men är "egenligen" klar...om jag nu någonsin blir det
  • Cailleach Beine Bric

Har du klart med problemställning och litteratur till uppsatsen? Ett råd är annars att samla så mycket information du kan redan innan och läs på det du behöver. Ska du göra intervjuer så börja skissa på frågor så att de inte blir vinklade. Det kommer att gå jättebra ska du se! Jag håller tummarna att du fixar platsen i England. En sån upplevelse!

• Fratris

Tack tack! :)

Jag har inte alls haft tid att ens tänka på problemställningen än för jag fått plugga två moment på dubbel heltid då jag kom tillbaks till Sverige ca en månad efter kursstart (har precis kommit tillbaks från ett år studerandes i England), så jag har fått "ta igen" det jag missat. Nu börjar momentet om ca 2 veckor, så jag tänkte utnyttja den litteratur jag har läst nu till dessa två moment (som är en hel del).

Tänkte skriva om medier och globalisering tror jag, men det är ju RÄTT brett - får ta och tänka till angående problemställningen Ska tänka på det här med vinklingen, tack för tipset!

Vad skriver du din mastersuppsats på?

• Cailleach Beine Bric

Hur länge har du varit i England och pluggat? Vart? Det låter spännande iaf! Det är just avgränsningen som är svår första gången man skriver uppsta. Det blir lätt för stort även omman har för avsikt att smala ner det. Så fundera ut en sån tight frågeställnig du bara kan!

Just nu skriver jag inom forntida religioner, men har två C-uppsatser, en D och en E bakom mig redan. De har handlat om allt från livet i kloster, häxor, indokinas folkreligioner och folktro i norrland

• nexie

Ja jag ska snart börja på en C-uppsats inte helt spikat vad den ska handla om...... Står väl mellan hur fosfor påverkar undervattensväxter och gränsvärden för kalkhalter i ett kalkkärr.......

• Fratris

#12:

University of Manchester i Manchester! Ja det var verkligen jätteroligt att plugga utomlands, och jag går ju en internationell linje just för att jag vill flytta utomlands i framtiden (till England), så jag hoppas att jag kommer in igen! :)

Det du skrivit om låter superintressant ju... om man ändå kunde så mycket om religioner och folktro.

nexie: jag tycker det första alternativet lät väldigt intressant och kanske lättast genomförbart När måste du bestämma dig?

• zerfir

go girls go!
    ni klarar det. kämpar på med uppsatsplanen till c-uppsatsen som ska skrivas om två veckor.

• nexie
    Fratris skrev 2009-03-06 06:59:58 följande:
    #12:University of Manchester i Manchester! Ja det var verkligen jätteroligt att plugga utomlands, och jag går ju en internationell linje just för att jag vill flytta utomlands i framtiden (till England), så jag hoppas att jag kommer in igen! :)Det du skrivit om låter superintressant ju... om man ändå kunde så mycket om religioner och folktro.nexie: jag tycker det första alternativet lät väldigt intressant och kanske lättast genomförbart När måste du bestämma dig?
    Jo jag tror oxå det med fosfor är lättast men det är via skolan och det andra genom en kommun, (nästan alla i min utbildning gör uppsatser genom skolan)skulle ju vara roligt att få göra något som är lite utanför skolan så man får lite kontakter för framtiden eller kanske chans på sommarjobb....... Ska vara bestämt om 2 veckor....
  • NickiA

Jag har precis börjat på min c-uppsats/examensarbete inom ramen för lärarutbildningen. Tanken är att gå upp med den i juni.

Den senaste veckan har jag kämpat med att läsa avhandlingar/rapporter och få till ett bra PM som jag kan presentera för min handledare på måndag. Tankarna går runt, runt och det största problemet är, som alltid, att avgränsa sig och inte vilja skriva om precis allt.

Tack o lov har jag skrivit c-uppsats tidigare (företagsekonomi) så jag har en del erfarenhet även om den just nu känns väldigt långt borta. Den här gången skriver jag dessutom själv så jag måste ju tänka och skriva alla "bra tankar" själv.

Lycka till ni som kämpar!

Svar på tråden Vi som skriver C-uppsats! PEPPTRÅD!