• Reglementet

Områden i Uppsala?

Vilka områden i Uppsala ska man undvika? Vilka är bra och barnvänliga?

• Svar på tråden Områden i Uppsala?
  • hewa

Tänker du centralt & lägenhet eller hus?

Delar av Gottsunda skulle jag undvika, däremot vet jag att det finns villaområden i södra Gottsunda som är helt ok. Likaså skulle jag unvika delar av Gränby & Heidenstam men även där finns säkert trevligare områden.

Luthagen & Fålhagen är lugna, centrala (& därmed också dyra) områden. Svartbäcken, Kåbo, Norby ligger lite längre ifrån men är också trevliga områden med mycket villor.

Ännu längre ut ligger Nåntuna, Sunnersta, Gamla Uppsala, bra områden med nästan bara villor.

• Reglementet

Tänkte med lägenheter:)

• Pretty Banana

Forutom det som hewa redan namnt, sa skulle jag undvika Stenhagen. Vi bor i Storvreta och tycker att det ar valdigt trevligt och barnvanligt, men det ligger ju lite utanfor stan forstas.

• hewa

Ok. Då skulle jag spana på Fålhagen & Luthagen. Finns även en del lägenheter i Svartbäcken. Stabby gränsar till bortre delarna av Luthagen och är också lugna områden. Eriksberg kan man hitta trevliga lägenheter i, området är det inget större fel på men vissa hus där är räliga (utseendemässigt, vet faktiskt inte hur de ser ut på insidan). Samma gäller för Tunabackar. Salabacke, ligger bortanför Fålhagen kan man säga. Är också ett helt ok område men det gränsar till Gränby så det beror lite på var i Salabacke om det är attraktivt eller inte.

Sävja är ett område jag skulle unvika också, det är en hel del lägenheter där så söker man på det får man nog träffar där också.

Reglementet skrev 2009-03-05 15:35:45 följande:
    Tänkte med lägenheter:)
  • Pumpkin

För lägenheter skulle jag rekommendera Fålhagen, Luthagen, Svartbäcken, Sala Backe och Eriksberg. Har själv bott i Luthagen, Svartbäcken och Eriksberg (flera ställen) och trivts toppen!

• hannamiller

Bra och barnvänligt område och nära till stan är ulleråket. Natuern är nära och man kan gå in till stan.

• vindvilja

Fålhagen skulle jag inte välja om man har barn, för mycket inne i stan tycker jag iallafall. Vi bor i Luthagen/ Stabby och här är det lugnt och skönt. Annars är Eriksberg trevligt och nära till centrum. Höganäs är ju också ett trevlig område, även om det är centralt precis som Fålhagen.

Men absolut undvika delar av Gottsunda, Gränby som sas ovan.

• Lotlas

Vi bodde i Årsta och trivdes jättebra! Dock var det innan vi hade barn, men jag skulle lätt kunna tänka mig att bo där nu också. Det finns ett par bostadsrättsföreningar med många äldre personer i, men där pågår ett generationsskifte (vi bodde i en av dem), så det flyttar in yngre personer också både med och utan barn. Det är nära till Gränby centrum, och så finns ju både VC, Folktandvården och ICA på Årsta centrum.

Annars tycker jag att Salabacke är ett mysigt område också, lite närmare stan men ändå lite i utkanten.

• hewa

Höganäs kan jag hålla med om ligger lite mitt i. Men Fålhagen, nja inte är väl det så mycket "inne i stan"?! Bodde själv på Frodegatan, hur lugnt som helst och gångavstånd till centrum! Tog väl 4-6 minuter att gå ner till centralstationen. Annars håller jag med, Luthagen/Stabby kollade vi mycket på när vi letade lägenhet (blev hus utanför stan i stället).

vindvilja skrev 2009-03-05 16:07:50 följande:
    Fålhagen skulle jag inte välja om man har barn, för mycket inne i stan tycker jag iallafall. Vi bor i Luthagen/ Stabby och här är det lugnt och skönt. Annars är Eriksberg trevligt och nära till centrum. Höganäs är ju också ett trevlig område, även om det är centralt precis som Fålhagen. Men absolut undvika delar av Gottsunda, Gränby som sas ovan.
  • Flyssel

Vi bodde i Höganäs och det var väldigt livat längs gatorna på nätterna, vilket inte riktigt uppvägde närheten till centrum.

Vad är ni ute efter lite med specifikt?

• Stjärnstoft

Sävja är ju ett rätt stort område. Vi bodde i de allra södraste delarna och det var hur bra som helst!

• Maria8906

Hurdant område är Herrhagen? Service? Skolor/förskolor? Busstrafik? Aktiviteter?

Svar på tråden Områden i Uppsala?