• Suneboll

Mörkläggningsgardiner

Var kan man köpa det???? Utan att det blir för dyrt. Är ju svårt att få barnen att sova tidigt på sommaren då det är så soligt o ljust i rummet. Det ska vaar till vanligt fönster ej takfönster, nån som har det, hur funkar det??? Blir det helt mörkt???

• Svar på tråden Mörkläggningsgardiner
  • Petra 1972

Menar du rullgardiner? Vi har köpt på Jysk och IKEA, fungerar utmärkt men tänk på att gardinen måste vara tillräckligt bred så det inte glipar och släpper in ljus vid sidan!

• hic sunt leones

Ja Ikeas rullgardiner är "plastiga" på ena sidan så de inte släpper in ljus.. där. Annars kan man också köpa särskilt mörkläggningstyg och sy något själv.

• clembke

Tror det va på K-rauta som jag såg speciella rullgardiner som gör att det blir kolmörkt. Dom går jäms med inre fönsterkarmen, så dom ska inte gå utanför. Tror inte dom va så farligt dyra. Dom funkar kanon. Sov till sena eftermiddagen en sommardag. Gick inte att säga vad klockan va för det va så mörkt i rummet.

• Lucasmamma

Vi har köpt på Jysk och det blir mörkt av dem. Är iaf nöjd

Lucas 030212 och Linnéa 080510
  • Suneboll

nr 1 skrev 2009-03-05 15:00:55 följande:

vi har ikeas, vi är mkt nöjda. www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80130663
    Sån rullgardin har vi oxå, men den släpper in ljus vid sidorna :0( Har ni fått den tät???? Tänkte på riktiga mörkläggningsgardiner men bara sett sådana på dyra specialbutiker, de låper i en skåra på sidorna så att det blir helt tätt.

K-Rauta ska jag kolla :0)
  • nr 1

Det hade kanske glipat lite men vi har blomkrukor på varje sida så dom liksom"putter" in gardinen, så hos oss är det helt mörkt.

Men gardinen i sig släpper inte igenom något ljus.

• Suneboll

nr 1 skrev 2009-03-05 21:34:03 följande:

Det hade kanske glipat lite men vi har blomkrukor på varje sida så dom liksom"putter" in gardinen, så hos oss är det helt mörkt. Men gardinen i sig släpper inte igenom något ljus.
    Låter ju jättebra, såg att de var billiga så då ska jag köpa sådana både till oss o barnen :0)
    Tack för tipset
  • Anne69

Vi har också IKEAs Tupplur tror jag att de heter. De är jättebra o absolut billigast. När vi skulle köpa nya kollade vi fem-sex ställen till men alla andra var mkt dyrare!

• Suneboll
    Anne69 skrev 2009-03-07 14:57:30 följande:
    Vi har också IKEAs Tupplur tror jag att de heter. De är jättebra o absolut billigast. När vi skulle köpa nya kollade vi fem-sex ställen till men alla andra var mkt dyrare!
    Nostalgity skrev 2009-03-09 14:32:05 följande:
    Finns billiga på Coop som funkar jättebra!
    Låter jättebra, vill ju inte att de ska kosta för mkt
  • delifi2

vi köpte på Jysk funkar jättebra, mörkt är det iaf, det köpte vi förra sommaren eftersom han hade så svårt att sova då

Svar på tråden Mörkläggningsgardiner