• Zsarah

Ge tips på bra resemål med en 2 åring.

Inom europa. Vi har funderat på lefkas men det kanske är lite trappigt och inte så bra stränder. Hotellet ska ha pool så ge gärna tips på bra hotell. Vad ska man tänka på då man reser söderut med barn? Med mat, bilsäkerhet osv.

• Svar på tråden Ge tips på bra resemål med en 2 åring.
  • Felicia Adrian

Tyskland finns mycket som passar familj och inte så långt.. Samma Danmark Legoland..

Turkiet åkte svägerskan med sin 2 åring och han trivdes..

Själv har vi hållt oss i Sverige med barnen.. Skara Sommarland är populärt så fort de är över 100cm för då får de åka det mesta iho med vuxen och vissa saker själv. massa bad och piratlandet är populärt bland barnen.. Bo i stuga över natt där är mycket mysigt med.

Sen bila runt i Sverige och bo på hotell är kul med om man har dvd i bilen till barnen. gjorde jag som liten och älskde det. besökte djurparker och Astrid Lindgrens värld m.m.

Göteborg är perfekt för en semester med barn. Göteborgspasset är ganska billigt och massor av kul att göra med barnen. sen finns lek och buslandet där plus Liseberg och universium m.m. bra hotell finns med.

• olympia71

Alcudia på Mallorca säger jag. Vi var där i somras med våra killar som då var 2 år. Det var fantistiskt på alla sätt och vis.
    Visst, skulle jag åkt utan barn hade det definitivt blivit något mer spännande men att åka dit med barnen var KANON!
    Dom sjunger fortfarande "Lollo Bernie" (vi åkte med Ving)

• Dixie

lägger också min röst på Alcudia - barnvänligt och trevligt!

• Zsarah
    Svar på #2
    Tänkte mer på medelhavet, men tack i alla fall för tipsen:)

Vid Alcudia vilket hotell skulle ni rekomendera?
  • Cafe Solo

En tvååring vet inte skillnaden mellan Legoland och Ikea. Alltså är det meningslöst att satsa på så kallade barnutflykter. Det stora problemet som jag har upplevt är värmen, som kan vara överjävlig vid Medelhavet på sommaren. Inte minst eftersom få hotell har luftkonditionering. Satsa på Sverige i sommar och ta en sista-minuten till Grekland i september istället.

• olympia71

Cafe Solo skrev 2009-03-05 23:02:02 följande:

En tvååring vet inte skillnaden mellan Legoland och Ikea. Alltså är det meningslöst att satsa på så kallade barnutflykter. Det stora problemet som jag har upplevt är värmen, som kan vara överjävlig vid Medelhavet på sommaren. Inte minst eftersom få hotell har luftkonditionering. Satsa på Sverige i sommar och ta en sista-minuten till Grekland i september istället.
    Haha, jag undrar vad våra barn sagt om vi skulle fira våra semestrar på IKEA. F ö är väl IKEA det enda man kan göra på sommaren i Sverige, det har ju inte direkt varit några kanonsomrar de senaste åren. Vi har landställe där vi gärna skulle vara hela somrarna...men solbristen gör att man vill iväg söderut.
    Jag kan hålla med om att Grekland juli-augusti nog kan bli väl varmt för ett så pass litet barn. Men Mallis var inga problem alls. Naturligtvis air-condition på hotellet så man sov som en klubbad säl
    Sunblock-kräm och soldräkt + keps plus en massa att dricka gjorde att allt funkade super. Vi var på stranden ett par timmar på förmiddagen, sedan hem och sova middag och så ett par timmar på eftermiddagen. Funkade hur bra som helst. Vi bodde på Sunwing Resort & Spa som består av flera hotell/byggnader.
  • Cafe Solo

Själv bodde vi tre veckor på mallis i juli. 40 grader varmt varje dag. Barnen kunde inte gå på stranden för att sanden var så het. Minstingen fick dessutom hög feber så det kändes så där lagom kul.

• Zsarah
    Svar på #6
    Vi har inte planerat att åka i sommar utan i slutet av augusti. Och tror du verkligen vi bara åker för dottern skull? Nej vi åker för att sambon och jag vill resa och då vill vi resa till ett ställe där det är enkelt och barnvänligt för en snart 2 åring.
  • olympia71

Cafe Solo skrev 2009-03-05 23:31:42 följande:

Själv bodde vi tre veckor på mallis i juli. 40 grader varmt varje dag. Barnen kunde inte gå på stranden för att sanden var så het. Minstingen fick dessutom hög feber så det kändes så där lagom kul.
    stranden utanför hotellet där vi bodde "plogades" varje morgon. körde runt en traktor och vände sanden så den hann aldrig bli het över dagen, perfekt!
    var på mallis bodde ni?
    hög feber är ju inte skoj varken i säffle eller på mallis... sjuk och på resande fot går dåligt ihop men har ju ytterst lite med resmålet att göra...
  • olympia71
    Zsarah skrev 2009-03-06 00:13:24 följande:
    Vi har inte planerat att åka i sommar utan i slutet av augusti. Och tror du verkligen vi bara åker för dottern skull? Nej vi åker för att sambon och jag vill resa och då vill vi resa till ett ställe där det är enkelt och barnvänligt för en snart 2 åring.
    det var just så vi resonerade: har barnen det bra så har vi det bra.
    vi åkte dessutom med makens föräldrar och barnens farbror med familj. vilket gjorde att vi småbarnsföräldrar fick varsin helt barnfri dag när vi kunde ta hyrbilen och upptäcka ön samt äta middag på tu man hand på kvällen. det var på det hela taget en semester att bara drömma om som småbarnsförälder...
  • kirsikka
    Svar på #9
    Vi har varit på Mallorca just i Alcudia när det var jättevarmt i augusti några år sedan och det var helt underbart på stranden. Dessutom var vattnet varmt och barnen älskade det. Vi hade själv inga barn då men tänkte redan då att hit vill jag åka när vi få barn. Rekommenderar detta stället varmt, barnvänligare sträder finns inte! Dessutom är det barnvänligt överallt med trottoarer osv. Och mycket att se om man vill hyra bil och åka runt.

Vi bodde på Sunving just det lägenhetshotell som vi hadde hade ingen luftkonditionering men det var inga problem det heller. Men jag skulle nog välja det om jag hade barn, för säkerhets skull, det är ganska skönt om det blir varmt i rummet.
  • mamma me tre

Alcudia är bra för barn!

• Zsarah

Verkar som alla håller för alcudia, det verkar vara ett fint ställe också. Ska visa det åt sambon.. Tror han skulle gilla stället:) Hur är det med maten där? Bra restauranger?

• olympia71
    Zsarah skrev 2009-03-06 21:13:09 följande:
    Verkar som alla håller för alcudia, det verkar vara ett fint ställe också. Ska visa det åt sambon.. Tror han skulle gilla stället:) Hur är det med maten där? Bra restauranger?
    finns några riktigt bra ställen utmed strandpromenaden och några även längre upp "i byn". på hotellet är det rätt mediokert, tyckte jag - inget fel men ingen höjdare heller. barnen äter gratis där och barnbuffén består av sånt som många barn gillar...typ korv och köttbullar, kyckling, "pompe", osv.
    det som vi tyckte var skönt var att även när vi åt utanför hotellet, ibland enklare och ibland finare ställen, så hade dom stor förståelse för det där med småbarn. vi hade 2 st 2-åringar och 1 st 1-åring i sällskapet och vi blev väldigt väl bemötta överallt.
Svar på tråden Ge tips på bra resemål med en 2 åring.